Hjulmotorlösning 99 års modell? Jag har kanske hittat en lösning då hjulmotorn går men inte driver hjulet. Svarta växellådan demonteras från motorn genom att lossa de små insexskruvarna, plocka ur kuggdrivningarna som ligger i flera lager, se bild. Då inga kuggar såg skadade eller slitna ut, upptäckte jag att kugghjulen i plast glappade på resp axel men inte de av metall närmast hjulaxeln. Mätte diametern med skjutmått, konstaterade de är lika i 2 segmenten närmast hjulaxeln, men kugghjulen närmast motorn är större. Tänkte att om jag byter plats så att metalldreven hamnar i mitten ett steg närmare motorn borde det stabilisera. Plastdreven hamnade då närmast hjulaxeln. Rengjorde och i med lite nytt fett, monterade ihop. Testkörde serviceläge, och jag kunde nu hålla emot hjulet lite grann utan att det slirade i växeln, vilket inte alls gick förut. Den har iaf klippt ett halvt dygn nu, förut gick den max 30 min innan larm på blockerad hjulmotor Demonterade kuggdrivningar och insexskruvar från hjulmotor på smutsig tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DrMussla
  • Laddar…
Satt det
J jimmybok skrev:
Jag har provat detta utan resultat
Sitter det orginal batteri eller eftermarknads? Kan vara så att du har laddproblem och den inte kan få batteriet fullt. Annars får du börja mäta laddströmmen samt kontrollera att batteriet verkligen är ok. Låter mysko att den inte går ur såvida inte kortet fått nåt fyr för sig och eller att slingan är av.
 
D DrMussla skrev:
Satt det

Sitter det orginal batteri eller eftermarknads? Kan vara så att du har laddproblem och den inte kan få batteriet fullt. Annars får du börja mäta laddströmmen samt kontrollera att batteriet verkligen är ok. Låter mysko att den inte går ur såvida inte kortet fått nåt fyr för sig och eller att slingan är av.
Det är ett orginalbatteri. Den går ju på kommando att klippa biyta. Hur mycket ska den ge i laddström när jag mäter
 
J jimmybok skrev:
Det är ett orginalbatteri. Den går ju på kommando att klippa biyta. Hur mycket ska den ge i laddström när jag mäter
Du får en bild så är det enklare. Skärmdump av manual som visar LED-indikatorers beteende vid olika laddningsströmmar och ett schema över en Auto Mowers strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jimmybok
  • Laddar…
T turesund skrev:
Hej. Har det ordna sig med batteriet eller. Om inte så kan jag fixa fram "nästan helt bra" batteri som håller den igång minst en timme.
mvh Håkan
Hej har du fortfarande batteri att sälja och vad vill du ha för ett
 
J jimmybok skrev:
Var beställde du kortet någonstans, har du någon länk?
Hej,
nu har jag kört G1 i 15 år, men ska nu uppgradera till 315.
Jag har 1 st "nästan" hel G1 (troligtvis trasigt/glappande) CPU-kort, en G1 reservdelsmaskin. En laddstation med ETT HELT NYTT laddkort.
Allt säljes för 1800 kr vilket är 200 kr billigare än vad det nya laddkortet kostar.
Finns i Täby norr om Stockholm. Skickas ej.

Björn Johansson
0704131949
 
S Simonsays skrev:
Jag har två laddatationer och två klippare till reservdelar. Laddatationerna är hela.
Klipparna har trasiga moderkort, panelkort och den ena saknar klippmotor.
Hej har du kvar någon laddstation är jakt efter en.
 
Lappen_67 Lappen_67 skrev:
Hjulmotorlösning 99 års modell? Jag har kanske hittat en lösning då hjulmotorn går men inte driver hjulet. Svarta växellådan demonteras från motorn genom att lossa de små insexskruvarna, plocka ur kuggdrivningarna som ligger i flera lager, se bild. Då inga kuggar såg skadade eller slitna ut, upptäckte jag att kugghjulen i plast glappade på resp axel men inte de av metall närmast hjulaxeln. Mätte diametern med skjutmått, konstaterade de är lika i 2 segmenten närmast hjulaxeln, men kugghjulen närmast motorn är större. Tänkte att om jag byter plats så att metalldreven hamnar i mitten ett steg närmare motorn borde det stabilisera. Plastdreven hamnade då närmast hjulaxeln. Rengjorde och i med lite nytt fett, monterade ihop. Testkörde serviceläge, och jag kunde nu hålla emot hjulet lite grann utan att det slirade i växeln, vilket inte alls gick förut. Den har iaf klippt ett halvt dygn nu, förut gick den max 30 min innan larm på blockerad hjulmotor[bild]
Ja den gick ett par dagar sen började den krångla igen o stannar på diod 5, blockerad hjulmotor. Dock går det att köra hjulen separat på servicekoden utan att de slirar, kanske den går lite tyngre och känner av strömökning?
 
någon som vet om man kan tvångsglada batteriet med en mc laddare och i så fall hur.
Ev behöver jag en ny laddstation om någon har att sälja
 
T turesund skrev:
Skicka du ett maddraserat kuvär med returporto och din adress och en hundring så blir det bra.
Hej har du några mer likrikarkort att sälja
 
Fan va kul att se att min gamla tråd fortfarande lever, :D!!

Tyvärr så gör inte min G1a det längre sedan jag tabbade mig i förrgår..
Har senaste säsongerna kört med ett vanligt 12v batteri 7,2Ah från biltema. Har förbrukat ungefär ett per år så ser det som en billig driftskostnad. Förra säsongen var det dock ett 14Ah batteri som stod uppe på klipparen.

Hursom så hade jag på tok för bråttom här om dagen och märkningen på kabelskorna hade slitits bort. Kopplade fel och det fräste till från polerna på batteriet, därefter blev det tyst från "grodan". Den svarar dock på alla knapptryckningar när den står i laddaren och den gick klockrent innan min fadäs.. så när den får ström från laddaren så lirar den så att säga..

Så nu till frågan, vad tror ni har pajat? Nånting på kortet lär det ju vara.. när den står i laddaren så klickar ett relä hela tiden med jämna mellanrum.. har ström in till maskinen från batteriet på flertalet ställen.

Hoppas på nå förslag annars har jag en "nästan" hel komplett klippare till salu snart.

Med vänlig hälsning, Simon
 
Intressant batterilösning, men hur har du monterat det? Ett sånt batteri väger en del och hur har du kopplat in det?
Fungerar alla komponenter man kan testa(*70#) när den står i laddare?
Orginalbatteriet har termistor och säkringar, har du också lött in det på ditt batteri kan säkringen löst ut. http://www.robi2mow.at/automower-g1

Likriktarkortet undrar jag själv var det sitter, nån som vet?
 
B ByggareFred skrev:
Intressant batterilösning, men hur har du monterat det? Ett sånt batteri väger en del och hur har du kopplat in det?
Fungerar alla komponenter man kan testa(*70#) när den står i laddare?
Orginalbatteriet har termistor och säkringar, har du också lött in det på ditt batteri kan säkringen löst ut. [länk]

Likriktarkortet undrar jag själv var det sitter, nån som vet?
Är inte likriktarkortet laddstationskortet?
 
Nä, ska tydligen sitta i närheten av batteriet - https://goo.gl/images/XH0Wxm

Är växelspänning från laddstationen in i G1an sen omvandlas den till likspänning för att ladda batteriet.. men var sitter "rectifier card"?
 
B ByggareFred skrev:
Nä, ska tydligen sitta i närheten av batteriet - [länk]

Är växelspänning från laddstationen in i G1an sen omvandlas den till likspänning för att ladda batteriet.. men var sitter "rectifier card"?
Vilken årsmodell på g1 har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.