Med mycket stor sannolikhet kommer jag i mitt nya kök enbart ha bänkyta på en köksö (en stor sådan).
Det betyder att jag behöver ha relativt många uttag tillgängliga till den.

Finns det något vedertaget sätt för detta? Jag vet att det finns "popup" uttag men det känns som fel lösning (bänken blir svårare att rengöra och de kan samla skit.

Finns dock inte så många sätt i övrigt som jag ser det. Är det naturliga att man sätter dem inne i stommarna (kommer enbart ha lådor) strax innanför kanten? Tänker då på sidoväggarna, ej i bänkskivan då de skulle bli extra svåra att se/komma åt.
 
Mikael_L
Men en liten dosa brukar det rymmas att fälla in uttag på underskåpets sida, längst bak mot baksidan och högst upp, under bänkskivan.

Men det beror givetvis på fabrikat av köket och vald utrustning (lådor) i bänkskåpen.

Den där multidosan finns i 35 och 45 mm. 35mm är för liten för många vägguttag, måste kollas innan.
 
Jag har 35mm dosa i köksön, på sidan. Eftersom vi även har en täcksida där så sticker den nästan inte alls in i skåpet.

Det fungerade bra att sätta Elko enkeluttag. De är ändå bland de djupare uttagen. Men det finns väldigt lite utrymme kvar i dosan, så några ytterligare kopplingar får inte plats.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I ärlighetens namn hade jag inte ens tänkt tanken på infälld dosa. Får kolla mer på den typen av lösning. Hade tänkt att bara ta utanpåliggande eluttag. Typ https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-2-vags-vagguttag-utv från samma site.

Att ha en infälld dosa på kortsidan köksö verkar som en bra ide också. Inte helt säker på att det passar då ena kortsidan troligen blir långt från den yta man kommer vilja arbeta på och andra kanske skall få ha sittplats vilket då gör att det inte blir lika lättåtkomligt. Värt att ha i åtanke dock.
 
  • Gilla
Petter @
  • Laddar…
Mikael_L
Jag monterade just så i en köksö hos en kund för 1-2 år sedan. Dumt nog tog jag ingen bild.
Men det var ett IKEA-kök, och en sån där liten dosa rymdes rätt bra i överkant av skåpstommen, långt bak så lådan inte tog vare sig i dosa eller flexslang. Sen blev det ett eljo renova dubbeluttag där.
Och jag måste säga att nu blev jag osäker på om jag ens körde med multidosan där, minnet sviker lite, men jag börjar tro att det blev en "vanlig" apparatdosa, och att det var därför det var aningens kinkigt med placeringen, det gick inte riktigt att sätta den var som helst.

För den som tänker använda multidosa ska jag bara tipsa om att inte använda en vanlig T70 dosfräs. Hålet blir lite för stort och dosan ramlar in.
 
I industrin har man eluttag som hänger i en stålvajer från taket. Tufft i hemmamiljö.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Har lite samma funderingar. Har tidigare haft en popup, men det kommer att vara närmare vatten nu, hur är det med IP klassning på diverse lösningar för bänkskivor?
 
richardtenggren
T Thomas_Blekinge skrev:
I industrin har man eluttag som hänger i en stålvajer från taket. Tufft i hemmamiljö.
Cejn har ju fina kabelvindor med ;)

Annars finns det ju snygga uttag för att sitta infällda i golv :)
 
Alla idéer mottags tacksamt! Något som är "far out" för en person kan ju vara idealiskt för en annan.

Från golv eller tak blir nog problem för att de flesta apparater nu för tiden har ju en sladd som i längd knappt sticker ut utanför apparaten.

Jag har iofs inte kommit på hur jag skall lösa belysning och rent teoretiskt kunde man kanske kombinera uttag med hängande armatur. Gissar dock att det inte är praktiskt lösbart på ett bra/snyggt sätt men man vet ju inte.

Om det inte varit för avståndet och att det nog är obekvämt att böja sig hade man kanske kunnat sätta i sockeln på bänken.
 
engs
Gillar Bachmann Twist (den i metall, ej med metalllook) som ett alternativ till pop-up varianterna, blev tyvärr inte godkänd av de högre makterna här.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med ej godkänd?
 
engs engs skrev:
Gillar Bachmann Twist (den i metall, ej med metalllook) som ett alternativ till pop-up varianterna, blev tyvärr inte godkänd av de högre makterna här.
[media]
Jag ser bara ett fel, smuts kommer samlas som bara den mot kanterna och även under ifall den har en sån glipa som videon visar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår köksö är 240x100 cm. Vi har infällda uttag på vardera kortänden. Fungerar utmärkt för alla de maskiner vi använder, dvs de har tillräckligt lång sladd.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vår köksö är 240x100 cm. Vi har infällda uttag på vardera kortänden. Fungerar utmärkt för alla de maskiner vi använder, dvs de har tillräckligt lång sladd.
Vad är det för "layout" på er köksö? Jag kommer ju ha arbetsytan i mitten (mellan ho och häll) och då blir det långt för kablarna. Jag kan iofs jobba utanför ho och häll men det blir inte lika bra arbetsflöde. Vill ju inte flytta mig dit för att kunna använda stavmixern tex.

I mitt fall kan det bli typ så här: Kortsida, 40 cm bänk, 90 cm häll, arbetsyta. Då måste sladden vara ~2m och de är de sällan.
 
Mikael_L
Det är inte speciellt vettigt att ha uttag så placerade att sladden ska dras över en spishäll. Så är hällen ute vid ena kanten så är den sidan ganska oanvändbar för eluttag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.