siggebo skrev:
I morgon eftermiddag lär den ju vara borta...
Den är "redan" borta......
 
500:- för en bra liten bandsåg med gjutjärnsstomme i ett stycke, det är en Lini med vad ser ut att vara 350mm hjul.

Nu ska jag ta årets premiärdopp i havet :)

https://m.blocket.se/orebro/Bandsag_73482263.htm?ca=23&w=3

Liten blå bandsåg av märket Lini med gjutjärnsstomme och 350mm hjul på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Bra pris på Wadkinsågen.
 
Åldrad Ejca bandsåg står i ett verkstadsutrymme med tillbehör och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har erfarenhet av denna Ejca modell?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Någon som har erfarenhet av denna Ejca modell
Ser ut som min bs-50, har inga klingor till min ännu men när jag testade hos säljaren var den väldigt trevlig :)
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
En bandsåg inuti en skåpbil, tecken på nyligen genomförd provsågning och köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provsågade maskinen och köpte den :p
 
  • Gilla
tullemannen och 4 till
  • Laddar…
Ingick det någon manual eller uppgift om hur långa bandsågsbladen ska vara? När jag köpte min visste inte säljaren och jag glömde klingorna hos honom.. Och ejca hade ingen manual kvar till min. Är det 500mm hjul?

Mvh
Linus
 
Tjena Linus!

Ja, det är 500 mm hjul. Det följde inte med någon manual men bladlängden är 3410 mm.
 
Tack!
Vilken version av bandstyrningen fick du?
Har den någon broms? Min har en handbroms som jag funderar på om det är ett hemmabygge.
 
Ja, den har broms som original. Styrningarna som sitter i är vanlig rundstav av björk. Ska svarva nya i pockenholtz. Jag kan svarva en omgång till dig också om du vill.
 
Många av de där gamla bromsarna har asbest i bromsbandet. Jag plockade av min, kanske ersätter med modernare material en dag men till dess är jag hellre utan broms.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.