Håller med Biggie. Det ser mer ut som att det kan vara lättbetong och puts. Däremot bör man använda lättbetongplugg med grövre räfflor. De släta pluggarna som den blå (bruna, gröna, röda) griper inte tag ordentligt. Gäller dragande kraft.
 
Tack så jättemycket!

Jag googlade på hållfasthet och lättbetong och hittade denna plugg: https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=752&family_slug=expander-och-plugg 10 mm varianten har en dragkraft på 30 kg i lättbetong. Har jag två i varje konsol och fyra i regeln på väggen så har jag totalt 240 kg i dragkraft. Dvs fyrdubbelt takets vikt. Sen kommer den tvärgående regeln att sitta tajt mellan väggarna så det kommer inte vara någon dragkraft i pluggens riktning utan endast rakt neråt vilket borde hjälpa. Regeln på väggen kommer att ha en viss dragkraft utåt men samtidigt så sitter ju regeln mitt i rummet som stopp. Dvs det borde mest vara krafter nedåt.

Känns mycket bättre nu! Nu gäller det bara att fastställa att det är lättbetong. Eller har vi fastställt det? Jag tänker på att jag kunde hamra in träskruven i väggen, kan man göra det med lättbetong?

Tycker ni att jag skall köra på detta eller är det en ide att ta dit en snickare som kollar väggen på plats för att vara säker? Vill inte att det blir fel och att det rasar ner. Eller är vi säkra på att det är lättbetong?

/Jens
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Enda sättet är att prova tror jag, du kommer tydligt märka om det blir bra eller inte när du väl ska borra och plugga
 
Ja så är det nog men jag är osäker på hur stabilt det skall kännas för att det skall vara ok. Jag är lite skraj för att sätta upp detta taket då jag misstänker att konsekvenserna kan bli stora om det skulle ramla ner. (Dödlig utgång?) Jag vill vara 100% säker på att det kommer att hålla. Dvs ha en stor säkerhetsmarginal.

Så jag har lite fler frågor.

Om det är lättbetong i väggen, sitter den ytterst då? Närmast tapeten? Eller kan det vara så att det är ett annat material ovanpå lättbetongen? För det känns som att det är ett väldigt poröst material ytterst. Hur brukar lättbetongväggar vara uppbyggda?

När ni säger lättbetong och puts, är putsen själva utsidan då? Dvs utsidan av huset? Eller kan det vara så att putsen är närmast tapeten?

När vi pratar om väggar inne i lägenheten vs väggar som sitter mot utsidan, är det skillnad i dessa väggars uppbyggnad? För en av väggarna jag skall fästa i är en innervägg runt 10-11 cm tjock. Bör jag tänka annorlunda där med infästningen?

/Jens

Ps. Det känns som att vi närmar oss byggstarten här jag måste bara få klart för mig att mitt tillvägagångssätt är säkert, så jag kan vistas där utan rädsla för att få 60 kg tak i huvudet. :)
 
Det jag egentligen undrar är om det är poröst längst ut närmast tapeten, är det lättbetong då? Eller kan det vara något annat? Är det lättbetong så är det väl bara att köra eller?
 
BirgitS
Man brukar putsa lättbetong på insidan för att få en jämnare yta som det går att måla eller tapetsera på.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Tack för svar!

Det låter ju mer och mer som det är lättbetong. Men vad för andra alternativ finns det? Kan det vara annat? Eller spelar det någon roll? Är det så, att så länge som det är poröst så kör jag med en sådan plugg, oavsett om det är lättbetong, eller puts vad det nu kan vara?
 
Vad är det för tak du ska sätta upp inomhus med konsoler?
 
Hej! Jag skall få upp glasull i taket 30 cm djupt. Det är för akustikbehandling av mitt vardagsrum där jag har en liten musikstudio. Anledningen till att jag har konsoler på väggen är att jag inte får borra i taket av hyresvärden.
 
Kollade nu i köket där det satt en plugg från förra ägaren 10mm. Drog ut den och det var ett 6 cm djupt borrhål. Pluggen var 5 cm. Det såg väldigt massivt ut där inne. Som betong! Såg inte poröst ut. Men det vet jag ju att det är. Så det måste ju vara lättbetong.
 
Det kommer funka kanon, en ordentligt pluggad skruv bär stora krafter, nu får du samla mod o sätta upp de där taket så vi får se (y)
 
Haha ja jag får väl köra. Är lite läskigt dock att sätta upp ett så tungt tak men använder jag 8 pluggar som skall klara av 30 kgs dragkraft så blir det ju 240 kg, fyra gånger takets vikt! Då bör det ju sitta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.