Hej,

Håller på att stoppa in en tvättmaskin i badrummet och skulle stänga av vattnet för att meka lite kopplingar. Anyway, dom där vreden man stänger av vattnet med sitter som berget. Ska man lossa skruven i vredet för att kunna vrida på det? Ska man vrida höger eller vänster?

Vattenavstängningsventil märkt "VATETTE" som ser fastrostad ut, med vred och skruv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har haft ett liknande problem med min Biltemventiler som monterades nya i höstas. Gick inte att vrida och jag vågade inte ta i allt för mycket. Åkte till Biltema som öppnade en förpackning, den ventilen var också trög. Men tog i rejält och då gick det bra. Den ventilen gick att vrida åt båda hållen. Vet inte hur det är med Vatette.
 
Redigerat:
Dom här har inte rörts sen stambytet för 10 år sen. Mest att man är skraj att ta i för mycket. Men kan man vrida åt vilket håll som vågar jag nog ta i lite mer.
 
På balofix vrids dom åt höger, går det inte att vrida på någon av ventilerna, har du ventiler i köket också som du kankse kan prova att vrida på för att se hur det fungerar?
 
Provade i köket, där sitter det Balofix. Inga problem att vrida om.

De här i badrummet känns inte tröga, snarare mekaniskt låsta (typ dra ut för att kunna snurra på det, vilket jag också provat), ingen av de tre vreden går att rubba.
 
Man brukar få ta i rätt mycket, knacka lite lätt på sidan med en hammare medans du vrider så kanske det släpper.
 
Nu så. Med lite knack och mycket kraft har jag lyckats vrida på alla tre. Tack för tips o hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.