Y
Jag har alltid drömt om något annat än detta som jag ärvde.
Förra veckan gick jag förbi en fastighet som stärkte dessa känslor.

Men det känns läskigt och komplicerat att våga.

Jag har en avstyckad tomt med villa, sen en bondgård med dess villa.
Traktorer och allt som hör till en bondgård.

Bör jag sälja av maskinerna för sig eller vill bondgårdsköpare få med det i ett paketpris?
Bör jag sälja fastigheterna för sig eller också som ett paket?

Många speciallösningar binder husen samman såsom vatten och avlopp, fiber med mera.
Allt går ju såklart att lösa så det blir separat men det är ju inte gratis.

Pensionärsnickare har renoverat badrummet på fel sätt osv, så på något vis behöver jag ju friskriva mig ifrån detta ifall det går?

Antar att första steget är att hitta en bra mäklare...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det blir sannolikt mer pengar om du styckar ned det till delar. Jag sålde delar av mitt och mina syskons arv, en liten bondgård med skog. Vi fick först hela fastigheten värderad och sen bestämde vi oss för att baar sälja det mesta av skogen. Vi behöll tillräckligt för att ha kvar jordbruksfastighet och därmed jakträtten.
Vi fick mer för skogen än helheten var värderat till och det brukar inte vara budgivning i de trakterna. För kvarvarande fastighet lär vi få en skaplig slant inte minst med tanke på jakträtten.

Jag är rätt säker på att det ger mer att sälja delar men sen kan det finnas andra skäl förstås.
Apropå friskrivning, om du anger allt som är fel så behöver du ju inte friskriva dig...
 
Hur mycket special lösningar är det mellan husen? Är där sugen efter avstyckade gårdar/möjlighet för hästgård så kan det vara en idé att fixa va/fiber och sälja som 2objekt.
Allt lösöre tror jag du får mer för och sälja separat, alternativt du värderar vad det är värt och erbjuder köparen att köpa allt(är det en redan lantbrukare /bonde är risken stor att denne redan äger massa redskap redan.)
Är det någon mark till? mark blir vara ganska eftertraktad.
 
Sälj lösöret separat! En 40–50 år gammal traktor får du säkert en antal tiotusingar för, medan många fastighetsköpare nog bara tycker att det är en kul grej. För jag antar att det inte är ett aktivt, modernt företag vi pratar om.

Ta hjälp av någon att reda ut de gemensamma lösningarna och skriv servitut/skapa gemensamhetsanläggningar medan du äger allt.

Om det sen är bäst att sälja fastigheterna som tre (villa+villa+skog/villa+hästgård+skog) eller två (villa+lantbruk) beror nog på storlek på lantbruket samt hur het hästmarknaden är lokalt.
 
Hemmakatten
Jag har ingen direkt hjälp att erbjuda - men efter att ha läst dina inlägg under flera års tid där du skrivit att du inte trivs, så är det verkligen dags att sälja.

Ens hem ska vara ett ställe man längtar hem till och känna sig trygg i och det verkar inte du vara. Så gör slag I saken nu!

Det är klart att det är lite arbete med att sälja men någonstans måste du börja.

Ta kontakt med några mäklare (och gärna LRF som någon föreslog) och diskutera hur du får ut mest pengar. Antingen stycka av ena villan eller sälja båda som en fastighet? En duktig mäklare ger dig också råd hur fastigheten presenteras på bästa sätt. Lösöre (maskinerna mm har du redan fått råd om här i tråden).

Vad gäller badrummet och alla andra små skavanker så skulle jag göra en säljarbesiktning ev. med en dolda fel försäkring. Dels brukar köpare känna sig lugnare då och dels så har du all "fel och brister" på papper som finns inkluderat i objektbeskrivningen innan försäljningen. ALLA hus har något/några fel.

Var inte orolig om du inte hittat ny bostad i samband med att du säljer. Det går alltid att hyra något medans du letar (så gjorde vi).

Lycka till!
 
Hur mycket skog och åker finns det till?
 
Y
Säg att jag hittar den där idylliska timmervillan i ett skogsparti. Vore det naivt att tro att mäklaren eller iaf banken går emellan så jag kan köpa den och lägga ut gården först då?

Bor nästan hellre här och kämpar vidare, än chansar så totalt och blir sittandes i en lägenhet.
 
harry73
Ja att bo i en lägenhet måste vara det värsta som finns :D
 
Yrrol skrev:
Säg att jag hittar den där idylliska timmervillan i ett skogsparti. Vore det naivt att tro att mäklaren eller iaf banken går emellan så jag kan köpa den och lägga ut gården först då?
Du kan belåna/ha din nuvarande fastighet som säkerhet. Är det mer värt än timmervillan så bör det inte vara problem
 
Redigerat:
Y
Om jag söljer så ska det väl skattas som allt annat. Kommer det baseras på vad min far köpte gården för?
Vilket på papper var "låg" symbolisk kostnad då det var familjegård.
 
harry73
Ja, om det inte var ett så lågt pris att det räknas som gåva. Då gäller priset som ägaren före honom betalade.
Sedan kan det säkert vara så att det finns äldre skatteregler som påverkar om det är oriset din far betalade eller ett äldre pris
 
Utan att veta skick på det ena eller andra tänker jag såhär.

Mark till bondgården: X kr
Gårdscentrum bondgården: Y kr
Villa (den du bor i?): Z kr

Om du kan sälja X+Y (och lösöret), räcker det då till ditt önskade nya boende? Eller kanske X+Z? Ta hem en mäklare för värdering! Förhoppningsvis kan du behålla ena boningshuset medan du söker nytt.

Att få låna pengar hänger mer på återbetalningsförmågan än säkerhetens värde. Det är alltså inte säkert att du får låna bara för att fastigheterna har ett visst värde, du måste ha inkomster nog att betala tillbaka med också. Att få ett överbryggningslån i en storstad går ofta bra, men på landet där en försäljning kan ta många månader är det värre. Sikta på att sälja först.

Visst äter reavinstskatten upp en del, men mångfaldigt mer får du trots allt behålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.