Du skall absolut gå på föreningsstämman (antar att det är årsstämma, styrelsemöten har bara styrelsen närvarorätt på).

Där kan du antagligen också få en chans att prata med ngn. i styrelsen lite vid sidan.

I föreningen där jag vart ordf. för många år sedan hade vi några som hela tiden klagade på grannar. En av dem hävdade att det alltid pågick knarkfester i grannlägenheter där någon yngre än 60 år bodde. Hon stördes av oväsen. En gång bestämde jag mig för att skaffa mig en egen uppfattning och gick dit och lyssnade. Det var kl. 23 på kvällen.

Jag hörde överhuvudtaget ingenting. Tanten visade då att om man ställde sig på en stol i hennes kök, och lade örat till frånluftsventilen så hördes ett svagt ljud från grannen. Det var det störande beteendet...

En annan medlem hade en godkänd andrahandsuthyrning. grannen klagade konstant på tjejen som hyrde. Hon vågade inte göra någonting, var övertygad om att vi skulle tro mer på den klagande grannen än på hennes om andrahandshyresgäst. Medlemmen som hyrde ut gick dit för att prata med grannen, efter att grannen hade skällt ut tjejen när hon tittade på nyheterna vid 19 tiden, det hördes genom väggen. Medlemmen blev då nedslagen av den arge grannen, hyresgästen blev förtvivlad och trodde att nu var det kört, hon skulle få flytta.

Vi valde att skriva en formell varning till den våldsamme grannen istället och hotade att begära bostadsrätten förverkad, pga. hans kriminella beteende.

Sedan fick hyresgästen vara ifred.
 
  • Gilla
santos och 3 till
  • Laddar…
Försök att sätta dig in i den andra partens situation. Du uttrycker dig med rätt starka, nästan föraktfulla ord. Kanske ligger det något i vad den andra parten tycker? En kompromiss kan vara lösningen.
Undvik att gå till styrelsen med småsaker. Styrelsen vill nog alltid att ni löser smågnabb er emellan. Ingen av er får delta i ett styrelsemöte, däremot kan ni förstås få lägga fram era synpunkter. Till styrelsen ska ni bara gå när det är allvarliga saker, det är då styrelsen kan agera
 
Hon retar sig på dig,du retar dig på henne. Vad är skillnaden?
Om hon skulle skriva här hade hon kanske skrivit:
Nu har det flyttat in en ung kvinna som inte har presenterat sig ordentligt för mig så jag kallar henne för "hallå". Hon verkar hata mig och stänger sin dörr framför min näsa när jag nyligen ringde på och vill fråga något.
Hennes trädgård ser för jävligt ut och drar ned hela omgivningen. Istället ställer ut en skräpig blomkruka ut i trapphuset. Vad ska jag göra? Prata med henne går inte, hon bara vänder på klacken.

Så kan det vara olika sidor på samma mynt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Men nu är det TS vi ska hjälpa.
 
  • Gilla
stenolof och 5 till
  • Laddar…
J
Thomas_Blekinge skrev:
Hon retar sig på dig,du retar dig på henne. Vad är skillnaden?
Om hon skulle skriva här hade hon kanske skrivit:
Nu har det flyttat in en ung kvinna som inte har presenterat sig ordentligt för mig så jag kallar henne för "hallå". Hon verkar hata mig och stänger sin dörr framför min näsa när jag nyligen ringde på och vill fråga något.
Hennes trädgård ser för jävligt ut och drar ned hela omgivningen. Istället ställer ut en skräpig blomkruka ut i trapphuset. Vad ska jag göra? Prata med henne går inte, hon bara vänder på klacken.

Så kan det vara olika sidor på samma mynt.
Tanten kanske t.o.m retat sig på att hennes blomkruka kanske var dyr och brackig :D
Avundsjukan är känd men underskattad här på forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R
Finns bara en sak som hjälper mot såna människor och det är att visa att du inte är nån man sätter sig på eller nervärderar. De är mobbare ochde tror deras ålder ger de rätten att bete dig hus som helst.

Hade en liknande man i 70 års ålder när jag bodde i radhus, min dåvarande tjej bad mig ta det lugnt då jag kan h en ganska kort stubin. Lät han hållas i 3 år och bara ignorerade.
Men när vi skulle flytta därifrån så hotade han att bussa hunden på min då 3 åriga dotter för hon var för högljud på lekparken. Hon kissade naturligtvis på sig av rädsla, hon kom hemspringande och grannpojken berättade vad som hänt. Dottern fick gå in till mamma, sen om vi säger såhär så behövde jag aldrig röra gubben fysiskt men även vuxna människor kan kissa på sig av rädsla.
Han gjorde aldrig nått mer väsen av sig och polis/styrelse anmälningarna slutade göras mot grannarna från hans sida. Dessa var förövrigt helt grundlösa.

Nu uppmuntrar jag inte till detta men ibland behöver även gammla nån som sätter de på plats ordentligt för att de ska sluta.
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
harry73
Nästa gång kan du snällt svara att man visst som grannar ska ta hänsyn till varandra. Så om hon har problem med dig, får hon gärna komma förbi och prata om det så att ni kan hitta en gemensam lösning som är bra för er båda. sedan kan du också säga att du önskar att diskussionen förs på ett trevligt sätt. När en av er är för upprörd kommer det bara leda till bråk och det är det sista du vill.
Nästa gång hon kommer och klagar kan du svara att hon är för upprörd för att samtalet ska leda framåt och att du därför föreslår att ni tar samtalet vid ett annat tillfälle när hon är lugnare.

Sedan får du läsa på lite om låg affektivt bemötande och försöka använda det mot henne
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
C
Tror det är viktigt att markera styrka och vinna tantens förtroende så att man inte hamnar på hennes lista över (inbillade) undersåtar som måste tillrättavisas kontinuerligt för att saker och ting skall fungera som de skall. Dvs inte ursäkta sig för saker man inte känner anledning att ursäkta sig för.

Samtidigt vill man inte hamna på hennes "dödslista" med personer som skall huggas i ryggen så fort tillfälle ges, så försök döda eventuella konflikter så fort som möjligt och trappa absolut inte upp dem.

En obekväm fikastund kan man avbryta med rakt och ärligt "nej, nu har jag annat att göra, tack så mycket för kaffet!".

Med blomkrukan kanske TS skulle kunna sagt något i stil med "Jaså, du gillar inte min blomma - jag skall fundera på saken" och sedan ta åt sig lite lagom mycket och fundera på om det verkligen är lämpligt att ställa sina blommor i gemensamma utrymmen, även om tanten kunde uttryckt sig på ett trevligare sätt.

Om hon kallar dig hallå är det ett utmärkt tillfälle att markera att du är mer hövlig och väluppfostrad och svara med ett leende och "Hej <Förnamn>!"

Om hon klagar på nivån på din trädgård skall du inte ursäkta dig om det inte finns anledning till det utan bara säga som det är - "Ja, jag har nog inte riktigt samma ambitionsnivå som dig". Kanske ta tillfället i akt och sätta tanten i arbete "Du är ju bra på det här, skulle inte du kunna hjälpa mig att trimma häcken" eller nåt liknande?
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
harry73
cpalm skrev:
Om hon klagar på nivån på din trädgård skall du inte ursäkta dig om det inte finns anledning till det utan bara säga som det är - "Ja, jag har nog inte riktigt samma ambitionsnivå som dig". Kanske ta tillfället i akt och sätta tanten i arbete "Du är ju bra på det här, skulle inte du kunna hjälpa mig att trimma häcken" eller nåt liknande?
Eller så svarar man: Ja , jag ser att vi har olika trädgårdsstilar. Jag gillar min trädgård lite mer naturligt. Helst hade jag haft en vildvuxen blomsteräng, men då går det inte att använda längre.
Jag beundrar din trädgård den är väldig fin, men jag skulle inte känna mig hemma där.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson skrev:
Men nu är det TS vi ska hjälpa.
Nåja, nu är det ju många som faktiskt blir hjälpta av att se på saken från andra hållet, det förekommer ju under parterapier och liknande att paren gör rollspel där de får spela varandra just för att de ska förstå bättre hur de ska komma vidare i en relation.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Mitt tips är att träna på aktivt lyssnande (googla; tex http://www.hanterakonflikter.se/konfliktskolan/aktivt-lyssnande/) - fokusera på att förstå henne men gå inte med på att du gör nåt fel eller försök inte besvara eller lösa konflikter. Kanske räcker det att hon får berätta vad hon tycker. När du lyssnat aktivt så kan du ju avsluta med typ att, jag ska tänka på detta. Ibland är det så att folk bara vill klaga av sig. Har du inte ork att lyssna varje gång, så säg att du inte har tid just nu, men se till att du nån gång ibland lyssnar på henne en stund.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag tror det kan vara bra att inte svara "OK" på hennes haranger.
Svara i stället lugnt "Jag håller inte med dig" eller motsvarande nekande svar.

Vi hade ett antal gubbar här på gatan som gick i pension, de började då att göra i ordning sina fasader, bilar och trädgårdar, men när de var färdiga efter ett par år fick de en massa tid över, och gick då runt och "besiktade" andra människors trädgårdar. Vad de fann var ett oerhört slarv, så de lämnade in en motion på årsmötet om att införa trivselregler där det skulle stå att man skulle ägna sig åt minst 30 minuters trädgårdsarbete varje dag för att inte sänka värdet på husen. Vi räknade ut att för en normal barnfamilj som bara hinner ägna sig åt trädgården vissa helger så skulle varannan helg året om få användas till trädgårdsarbete, alternativt varje helg på sommarlovet och hela semestern. Och med det argumentet avslog vi i styrelsen (samtliga barnfamiljer ;) ) motionen enhälligt och fick de flesta på årsmötet med oss. Två år senare lugnade det ner sig, för då gick gubbarnas fruar i pension och hittade på renoveringsprojekt inomhus åt dem :)

Vad gäller krukan: om det är en gemensam trappuppgång bör du nog flytta den, av brandskyddsskäl. Men annars är det ju din ensak hur du dekorerar din entré.
 
  • Gilla
  • Haha
Solskensbonden och 2 till
  • Laddar…
harry73
Poängen är lite grann att för att kunna hantera eller acceptera din granne behöver du ändra dit beteende när du har kontakt med henne. Antingen ska det vara lågt affektivt eller (om man har kroppsbyggnaden som passar till) väldigt högaffektivt. Man får dock fråga sig om man vill vara en som skrämmer sina grannar till tystnad och i TS fall tror jag att lågaffektiv är bäst.

Aktivt lyssnande som JohanLun nämnde är ett bra exempel på lågaffektivt bemötande. Även när grannen börjar bli fysiskt våldsamt kan man hantera det lågaffektivt. Tar hon dig i armen, ska man t ex slappna av armen, då släpper hon direkt. Finns massor av tips att läsa på nätet.

Jag vill tipsa om Bo Hejlskov som är en guru på området. http://hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/
Det finns även föreläsningar av honom på youtube som är väldigt bra och lärorikt
 
Många typiskt svenska och teoretiska mellanmjölksråd...

Sätt ned foten, ordentligt. Det funkar.
 
  • Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
undine
varmkorv skrev:
Om du rannsakar dig själv. Finns det dig fog för hennes missnöje?
Delvis. Men sättet hon lägger fram det på är riktigt nedlåtande och det är det jag är emot. Jag har dialog med övriga grannar. Ibland för dem oväsen, ibland har dem haft synpunkter på nåt jag gjort. Men vi har alltid bara ringt på och "tjena läget, bla bla bla.. duu.. ", på ett helt ok schyst sätt.


varmkorv skrev:
Att grannar spelar hög musik ibland är så klart störande.
Jag har gjort det en gång och det var enda och första gången hon klagade. Ingen annan granne klagade. Hon själv ställde sig precis och högtryckstvättade sina utemöbler. Det var högre volym på hennes högtryckstvätt än på min meditationsmusik. Dessutom brukar hon själv ställa sina grejer lite här och där. Nyss skulle jag in i mitt förråd och då hade hon blockerat förrådingången med sina saker. Så jag fick börja med att flytta på hennes grejer. Hennes högtryckstvätt står t.e.x alltid i vägen.


varmkorv skrev:
Att ha en kruka i trapphuset får man inte.
Det är ett typ flerfamilljshus så vi har inget trapphus som så, inga trappor. Det är bara en entre och så är vi fyra boenden som delar på den entren. Så om brandkåren kommer stör det inte mer än folk som har en blomkruka utanför sitt hus.

varmkorv skrev:
Om man bor i en BRF måste man i viss mån anpassa sig till sina grannar. Att spela "hardball" bör man undvika. Tyvärr så låter det på din beskrivning som du kan hamna där. Men det bör vara sista utvägen. Om det är så att hennes synpunkter saknar grund så får vi hoppas att det inte bara är dig hon förföjer på detta sätt. För då har hon låg trovärdighet och sannolikt få som tar henne på allvar.
Vad är en 'hardball'?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.