Jag har en villa med källare byggt 1963, bjälklaget mellan är av vad jag tror är siporex. Bjälkar h17cm x b10cm, 60cm cc med 5cm tjockt armerat siporex lager imellan. Spännvidden är ca 3,5meter.

Min tanke är att fylla upp med markisolering för att sen juta in golvvärme.
Min fråga är, hur mycket kan man belasta golvet per kvm?
 
Hur långt är ett snöre...?

Du har inte Siporex bjälklag. Siporex är lättbetongblock som man byggde väggar av och det har ingen bärighet i golv.

En bild vore ju bra men det finns ingen som kan svara på frågan hur mycket du kan belasta golvet annat en en konstruktör som kommer och mäter upp det.

Eftersom du skriver markisolering antar jag det är källargolvet du tänker åtgärda och inte mellanbjälklag...
 
anders07 skrev:
Hur långt är ett snöre...?

Du har inte Siporex bjälklag. Siporex är lättbetongblock som man byggde väggar av och det har ingen bärighet i golv.
Finns massor av mellanbjälklag av lättbetong, vi hade det i förra huset. Det ligger ingjuten armering i dom.
 
Stefan N skrev:
Finns massor av mellanbjälklag av lättbetong, vi hade det i förra huset. Det ligger ingjuten armering i dom.
Jo, men inte som 10 cm breda bjälkar vad jag vet.

Lättbetongbjälklag finns, men tillverkade inte Siporex bara block?
 
Tror inte heller på att det är siporex bjälklag mer på betongbjälklag.
men generellt sett brukar ett bjälklag dimensioneras för 400kg/kvm
så om du isolerar och flytspacklar in golvärme borde det inte varanågra problem.
 
Jag har siporex i bjälklaget också. Oklart för mig hur elementen är uppbyggda, utvändigt ser dom likadana ut som väggelementen.

Jag förstår inte vad markisoleringen ska göra? Vill man ha golvvärme så tätar man väl skarvarna mellan elementen och sedan lägger man rör och flyter spackel ovan på?
 
Jo, Siporek tillverkade massor av bjälklagselement, men TS angivna dimensioner stämmer nog inte riktigt med vad bjälklagselement normala dimensioner.
Mitt förra hus var byggt helt i Siporex, bjälklaget hade en spännvidd på 4 m och utan att komma ihåg exakta mått så var dimensionen ca 200 mm tjock och ca 300 mm breda.
Fanns säkert fler dimensioner att välja på.
På den tiden (1977) sattes väggarna med stående element med fullhöjd 2400 mm och ca 500 mm breda och tjocklek ca 100 mm.
Således byggde man inte med block som det görs numera, men jag tippar på att elementen var bra mycket snabbare att bygga med.

När jag efter ett antal år ville ha klinker i kök och hall samt vattenburen golvvärme, så var det inget alternativ att bara spåra i siporexen för värmeslingor eftersom siporexen isolerar för bra.
Jag valde att fräsa ner ytan ca 30-40 mm precis innan man kom till armeringen för att sedan lägga värmeslangen samt därefter flytspackel upp till originalhöjd minus klinkertjockleken.
På så sätt behöll jag golvhöjden i förhållande till övriga rum.;)
 
Att ta bort 40mm på höjden av bjälklaget, hur påverkade det hållfastheten? Inget jag skulle våga göra......och det måste ha dammat något fruktansvärt....:)
 
MathiasS skrev:
Att ta bort 40mm på höjden av bjälklaget, hur påverkade det hållfastheten? Inget jag skulle våga göra......och det måste ha dammat något fruktansvärt....:)
Ja, det rök säkert en del, det var ju några år sedan, men det gjordes i samband med helrenovering av köket, så det var i stort evakuerat.
Nu togs ju som sagt ingen armering bort, men helt ärligt var det ingen som räknade på hållfastheten, själva siporexen har väl ingen större bärigheten utan det är kombinationen siporexen och armeringen som gjorde styrkan.
Siporexen som togs bort ersattes ju av flytspackel och det var väl inte helt utan viss styrka.

Hur som så kan jag bara konstatera att huset står kvar fortfarande. :cool:
 
roland53 skrev:
Jo, Siporek tillverkade massor av bjälklagselement, men TS angivna dimensioner stämmer nog inte riktigt med vad bjälklagselement normala dimensioner.
Mitt förra hus var byggt helt i Siporex, bjälklaget hade en spännvidd på 4 m och utan att komma ihåg exakta mått så var dimensionen ca 200 mm tjock och ca 300 mm breda.
Fanns säkert fler dimensioner att välja på.
På den tiden (1977) sattes väggarna med stående element med fullhöjd 2400 mm och ca 500 mm breda och tjocklek ca 100 mm.
Således byggde man inte med block som det görs numera, men jag tippar på att elementen var bra mycket snabbare att bygga med.

När jag efter ett antal år ville ha klinker i kök och hall samt vattenburen golvvärme, så var det inget alternativ att bara spåra i siporexen för värmeslingor eftersom siporexen isolerar för bra.
Jag valde att fräsa ner ytan ca 30-40 mm precis innan man kom till armeringen för att sedan lägga värmeslangen samt därefter flytspackel upp till originalhöjd minus klinkertjockleken.
På så sätt behöll jag golvhöjden i förhållande till övriga rum.;)



Jag undrar om man då kan demontera och återanvända tak- och/eller väggelement av siporex?
Någon som vet?
 
Ja, det skall väl inte vara ett hinder så länge du demonterar/monterar med varsamhet så det inte blir så skadat.

Det är väl en fördel om du vet vilken hållfasthet dom har haft vid tillverkningen så du kan förvissa dig om att det stämmer in på det du tänker bygga.
 
Jag tänker att varsamheten kanske blir väldigt svår att klara då fogarna (kanske) är tunna och de kanske tom är hårdare än själva materialet?
 
Jo, förmodlign är bruket hårdare, men då vi talar om lite bredare element så är inte fogarna så många.
Man får väl lägga på lite extra bruk om det lossnar någon bit.

Det blir kanske inte vackert, men sällsynt ;) men det går ......
 
Om man bara hade en exakt metod hur att gå tillväga, så vore det kanske värt lite jobb.
Vet du hur exakt och med vilka verktyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.