Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med tv-antennen.
Jag har förberett huset så att uttagen skall ligga i serie, med början på övervåningen.

Idag sitter antennen fäst i vindskivorna, och sladden löper läns fasaden, och går genom fönsterkarmen på nedervåningen.

Har ingen aning om hur gammal antennen är, men helt bra bild har jag inte...

Det lättaste som jag ser det är att köpa ny antenn (vindskivorna måste bytas, så den gamla antennen måste demonteras ner i vilket fall) och fästa den i skorstenen. Därefter gå ner genom luckan in på vinden.

Endel grannar har sina antenner  på vinden. Vet inte om det är något alternativ. (Jag har tegel - de har trä...)

Det hör till att jag har lite ont av att springa runt på taket, så allt arbete nära takstegen och dess närhet uppskattas =)  

Lite råd i ämnet uppskattas. Lite vilsen och osäker  ;)
 
Satsa på en ny antenn och sätt den på vinden. Det spelar inte så stor roll att du har tegel. Det brukar funka, såvida du inte har besvärliga mottagningsförhållanden(puh :p). ;)
 
Jag köpte en bra kombiantenn av en "PROFFSFIRMA" och monterade den inne på vinden. Därefter en förstärkare och en 1 till 2 splitter och där efter 2 ggr 3 st antennuttag.

Perfekt bild trots regn, snö osv. på betongpannorna på taket.
 
Kombiantenn?
 
En kombiantenn är en antenn som tar emot både VHF och UHF banden. Tror TV1 = VHF och TV2 och TV4 är UHF.

En del rekommenderar att ha två separata för bästa mottagning, alltså att kombiantenner inte är helt bra.

Det fick jag också höra och satte upp en egen UHF på min kombiantenn och nån dosa som kopplade ihop dessa...eftersom jag har bra bild på 1'an men sämre på 2 & 4. Det blev något bättre men helt bra är det iallafall inte. Tror jag måste skaffa nån förstärkare och sätta ute på masten eller på vinden. Alternativt en parabol....
 
Klarar man ställa in antennen själv? Antar att det inte är som att mappa om ett Haltec sprut.
 
Har man inte tummen mitt i näven :surprised: så skall det inte vara några problem.

Ett tips är att titta på åt vilket håll grannarnas antenner är riktade, då är grov inställningen klar. Fin inställningen görs sedan med TV:n på slagen, ställ in den sämsta kanalen och "finvrid" antennen för bästa bild. :)
 
Mangelito skrev:
Klarar man ställa in antennen själv? Antar att det inte är som att mappa om ett Haltec sprut.
Tycker man sig klara att göra en ok mapp till ett Haltec vore det väl faan om man inte klarade av att snurra på en antenn..... ;)

Å andra sidan kryllar ju bilsverige av tokstollar som tror att dom kan mappa motorer bara för att biljäkeln går framåt och låter fränt..... Bredbandslamdba börjar ju bli rätt vanligt i garagen, men hur många hemmasprutare mäter avgastemp på ett bra sätt? Turbinvarvtal? Utrustning för att detektera högvarvsspikningar? ::)

Ursäkta utsvävningen....
 
roli skrev:
Har man inte tummen mitt i näven :surprised: så skall det inte vara några problem.

Ett tips är att titta på åt vilket håll grannarnas antenner är riktade, då är grov inställningen klar. Fin inställningen görs sedan med TV:n på slagen, ställ in den sämsta kanalen och "finvrid" antennen för bästa bild. :)
Och för oss som har lämnat 1900-talets analoga värd finns det ofta någon meny i mottagaren som visar signalstyrka - den går att använda vid justering av antennen. Bilden är ju ofta ok ända tills den försvinner helt...

;)
 
Digitala mottagare går att använda till mycket ;) 8) ;) 8)
 
det är ochså skojsigt att tv-apparaterna stänger av sig när det blir myrornas krig ;D "lite till , lite till. * PLUPP borta*
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.