Nu har jag varit med mycket i svängarna kring robotklippare och har en själv också.
Oavsett vilken tillverkare, pris, siffror i specen så är den första frågan man ska ställa sig oavsett klippare: hur hanterar den alla beslut som den måste ta när den irrar runt i trädgården. En klippare som är billig, fina siffror, fin färg och det ena med det andra men som behöver tillsyn var och varannan timme/minut blir bara en belastning och onödig utgift.

Och är man skeptisk nu så är mitt råd att kika efter någon annan mer beprövad modell istället.

Så summa summarum, jag skulle väntat tills man kan se den i någon form av test om hur den uppför sig(typ par filmer på Youtube etc.)
 
mortimer skrev:
Nu har jag varit med mycket i svängarna kring robotklippare och har en själv också.
Oavsett vilken tillverkare, pris, siffror i specen så är den första frågan man ska ställa sig oavsett klippare: hur hanterar den alla beslut som den måste ta när den irrar runt i trädgården. En klippare som är billig, fina siffror, fin färg och det ena med det andra men som behöver tillsyn var och varannan timme/minut blir bara en belastning och onödig utgift.

Och är man skeptisk nu så är mitt råd att kika efter någon annan mer beprövad modell istället.

Så summa summarum, jag skulle väntat tills man kan se den i någon form av test om hur den uppför sig(typ par filmer på Youtube etc.)
Mitt test av denna skitklippare finns tidigare i denna tråd. Det är samma skräp nu, de har inte ens brytt sig om att ändra namn på den nu.

Youtubeklipp behövs inte, det räcker med stillbilden på Biltemas sajt, för mer än så rör den sig inte efter ett par tre dagar.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Överlag... känner man inte att man har 10 - 20.000kr att lägga på en ordentlig robotklippare men ändå vill ha en så är mitt enda råd att spara pengar till det. Utvecklingen går ju framåt hela tiden kring klipparna dessutom och blir bättre och bättre.
 
Blev en Worx Landroid L.. tiden får visa om de va ett vettigt val
 
Köpte en Automower 220 runt 2008 som jag haft sedan dess. En del underhåll i princip varje år för att hålla den funktionsduglig, som t.ex. batterier, lager, framhjul m.m. Tror den rullat i c:a 5000 timmar sedan dess. Nu har troligtvis moderkortet gett upp vilket kommer innebära en reparationskostnad på minst 3500kr. Det känns lite som när en bil börjar gå mot slutet av sin livslängd. Det är kanske inte värt att laga den längre.

Jag har haft gräsklipparen i nio år. Total kostnad för dessa år är kanske en bit över 20000kr. Det blir 2200kr/år. En ny Automower kostar ungefär som den gjorde för 9 år sedan.

Kortfattat, så är jag faktiskt lite besviken på hur mycket problem och kostnader det är på robotgräsklippare.


Såg nu då att Biltema börjat sälja gräsklippare för 6000 med liknande specifikationer. Skulle den hålla i 3 års tid så skulle det alltså bli billigare än Automower. Håller den längre, så är det ju en bonus. Ett moderkort till Biltemas klippare tar dom bara lite drygt 500 kr för, så reservdelarna är betydligt billigare.

Vad tror ni? Är det något man skulle kunna testa?
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
smygarn skrev:
Såg nu då att Biltema börjat sälja gräsklippare för 6000 med liknande specifikationer. Skulle den hålla i 3 års tid så skulle det alltså bli billigare än Automower. Håller den längre, så är det ju en bonus. Ett moderkort till Biltemas klippare tar dom bara lite drygt 500 kr för, så reservdelarna är betydligt billigare.

Vad tror ni? Är det något man skulle kunna testa?
Största risken är att Biltema helt plötsligt inte har några reservdelar och ingen annan kan hjälpa dig. Då står du med en trasig klippare och kan lika gärna slänga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.