hakan_o skrev:
Spontant bara kände jag att kulturglas ev. känns lite för gammalt för mitt hus från 1955. Sitter inget sånt i fönstren idag känns det som men det behöver ju inte vara originalfönstren som sitter i nu, det har jag ju ingen full koll på.
Jag håller med, det som normalt sett kallas kulturglas med mer skiftningar i glaset skulle inte se naturligt ut i ett hus från 1955 ( här är ett exempel på kulturglas :Bild : Kulturglas Valsat glas har färre och diskreta skiftningar och de som finns är, stående, längre och parallella. Både billigare och mer tidstypiskt än kulturglas. Om du ställer dig snett om fönstret och rör huvudet fram och tillbaka kan du se att glaset skiftar lite i längsled, ett resultat av valsningsprocessen.


hakan_o skrev:
Det finns nog gamla fönster att renovera. Men dom två på värst utsatta sidan är nog lite "lappade och lagade" sedan tidigare om inte jag minns fel. Och även om det går att renovera så är det en hel del jobb med att få till dom. Inte bara att skrapa, kitta och måla lite...
Frågade först en stor och seriös fönsterfirma om renovering. Dom redogjorde för alla olika moment dom gör så det är inget att säga om. Men 15000 för att renovera ett fönster på plats och 10000 för att renovera det på fabriken om jag kommer och lämnar in det gör ju att 5000-6000 för ett helt nytillverkat fönster så som de gamla känns lockande.
Att sätta in andra modernare fönster med annorlunda utseende är inte med på kartan...

Min tanke gick lite åt hållet att köpa två nya fönster, sätta in dessa på platser där det nu sitter fönster med mer normalt renoveringsbehov, d.v.s. inte på den värst utsatta sidan. De två fönster jag då "får loss" kan jag själv renovera i lugn och ro inomhus när tid och lust finnes. Sedan sätts dom på ytterligare platser där det är normalt renoveringsbehov på fönstren. Två nya fönster kommer loss och samma procedur igen. Till slut så återstår bara de två sämsta fönstren och när de är lossplockade och ersatta med ett par nyrenoverade kan de slängas eller nåt...så slipper man det stora jobbet det innebär att renovera dom.
Inte helt fel plan, men skulle det då inte bli billigare att lämna in de två "värsta" fönstren på renovering hos en firma och sedan själv underhålla de andra? (glöm inte att kostnad för montering inte ingår i kostnaden för nya fönster) Det är ju fördelen med gamla träfönster, att det blir flexibelt och att du kan välja att göra en större insats med de fönster som behöver det och ingen eller mindre insats med de andra. Annars får du köpa 2 x nya fönster + kostnaden för montering, sedan lägga tid och pengar på de andra fönstren för att slutligen återvända till de sämsta fönstren och antingen renovera, kopiera eller slänga. (men gamla kärnvirkesfönster kan se helt "slut" ut, flagnade och trägråa, men trots det fortfarande vara i bra skick, ibland räcker skrapning och målning).

Tänk på att i hus från 1955 anpassades allt på plats, det kan alltså vara så att vad som ser ut som helt identiska mått egentligen skiljer sig åt lite och att det därmed kan bli svårt att passa in de två nya fönstren när de flyttas runt. Infästning i vägg kan också vara problematiskt, det kan bli svårt att hitta bra fästpunkter för nyare karmar och därmed kräva mer konstruktionsarbete än att bara fästa in karmarna. Nya reglar, återställa smygar osv.

Mitt råd är att få ett nytt pris från något lokalt snickeri om det är trä som måste bytas (prova stick in en knivspets, den ska lätt sjunka in minst 0.5 cm utan ansträngning för att träet ska vara dåligt) alternativt, och kanske en bättre start, ett lokalt måleri som kan samarbeta med en snickare om det visar sig att träarbete behövs. 10 000 tyckte jag spontant lät i överkant för åtgärd i verkstad, men de har väl lagt på lite av en säkerhetsmarginal. Mitt råd är att ta lite foton på fönstren som du kan maila och ringa runt för priser.

Medans fönstren är inlämnade kan du sätta för en box med kanalplast för de tomma fönsterhålen. Enkelt att bygga själv, men oftast kan man få låna gratis av måleriet/snickeriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Inte helt fel plan, men skulle det då inte bli billigare att lämna in de två "värsta" fönstren på renovering hos en firma och sedan själv underhålla de andra? (glöm inte att kostnad för montering inte ingår i kostnaden för nya fönster) Det är ju fördelen med gamla träfönster, att det blir flexibelt och att du kan välja att göra en större insats med de fönster som behöver det och ingen eller mindre insats med de andra. Annars får du köpa 2 x nya fönster + kostnaden för montering, sedan lägga tid och pengar på de andra fönstren för att slutligen återvända till de sämsta fönstren och antingen renovera, kopiera eller slänga. (men gamla kärnvirkesfönster kan se helt "slut" ut, flagnade och trägråa, men trots det fortfarande vara i bra skick, ibland räcker skrapning och målning).
Inget är hugget i sten så klart. Men utgångspunkten är att jag inte ser så stort nöje i att renovera fönster. Om jag kan slippa de värsta bitarna så har jag lättare att stå ut med att renovera de fönster som inte kräver så stor arbetsinsats. Med min "plan" så slipper jag de två sista fönstren som är de sämsta, så när jag väl kommer fram dit så har ju två av mig själv renoverade fönster som kommer från annan plats på huset och som hamnar där de två sämsta sitter nu.


kalle55 skrev:
Tänk på att i hus från 1955 anpassades allt på plats, det kan alltså vara så att vad som ser ut som helt identiska mått egentligen skiljer sig åt lite och att det därmed kan bli svårt att passa in de två nya fönstren när de flyttas runt. Infästning i vägg kan också vara problematiskt, det kan bli svårt att hitta bra fästpunkter för nyare karmar och därmed kräva mer konstruktionsarbete än att bara fästa in karmarna. Nya reglar, återställa smygar osv.
Jo, det är så klart en tillkommande kostnad för en snickare det där. Men lite finns det även behov av att byta ut en del smygar, det är en del fönsterbleck i plåt både ovan och under fönstren som inte ser så roliga ut dom heller och som hade gjort gott att få byta ut till nytt och då behöver ju lite foder och smygar ändå lossas.


kalle55 skrev:
Mitt råd är att få ett nytt pris från något lokalt snickeri om det är trä som måste bytas (prova stick in en knivspets, den ska lätt sjunka in minst 0.5 cm utan ansträngning för att träet ska vara dåligt) alternativt, och kanske en bättre start, ett lokalt måleri som kan samarbeta med en snickare om det visar sig att träarbete behövs. 10 000 tyckte jag spontant lät i överkant för åtgärd i verkstad, men de har väl lagt på lite av en säkerhetsmarginal. Mitt råd är att ta lite foton på fönstren som du kan maila och ringa runt för priser.

Medans fönstren är inlämnade kan du sätta för en box med kanalplast för de tomma fönsterhålen. Enkelt att bygga själv, men oftast kan man få låna gratis av måleriet/snickeriet.
Ja, 10000 tyckte jag också var lite i överkant för en fönsterrenovering på firma. Men det är nog alla moment från "byggnadsvårdsboken" som ingår i renoveringen där och lite till. Så det går säkert att få ner något genom att höra runt lite.
Det jag inte gillar är att det inga fönster är på plats utan plast istället när man inte är i huset under den period som fönstren renoveras. Det är därför jag känner att jag behöver ha något eller ett par fönster "för mycket" som kan rulla runt vart efter fönsterrenoveringen fortskrider.
 
Sätt en plywoodskiva som fästs från insidan under renoveringsperioden så behöver du inte oroa dig... Lämnar du iväg fönstren går det snabbt....
 
JohanLun skrev:
Sätt en plywoodskiva som fästs från insidan under renoveringsperioden så behöver du inte oroa dig... Lämnar du iväg fönstren går det snabbt....
Nu skall jag inte måla f-n på väggen eller vara allt för negativ.
Men tyvärr så är mina kontakter med hantverkare, verkstäder o.s.v. av väldigt dåliga erfarenheter. Mest gissar jag på att jag helt enkelt bara är född med otur med detta. Jag tänker inte räkna upp allt det som har gått snett i minsta lilla kontakt med hantverkare/verkstäder men oftast är det felaktigt utförda jobb, slarvigt utförda jobb eller inte utförda jobb alls. Saltade fakturor finns så klart med på listan också.

Men jag skulle inte våga lita på att något går snabbt när en hantverkare säger det till mig, nånting kommer att hända då som gör att det inte alls går snabbt med mina arbeten. Hantverkaren kommer att bli sjuk just då eller så får han in något panikjobb som inte kan vänta och som gör att han måste skjuta upp arbetet med mitt. Jag vet, jag har varit igenom det här flera gånger tidigare och får nu anpassa mig efter hur det fungerar. :rolleyes:


Jag kan inte låta bli att nämna ett exempel dock. Jag lämnade in en husvagn på en stor reparation 2004 hos en auktoriserad verkstad (det borde ju borga för bra utförda arbeten eller hur?). Bl.a. skulle ett par utvändiga karossplåtar bytas i samband med detta. Plåtarna sitter limmade mot isoleringen. Man misslyckades på båda sidorna med att få plåtarna att sitta fastlimmade på några ställen, när det blir varmt och solen lyser blir plåten som en dragspelsbälg med en massa fula bubblor. In på verkstaden igen, byte av plåtarna på garanti. Ganska kostsamma arbeten för verkstaden. Och en massa strul för mig. Så här höll det på år efter år. Ständiga misslyckanden. Ibland ett plåtbyte om året och ibland två plåtbyten. Jag har inte exakt antalet plåtbyten nedtecknat men någonstans mellan 15-20 st. Åtta år (!) efter det första plåtbytet får jag ett mail från ägaren där han skriver två meningar att dom lägger inte ner mer jobb på min husvagn nu, lär dig leva med problemet eller ställ vagnen i skugga...
Det här var bara den korta sammanfattade versionen av åtta års strul med en auktoriserad verkstad. ;)
Och jag, eller någon annan, har överhuvudtaget inte hört talas om någon som varit i närheten av något sådant här, det har tagits upp vida i husvagnskretsar, både på nätet och i verkligheten.
 
Redigerat:
Hur går det för dej, har du fåttin några fler offerter?
 
hakan_o skrev:
Men jag skulle inte våga lita på att något går snabbt när en hantverkare säger det till mig, nånting kommer att hända då som gör att det inte alls går snabbt med mina arbeten. Hantverkaren kommer att bli sjuk just då eller så får han in något panikjobb som inte kan vänta och som gör att han måste skjuta upp arbetet med mitt. Jag vet, jag har varit igenom det här flera gånger tidigare och får nu anpassa mig efter hur det fungerar. :rolleyes:
har sett att ett hus i kvarteret verkar renovera fönster, de har en plywoodskiva som ambulerar omkring på kåken, och jag tror den suttit i nåt fönster senaste 2 åren, så de verkar inte bekymras om detta. De verkar ta ett i taget i lugn takt... Tror skivan går att fästa så den är mer inbrottssäker än ett vanligt fönster. Så tycker inte det borde vara ett problem...
 
Jadå jag fick in några offerter, men det fick bli Kronfönster.
Vi föll för de fönsterna som dem hade att erbjuda. Dem var varken billigast eller dyrast, men vi gillade dem.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
V
Har du några före efter bilder?
 
Har inte mer än beställt dem.
Så dröjer nog åtminstone 4 veckor till innan dem kommer.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Hus från 1955 har oftast fönster med valsade glas, ibland kallas dessa valsade glas också för kulturglas men kulturglas är oftast en glastyp som är mer åt äldre tiders glas (ser "munblåst" ut) och kan kännas för gammalt för 50-talshus. Valsade glas är helt tidstypiskt och som en bonus inte särskilt dyrt heller.

Att få nya kärnvirkesfönster av fur byggda (alternativt av eke) brukar de flesta duktiga snickerier klara, de blir lite dyrare än industriella alufönster, men håller mycket mycket längre då de går att underhålla för en billig peng samt att extra utsatta fönster går att reparera vid behov. Man behöver därmed inte byta alla fönster om ett fönster går åt skogen efter 20-30 år och modellen då gått ur produktion. Reservdelar blir inte heller något problem då du kan gå till ett annat snickeri (om det första lagt ner) och få fönstret reparerat eller kopierat.

Att moderna fönster med isolerkassetter skulle vara så mycket mer energisnåla är lite av en myt som fönstertillverkare gärna underblåser. Isolerkassetterna är antingen med gas eller vacuum och med tiden släpper vacuumet / sipprar gasen ut och luft in, det blir alltså en stadigt försämrad isolerförmåga. Vill det sig illa kommer även fukt in med kondens på insidan som följd = byte av isolerkasett.

Oftast mäts isolervärdet också bara genom glasen, och man tar inte med karmarna i beräkningen. Moderna fönster har mycket bredare karmar och en alulist mellan fönsterglasen, som leder kylan bättre än kärnvirkesfönstrens smala träbågar, som därtill är fristående från varandra. *I praktiken har ett kopplat kvalitativt träfönster näst intill samma U-värde som ett fönster med isolerkassett som suttit uppe några år: [länk]

Mitt första tips är alltså att (om det inte finns äldre kärnvirkesfönster att renovera) få sådana byggda av ett duktigt snickeri, kostnaden över tid blir lägre och byggnaden får tidstypiska vackra fönster.

I andra hand skulle jag välja ett rent alufönster (från Velfac), alternativt något PVC-alternativ som är så billigt att det med gott samvete kan kastas efter 20-30 år. Moderna industriellt tillverkade träfönster är sämsta alternativet då virkeskvaliten är så usel att de både är svåra att renovera och snabbt blir riktig dåliga.
Har du läst rapporten du länkar till? Det "nya" fönstret som de jämför med i den är från 80-talet. Har sett att flera länkar till just den rapporten, men hur man kan kalla ett fönster från 1980 för ett nytt fönster förstår jag inte, det är 30 år gammalt! Det har hänt en hel del på fönstermarknaden de senaste 30 åren.
Håller helt med om att vissa fönster är bättre att renovera än att byta ut, men det är helt pga av utseendet. Isolermässigt så slår de nya alltid de äldre.
Och u-värdet de visar är alltid beräknat med karm.
 
fast man kan fortfarande inte stirra sig blind på u-värdet i äldre hus. Ingen större ide att ha superfönster om inte resten av huset är superisolerat. Det är bara försäljarsnack att man kan räkna hem fönsterbyten i energibesparingar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
fast man kan fortfarande inte stirra sig blind på u-värdet i äldre hus. Ingen större ide att ha superfönster om inte resten av huset är superisolerat. Det är bara försäljarsnack att man kan räkna hem fönsterbyten i energibesparingar.
Byter man riktigt gamla fönster till nya så är det som att tilläggsisolera hela huset med 100mm. Har du aldrig suttit framför ett äldre fönster? Jag fick nästan nackspärr förr när jag satt i soffan framför fönstret, även fast elementet var under, nu när jag har nya har jag sängen framför fönstret utan element och jag känner ingenting.
Men jag håller ändå med om att det inte bara är u-värdet man ska stirra sig blind på. Fönster från sekelskiftet med riktigt fina spörjs skulle jag aldrig röra. Men stör mig ändå på att alla säger att nya fönster inte är bättre än äldre, att det bara skulle vara sälj snack. Äldre fönster vinner på utseendet.
 
Okopplade gamla fönster som är justerade och har tätningslist är inte alls så dåliga som många vill göra gällande.

Man kanske inte vill ha en säng eller soffa under, men beskrivningen som du ger tycker jag inte alls är relevant för gamla fönster i bra skick (annat en enkelglas då).

Att det skulle vara som att tilläggsisolera med 100mm har jag mycket svårt att tro. Ekonomiskt är det mycket sällan (om inte aldrig) lönsamt att byta fönster. Sen kan man diskutera om det är lönsamt att tilläggsisolera 100mm också.

Isolera vinden, se till att ha täta fönster och en fungerande ventilation, samt viktigast, bra uppvärmning typ bergvärme så går det jättebra att ha gamla fönster! Ska man nu ha sängen under fönstret kan man lokalt sätta in energiglas i de gamla bågarna. Är det då ett okopplat fönster så hamnar man mycket nära prestandan på ett nytt 3-glasfönster.

Sen håller jag med om att nya fönster ÄR bättre ur just denna aspekt, men inte så mycket bättre att man ska byta ut gamla fönster som med renovering och komplettering kan bli nära nog så bra som nya.

Givetvis spelar det roll vilken klimatzon och placering huset har, mina erfarenheter är baserade på uppland - jag bor med (och har bott) i hus och lägenheter från 1909, 1924, ca 1950, ca 1995 (st) och nuvarande hus har både kopplade 2-glas, 2+1, 3-glas, okopplade 2-glas på olika placeringar. Min slutsats är att fönsterindustrin kraftigt överdriver fördelar med nya fönster.
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Pernilla___ skrev:
Byter man riktigt gamla fönster till nya så är det som att tilläggsisolera hela huset med 100mm. Har du aldrig suttit framför ett äldre fönster?
.. Men stör mig ändå på att alla säger att nya fönster inte är bättre än äldre
Nya välkonstruerade fönster har tveklöst bättre energiprestanda än sekelskiftes, även om de senare är renoverade till nyskick. Frågan är dock inte denna, utan om det är ekonomiskt försvarbart att byta till nya fönster. Alltså kommer energibesparingen betala bytet inom rimlig tid eller inte?
 
Pernilla___ skrev:
Byter man riktigt gamla fönster till nya så är det som att tilläggsisolera hela huset med 100mm. Har du aldrig suttit framför ett äldre fönster? Jag fick nästan nackspärr förr när jag satt i soffan framför fönstret, även fast elementet var under, nu när jag har nya har jag sängen framför fönstret utan element och jag känner ingenting.
Men jag håller ändå med om att det inte bara är u-värdet man ska stirra sig blind på. Fönster från sekelskiftet med riktigt fina spörjs skulle jag aldrig röra. Men stör mig ändå på att alla säger att nya fönster inte är bättre än äldre, att det bara skulle vara sälj snack. Äldre fönster vinner på utseendet.
då måste det ha varit nåt särdeles stort fel på just det fönstret du satt vid iallafall. Är du säker på att det var glasat?
Jag har ett hus från 1900 där fönstren är från 60-70tal och en del delvis helt slut och ruttna. På ett ställe har jag bara en träram med plexiskiva i och inte ens där kan jag påstå att det känns nå speciellt annat än när det är 30grader ute då.......så nä jag tror inte heller att det är så som du påstår utan då måste du ha jämfört med nåt som varit så otätt att man med enkla medel hade fått det tio ggr bättre utan att ha bytt fönstret.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.