G
lat skrev:
Man kan inte ärva skulder!!!!!
Skulle dödsboet vara överbelånat så gå det i konkurs och arvingarna slipper både skulder & arv.
Detta stämmer med många skulder och lån men som jag förstått det så gäller : när man satt en fastighet i pant så följer denna skuld med fastigheten. Antingen får ju arvingarna överta skulden eller får dödsboet sälja huset för att lösa långivarens skuld.
 
C
AndersS skrev:
Tror nog inte att det är så specifikt 60, men rent teoretiskt kanske man satt en sådan gräns när man gör en "extra" bedömning.
Men läser man artikeln så är ju andemeningen att SBAB tillämpar just specifikt 60 som någon sorts magisk gräns där man justerar ner inkomsten med 30%, och då pratar vi alltså om åldern vid ansökningstillfället, medan övriga banker som uttalar sig i artikeln har det betydligt rimligare förhållningssättet att man gör en personlig bedömning av hur en kommande pensionering påverkar betalningsförmågan.

Sen kan mycket väl artikeln vara vinklad eller bygga på något missförstånd, för jag håller med om att det inte låter särskilt rimligt.
 
Stickan56
cpalm skrev:
Men läser man artikeln så är ju andemeningen att SBAB tillämpar just specifikt 60 som någon sorts magisk gräns där man justerar ner inkomsten med 30%, och då pratar vi alltså om åldern vid ansökningstillfället, medan övriga banker som uttalar sig i artikeln har det betydligt rimligare förhållningssättet att man gör en personlig bedömning av hur en kommande pensionering påverkar betalningsförmågan.

Sen kan mycket väl artikeln vara vinklad eller bygga på något missförstånd, för jag håller med om att det inte låter särskilt rimligt.
Det är inget missförstånd i artikeln. Jag sökte ett lånelöfte hos SBAB förra året när jag var 59 år 8 mån och fick då låna 2,4 milj. När jag skulle förlänga samma löfte 6 mån senare blev det bara 1,6 milj. Min inkomst räknades ned till 70%. Det spelade ingen roll hur mycket jag får över varje månad. SBAB går efter sina schabloner och gör inga individuella bedömningar.

MVH
Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
När man är 60 får man alltså inte låna på huset längre. Samtidigt var det inte länge sen vår fd statsminister sa att alla ska jobba till 78.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
lat skrev:
Man kan inte ärva skulder!!!!!
Skulle dödsboet vara överbelånat så gå det i konkurs och arvingarna slipper både skulder & arv.
Ja, det vet nog alla här.

Men hur roligt är det att lämna noll kronor till sina arvingar den dag det är dags att lämna in.

De kommer ju inte ens att ha pengar till begravningskaffet utan att ta av egen ficka :(

Fritt citat från Albert Engström:
-Var så god och ta en kaka till, goa pastorn, det är liket själv som bakat dem.
 
Stickan56
Kirre2 skrev:
När man är 60 får man alltså inte låna på huset längre. Samtidigt var det inte länge sen vår fd statsminister sa att alla ska jobba till 78.
Om du får låna eller ej beror dina personliga förutsättningar,.men har du fyllt 60 så får du hos SBAB inte låna lika mycket som en 59-åring.

MVH
Stickan
 
Det är ju bara att låta SBAB stå där med sin policy och gå till en annan bank. Har du ett riktigt upplägg för ett lån så får du det, banken säger inte nej till en bra affär.
 
Det finns otroligt många som inte har koll på sin pension och vad man har att leva på den dagen man väljer att pensionera sig. Tillhör själv de som skulle bli granskad men ser inget konstigt.
Men min bankkontakt beklagar sig över att vi har för låga istället.
Så utifrån artikeln, får man inte låna 100.000 till renovering är det inte åldern som avgör utan andra saker.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det vet nog alla här.
Det ska du nog inte vara säker på. Jag tror tvärtom att ganska många har den felaktiga uppfattningen att skulder kan ärvas.
 
  • Gilla
Vatthagen och 3 till
  • Laddar…
C
AndersS skrev:
Det är ju bara att låta SBAB stå där med sin policy och gå till en annan bank. Har du ett riktigt upplägg för ett lån så får du det, banken säger inte nej till en bra affär.
Fallet i artikeln handlar om att utöka ett befintligt lån med ett mindre belopp. Gissar att den drabbade är "låst" till SBAB med ett eller flera fasta lån som i sammanhanget blir orimligt dyra att lösa.
 
Kirre2 skrev:
När man är 60 får man alltså inte låna på huset längre. Samtidigt var det inte länge sen vår fd statsminister sa att alla ska jobba till 78.
Finns det en före detta svensk statsminister som har sagt att alla ska jobba till 78?
 
Alfredo skrev:
Det är väl samma sak!

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Jo, jag vet att det på papperet betyder samma sak men i praktiken är det en viss skillnad mellan, låt säga 70-talet och nu. Tog ditt jobb slut så hamnade du väldigt troligt på en annan plats inom samma företag bara du själv ville det. När ditt jobb tar slut idag så får du läsa det i dagstidningen innan du ens får veta det av företaget. Det spelar heller ingen roll hur du skött ditt jobb, som ung har du inget att komma med. Ska du sen ha chansen att få ett annat jobb inom samma företag så får du skicka in ett CV precis som vem som helst, trots att du jobbat där i flera år.
Fråga valfri bemanningsanställd om de känner sig trygga med sitt "tillsvidare" på Volvo och gör detsamma med Gunnar 64 som jobbat där sedan han var 16 och förmodligen avverkat alla avdelningar inom samma fastighet. ;)
 
Den där Reinfeldt hade nån idé om det. Kanske var 75, men det är ju lätt för honom att säga.
Jag tycker bara att det finns nån konstig motsägelse i att man ska jobba "in i kaklet" som pensionsexperten i Plånboken i P1 säger, (tills man dör, tolkar jag det som), men samtidigt blir man omyndigförklarad av banken vid 60. Fast jag gillar inte SBAB sen tidigare. Är bara rädd att såna här regler sprider sig.
 
  • Gilla
Squall Leonhart och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Fallet i artikeln handlar om att utöka ett befintligt lån med ett mindre belopp. Gissar att den drabbade är "låst" till SBAB med ett eller flera fasta lån som i sammanhanget blir orimligt dyra att lösa.
Om SBAB inte vill låna ut mera så finns det väl inget som säger att kunden inte får välja någon annan bank för ett kompletterande lån, så låst kan man inte vara men jag har inte koll på deras lånevillkor?
Och vill inte någon annan bank låna ut motsvarande belopp så är det annat än ålder som är orsaken. En fastighet har ju ett marknadsvärde och finns det ett låneutrymme så ser jag inga problem, men nu vet vi i princip inget om personen i artikel. Håller fortfarande fast vid att artikeln är vinklad och det saknas annan viktig fakta och jag jobbar inte inom finanssektorn ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.