När vi köpte vårat hus betalade vi kontantinsatsen själva, fick bottenlån på 75% av vad vi köpte huset för. Men vi köpte huset under marknadsvärdet. Ska inte de där 75% vara beräknade på marknadsvärdet?

När vi nu behövde låna för renovering var vi tvugna att lägga det lånet under topplånet. och kunde endast ta ett begränsat lån. Dessutom ville de inte komma och värdera huset förän badrummet och köket var färdigrenoverat.

Borde vi inte kunna få bättre villkor än de här?

Marie
 
Dessutom ville de inte komma och värdera huset förän badrummet och köket var färdigrenoverat.
Vem betalar denna värdering?
 
Vi, naturligtvis. Men de tyckte inte att det var någon ide innan vi hade renoverat kök och badrum... Och att vi gjort en del andra saker tyckte de inte spelade någon roll.

Kan man kräva värdering av banken?

Marie
 
Kräva kan man inte men man kan säkert få det men får garanterat betala för det i nån annan del av lånet. De gör inget gratis precis som ingen annan gör heller antar jag. Jag blev bara nyfiken då vi snart är i det läget att vi bör värdera och ändra lånen.
 
Borde vi inte kunna få bättre villkor än de här?
Bästa sättet att ta reda på det: Kontakta en annan bank och gå igenom era förutsättningar förutsättningslöst och se vad de kan erbjuda. Berätta vad du berättade för oss om att du anser dig ha köpt under marknadsvärdet och om att ni renoverar. Det kostar inget att be några banker att komma med erbjudanden för bolån, så passa på! Du kanske kan spara mycket i slutändan.

EDIT: stavfel
 
Precis som Ksund skriver - ta kontakt med en annan bank. Själv så ringde jag SBAB, fick en "datavärdering" som väl mest baserar sig på K/T förhållandet om jag inte är helt fel ute, och vips så värderade min bank upp mitt hus så pass att jag blev av med topplånet..

I praktiken så innebär det att om det var ett par år sedan som ni köpte huset och ni inte bor i en avfolkningsbygd så
borde ni kunna lägga om hela lånet till bottenlån hos SBAB (95% av värderingen).

-Ni behöver ju inte nödvändigtvis byta till SBAB, men efter att ni har fått ett erbjudande från dem så kan jag nästan garantera att er bank kommer att lämna ett erbjudande mellan ert nuvarande och SBABs utan att ni behöver förhandla mer att nämna vad ni har fått för erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.