harry73
Keexet skrev:
Motargumenten har jag klara för mig:
...
- Monokultur som inte tillåts blomma eller gynna mikrokultur
...
Jag gillar inte monokulturer heller:
Rad av traktorer som plöjer ett stort fält, vilket skapar ett mönster av jord och ren jordbruksmark. Ljusgula rapsfält med klara markavdelningar och berg i bakgrunden.

Men att kalla den perfekta gräsmattan utan ogräs för monokultur går lite för långt. Visst finns det bara några gräsarter och inget annat i gräsmattan, men hur stor kan den perfekta gräsmattan vara. Sedan är det oftast trädgårdsfantaster som har en perfekt gräsmatta, och då är den vackert inramat med blomsterrabatter, och har man sätt till att de blommar en stor del av säsongen.
Och då har man skapat en kultur som gynnar mångfalden, även om själva gräsmattan kan betecknas som några kvadratmeter monokultur.
 
fsn skrev:
Klippresterna bidrar till thatch och det är inte alls kul.
Är det så? En del av det lilla som står i ämnet på wikipedia är just att gräsklipp inte bidrar till thatch i någon större utsträckning.
 
Gräsmatta...
Vad är alternativet? Kanske äng, men det är inte lika vackert i en villabebyggelse. Sten/grus+ annat -NÄÄÄ, stelt och opersonligt. Skog eller fullt av olika buskar, rabatter mm - det skulle vara något, men har inte tid att sköta allt, samt stor kostnad initialt.

Slutsats gräsmatta är ett bra sätt att skapa lagom ordning i tillvaron, utan att lägga all sin tid på skötsel. En nyklippt gräsmatta är en blandning av stramt/stelt/Preussiskt och det mjuka-gröna.

Vill man så går det ju att odla grönskar/potatis, om så skulle bli fallet.
 
Min gräsmatta blir större och större för varje år. Eftersom jag har robotklippare så är det naturligt att öka gräsmattans storlek och låta den ta över icke underhållna delar av trädgården. Min gräsmatta har till och med börjat leta sig in på granntomterna (med grannarnas tillåtelse) då de har mark som de inte utnyttjar alls på samma nivå som mitt hus ligger. När jag får lite jord över så brukar jag fylla ut så att gräsmattan växer i omfång...

Alternativet till att ta över grannarnas mark är nämligen att det är snår där med diverse insekter och djur som jag inte vill ha på tomten (ormar, gnagare, fästingar mm).
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Keexet skrev:
Vi tar ofta för givet att en anlagd park, eller privat trädgård, ska ha en gräsmatta mellan odlingarna, men jag tycker en relevant fråga är "varför"?

Jag är "odlingsentusiast", lär mig varje säsong nya saker och sedan jag blev husägare, har min syn på gräsmattans självklara roll i trädgården förändrats rätt drastiskt och ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad om gräsmattans otyg blir jag.

Jag skulle därför vilja höra med er som besöker detta forum vad ni värderar hos en gräsmatta och varför man bör ha en? Jag behöver "hjälp" med att förstå varför somliga lägger ner så mycket tid och energi på något som de inte har användning för. Ärkeexemplet måste väl vara den kliniskt "rena" och välansade gräsmattan som inte får beträdas, som aldrig används för sport, lek eller rekreation.

Motargumenten har jag klara för mig:
- Kräver mycket omsorg för att hålla i ett "rent" skick
- Gräsklippare som spyr ut avgaser (oftast än så länge) och väsnas över nejden
- Monokultur som inte tillåts blomma eller gynna mikrokultur
- Ger ingen avkastning

Jag ska i detta nämna att jag inte är totalrabiat mot gräsmattor, mina framtida planer för trädgården involverar en öppen yta för lek och sport, samt för stora fester där man kan duka långbord under bar himmel, så visst finns det en funktion, men hur många hundra kvadratmeter gräsmatta behöver man egentligen? Och hur ofta "måste" man egentligen klippa?
Gräsmattan är egentligen en gammal statussymbol, började väl som del av engelska trädgårdar som hölls av högadeln, vilket kopierades vidare och populariserades troligen av amerikanska förorter, åter igen för att visa sitt ekonomiska välstånd. Lite samma sak som klorerade poler är idag.

Jag tycker gräsmattor är rätt fula och ett påhäng att hålla på med. I villaområden är det väl ok, eftersom alla hus i massproducerade villaområden är snarlika sossecontainrar kan väl lika gärna trädgården vara det. ;-) Hemma på landet försöker jag hålla de gräsytor jag använder någorlunda kort men vill gärna att trädgården flyter samman med omgivande hagar.

Känns betydligt trevligare att hemmet vara del av landskapet, om jag bott stadsmiljö hade jag nog gärna satsat på mycket stenlagda ytor och planteringar hellre än gräs.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
cyb skrev:
Jag tycker gräsmattor är rätt fula och ett påhäng att hålla på med. I villaområden är det väl ok, eftersom alla hus i massproducerade villaområden är snarlika sossecontainrar kan väl lika gärna trädgården vara det. ;-) Hemma på landet försöker jag hålla de gräsytor jag använder någorlunda kort men vill gärna att trädgården flyter samman med omgivande hagar.

Känns betydligt trevligare att hemmet vara del av landskapet, om jag bott stadsmiljö hade jag nog gärna satsat på mycket stenlagda ytor och planteringar hellre än gräs.
Jag tror en bidragande orsak att vi tycker lite olika är just detta som du poängterar här på slutet, att man vill att det ska smälta in, både harmonisera med omgivningarna och med huset. Så om man för i allt i världen inte förstår varför man skulle vilja bortrationalisera gräsmattan, så kanske man behöver se ett exempel där det funkar, rent estetiskt och funktionsmässigt. Skogstomt på landet är ett exempel som jag tror det flesta har en association till. Är man lite ödmjuk kanske man tänker, "det här är ju en mysig plats, men det är inget för mig". Bor man å andra sidan i ett radhusområde med kanske en tomt på totalt 150 kvm och fullt med ungar i huset, förstår även jag att man kanske inte planterar ett hallonsnår på de få kvadrat man har. Och sen, som kanske bör påpekas, har vi en gråskala däremellan.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tensiden skrev:
Är det så? En del av det lilla som står i ämnet på wikipedia är just att gräsklipp inte bidrar till thatch i någon större utsträckning.
Thatch är en filt av dött organiskt material som ligger vid gräsrötterna. Den försämrar tillväxten, syresättningen och fukt från att komma ner. Det bildas av dött gräs. Gräsklipp bidrar. Om man däremot finklipper, som med robot, så bidrar det sannolikt inte.
 
Jag väljer hellre än okej gräsmatta än en grusgård som bara ser bra ut när allting är nytt eller nyrensat. Plattläggning ser väl okej ut om man gillar valfritt torg i valfri stad. Börjar man prata om betong eller asfaltslösningar så är gräsmattan och en trädgårdstraktor billigt.
Ängen som vissa förespråkar ser helt okej ut om man pratar om trädgårdar som mäts i hektar istället för kvadratmeter. Skulle nog bara se ovårdat ut om man lät 200 kvadratmeter gräsmatta bli till en vildvuxen äng. Lite som att Elijah Wood skulle skaffa skogshuggarskägg :p
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kortling skrev:
Med tanke på att Sverige har mat för befolkningen i ungefär 1 vecka i händelse av kris kan man nog räkna med att folk får omvärdera hur viktigt det är med gräsmatta i framtiden.
Visst är gräsmattor vilande odlingar. Men från sådd till skörd är det i bästa fall ett par månader och i sämsta fall trekvarts år, så att odla för kristider måste man göra kontinuerligt som en del av en beredskapsplan. Det går inte sätta ner potäter i jorden när TT rapporterar om att Putin sprängt Slite hamn, då hinner man hungra bort från jordklotet innan sättorna blommar.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Vurmar inte för gräsmattor, men har man problem med mördarsniglar är det mycket stor fördel att ha några meters zon golfgreen-klippt matta runt odlingarna. Lättare att bekämpa sniglarna på öppna ytor samt att de inte tar sig så långt på sådana då de gärna torkar ut.
 
tompaah7503 skrev:
Visst är gräsmattor vilande odlingar. Men från sådd till skörd är det i bästa fall ett par månader och i sämsta fall trekvarts år, så att odla för kristider måste man göra kontinuerligt som en del av en beredskapsplan. Det går inte sätta ner potäter i jorden när TT rapporterar om att Putin sprängt Slite hamn, då hinner man hungra bort från jordklotet innan sättorna blommar.
Tyvärr är gräsmattorna ofta förstörda odlingar och inte vilande odlingar,.
Matjorden som fraktas till bostadsområdena kommar tyvärr ofta från åkrar som skalas av ända ned till steril lera eller morän. Det innebär ett helsikes arbete i många tiotals år att göra sådana skövlade åkrar odlingsbara igen.
 
heimlaga skrev:
Tyvärr är gräsmattorna ofta förstörda odlingar och inte vilande odlingar,.
Matjorden som fraktas till bostadsområdena kommar tyvärr ofta från åkrar som skalas av ända ned till steril lera eller morän. Det innebär ett helsikes arbete i många tiotals år att göra sådana skövlade åkrar odlingsbara igen.
Menar du att man hyvlar jorden av åkrar för att frakta den till bostadsområden? Detta har jag aldrig hört talas om och då har jag jobbat med lantbruk hela mitt liv och med markanläggning de senaste åtta åren.

Deg är snarare så att man hyvlar av matjorden för att skapa bostadsområden. Denna jorden harpas och bladas ev med grus eller torv för att användas till gräsmattor och rabatter.

Att man här i Skåne bygger bostäder och industrier på Sveriges bördigaste jord är åt helskotta, men det är en annan diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Här i trakten är det ganska vanligt att skala matjorden av åkrar och frakta bort till bostadsområden. Någonstans ifrån skall ju matjorden komma när man bygger bostadsområde på annat underlag än åker.
Det här verkar bli allt vanligare varefter jordbruken blir större och mindre åkrar inte anses lönsamma att odla.

Om du inte tror mig fotograferar jag gärna några avskalade åkrar här i byn. Det finns att välja mellan.
 
Jag sa inte att jag inte trodde dig, däremot trodde jag att jag missförstått dig då jag aldrig hört talas om det innan.

Av ren nyfikenhet hade jag gärna sett foto på det.
 
Jag skall försöka komma ihåg att ta en bild åt dig nästa gång jag har ärende ditåt.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.