Har kikat runt på forumet och hittat mycket matnyttigt, men det finns en fråga som jag inte hittat någon liknande tråd om.

Min fråga är inte helt lättformulerad och riktar sig egentligen till alla husägare, men kanske allra främst till er som byggt eget. Jag skulle vilja veta vad ni hade önskat ni hade gjort när ni byggde huset alternativt vad ni hade önskat ni hade i ert hus. Saker som är svårt att göra i efterhand för att det är för dyrt, opraktiskt, fult etc. Det kan vara saker som fler vägguttag eller infällda spottar på utvalda ställen, planlösning ni hade velat ha annorlunda osv.

Håller på att bygga hus och det hade varit toppen att få reda på praktiska saker som kan vara lätta att missa, innan man själv står där och önskar man hade gjort annorlunda :)

Tack på förhand!
 
Oj...

Ur högen:
* Bygg så stort du kan. Utrymme går det åt.
* Se till att hallen blir ett eget rum, så att du slipper snubbla över skor, eller klafsa i snösörja vintertid.
* Undvik vinklar och vrår utefter golvet. Allmogelister och hörn är snygga i början - men hujeda mig vad svårt det blir att städa. Och skitigt blir det.
* Ljus och luft, men också möjlighet att stänga om sig. Planlösningen är allt.
* Tänk i termer av personal- och materialflöden i vardagslivet, när du gör planlösning i allmänhet och kök i synnerhet. Varifrån kommer familjemedlemmar och gäster, och vart går de? Vilka platser blir det mycket "trafik" på, och är det lämpligt att det är just där? Går det att laga en hyfsat invecklad måltid utan att behöva klättra runt köket? Finns det arbetsytor? Kommer man snabbt och enkelt åt råvaror, redskap och soptunnor? osv.
* Om du har barn, eller tänker skaffa: Har de bra och tillräckliga lekytor? Helst där man kan stänga till lite, ifall man inte hinner plocka upp alla 10000 legobitar innan gästerna kommer? Är det en mysig och säker plats? Går det att göra om till TV-spels- och kompishängsrum när de blir tonåringar?
* Ljudisolera så mycket du kan på så många platser du kan. MYCKET.
* Hur ser din mancave ut? Kan du jobba ostört där? Stör du familjen när du drar igång cirkelsågen? Finns det plats för dina verktyg mm mm, som garanterat kommer att föröka sig? Finns grovingång i anslutning dit - oljiga verktyg och leriga skyddsskor på fina mattan tenderar att utsätta familjelivet för onödiga påfrestningar.
* Tänk noga igenom logistiken i tvättstugan!! Hur blir det bäst materialflöde där - inkommande tvätt, tvätt till tork, tork till stryk osv osv. Det kan låta som överkurs, men är mycket viktigare och mer invecklat än man kan tro. I vår tvättstuga t ex går det i stort sett inte att flytta nytvättat till torktumlaren utan att några plagg hamnar på golvet, och s får man i värsta fall köra dem igen. (Ska ta itu med det vilket år som helst nu.) Är det läge för tvättnedkast? Blir det långa sträckor att bära tvätt till garderober?
* På tal om det: Garderober, skafferi, förvaring mm mm kan ALDRIG bli för många eller för stora.
* Uppvärmning! Vad passar bäst? Vad är mest ekonomiskt på sikt? Kan man använda solenergi? Se förihelafriden till att ha ett vattenburet system!
* Isolering! Finns köldbryggor eller köldhål? Är det kallras någonstans? Är fönster och dörrar täta och energieffektiva? Går det att ändra på något så att man utnyttjar värmen effektivast?
* Ventilering! Hur får man bästa möjliga inomhusklimat?
* Planera och budgetera. Gör realistiska beräkningar i båda fallen - med rejäla marginaler. Håll tidsplan och budget. Många familjer har spruckit för att det aldrig blir klart, för att pengarna är slut, eller bådadera.
* Prioritera bland projekten!!!! Infällda spottar och sinnrik elektronik är kul, men inte om det visar sig att köksgolvet är uppruttet och måste bytas.
* Tänk ut i förväg i vilken ordning saker och ting bäst görs. Det är lättare än man tror att hamna i att det man just gjorde måste göras om för att något annat måste göras först.
* Gör inte allt på en gång. Börja ALDRIG på ett nytt ställe innan du har avslutat på det förra. ALDRIG. Annars bor du i en enda byggarbetsplats fortare än du hinnet säga "Arga Snickaren".
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Tack så mycket för ett utförligt svar! :D Vi har tänkt på det mesta du skriver, men det var ett par saker som jag gärna hade velat ha lite mer tips på som du kan se nedan :)

* Ljudisolera så mycket du kan på så många platser du kan. MYCKET.

Vi har en byggherre som sköter bygget för oss, hur vet vi om det är ljudisolerat tillräckligt? Är det något speciellt vi ska fråga om de har gjort etc?

* Isolering! Finns köldbryggor eller köldhål? Är det kallras någonstans? Är fönster och dörrar täta och energieffektiva? Går det att ändra på något så att man utnyttjar värmen effektivast?

Jag antar att byggherren har koll på detta, men återigen är det något speciellt man kan kolla upp eller fråga byggherren om?

* Ventilering! Hur får man bästa möjliga inomhusklimat?

Återigen hur vet man om det är bra ventilering, hur kan man kolla upp så att det är det?
 
Martin Lodin skrev:
* Ljudisolera så mycket du kan på så många platser du kan. MYCKET.

Vi har en byggherre som sköter bygget för oss, hur vet vi om det är ljudisolerat tillräckligt? Är det något speciellt vi ska fråga om de har gjort etc?
En grej är att be att få dem att jobba extra med särskilt utsatta rum, t ex sovrum, mancaven mm. Enklaste sättet att ljuddämpa väggar är att sätta två extra lager isolering i väggen, korsvis, samt sätta två lager gips med överlappande skarvar och yttre lagret tätt tätt tätt utefter golv, tak och övriga väggar. Taket isoleras på liknande sätt, och golvet med särskilt ljuddämpande material INNAN ni lagt själva golvet. Golv och tak är extra viktiga, eftersom de transporterar stomljud.
Om golvet inte är färdigbyggt, kan ni begära att byggaren sätter särskilda gummibussningar under golvreglarna.
Sen spelar det ingen roll hur mycket man ljudisolerar om dörrarna är av wellpapp. Bra och massiva dörrar är att föredra.

Martin Lodin skrev:
* Isolering! Finns köldbryggor eller köldhål? Är det kallras någonstans? Är fönster och dörrar täta och energieffektiva? Går det att ändra på något så att man utnyttjar värmen effektivast?

Jag antar att byggherren har koll på detta, men återigen är det något speciellt man kan kolla upp eller fråga byggherren om?
En byggare ska ju inte bygga in köldbryggor; tänkte inte på att ni bygger helt nytt faktiskt. Men energieffektiviteten går alltid att jobba med. T ex, om ni ska ha braskamin, se till att den står där värmen från den sprider sig bäst, och bygg in en skorstensradiator på lämpligt ställe. Se till att ha mer fönster åt söder och färre åt norr; ytterdörren och uteplatsen åt söder. Bygger ni uterum så fundera på hur man kan använda växthuseffekten där till resten av huset, osv.

Martin Lodin skrev:
* Ventilering! Hur får man bästa möjliga inomhusklimat?

Återigen hur vet man om det är bra ventilering, hur kan man kolla upp så att det är det?
Återigen, tänkte inte på att ni bygger helt nytt. Byggaren ska ju ha det klart för sig. Men ett par saker kan man ändå föreslå, som luftvärmeväxlare och/eller luftsolfångare. Båda pumpar in uppvärmd utomhusluft, och gör väldigt mycket för inomhusklimatet.
Är det självdrag så gäller det att veta hur självdraget är tänkt att fungera. I gamla hus t ex byggde det på att skorstenen hälls varm, men sen satte folk in bergvärme och värmepumpar och fjärrvärme, och då slutade ventilationen att fungera som den skulle. Jag vet inte hur man gör med nybyggda hus idag, men det kan ändå vara värt att kolla om teorin stämmer med era livsvanor i övrigt. Ett gott inomhusklimat gör sådan otrolig skillnad!

Sen är jag personligen mycket, mycket tveksam till dagens byggmetod att plasta in hela huset (nu sticker jag ut hakan rejält...). Förr byggde man husen så att de skulle kunna andas, och det gjorde både de och människorna i dem. Även idag går det att göra så, t ex genom att använda lin eller annat naturmaterial som är fuktgenomsläppligt som isolering, men det är väl litegrann en smaksak. Jag tror dock att vi kommer att ondgöra oss över 90-och 2000-talens byggplaster i framtiden lika mycket som vi idag gör över t ex asbest eller platta tak i 60-talshus.
 
Vad jag saknar i huset som pappa och jag renoverade med litet hjälp från yrkesfolk för 15-20 år sedan:

1. Bättre utrymme för förvaring av skitiga arbetskläder
2. Större pannrum med ackumulatortank kopplad till kombipannan för effektivare vedeldning.
3. Mer skrubbar och garderober.
4. En vedeldad eldstad av något slag inomhus att elda litet i på höstar och vårar när man inte kan köra med hela värmesystemet men ändå behöver litet värme. Den skulle också vara bra vid längre elavbrott.
5. Större taklutning så snön skulle rasa av det falsade plåttaket allt på en gång i stället för att rasa ned litet i gången under tre dygn.
6. Större vindfång innanför den enda ytterdörren.

Saker som har visat sig lyckade i det huset:
-Fritt benutrymme under diskbänken så att en sjukling kan sitta och diska.
-Diskbänk i rostfri plåt i ett stycke så det läcker inte ned vatten genom något skarv.
-Vindfång innanför ytterdörren med ett inbyggt skoskåp som har spjäldörrar. Längst bak i skoskåpet går ett värmeledningsrör.
-Endast en ytterdörr och inga extrastora fönster ger mindre golvdrag och behagligare inomhusklimat hela året.
-Köksinredning med mest lådor under bänkhöjd.
-Vattenburet värmesystem med radiatorer under fönstren och synliga rör dragna längs golvlisterna på ytterväggarna. Enkelt och idiotsäkert och ingen risk för dolda läckor.
-Kombipanna. Vi eldar med ved så långt tiden och hälsan räcker och med köpesvärme däremellan.
-Dubbelfalsat plåttak av vanlig galvaniserad plåt. Enkelt och rejält och inga läckande gummitätningar. Lätt att måla den äldre delen när den började rosta 40 år efter att huset byggdes.
-Självdragsventilation plus en liten utsugsfläkt i badrumet. Enkelt och välfungerande. Utsugsfläkten knäpper vi på när någon har duschat.
-Gammaldags garagedörrar på gångjärn. Enkelt och välfungerande och sedan varmgaraget blev verkstad är det en stor fördel att kunna gå ut och in utan att öppna båda dörrhalvorna.



Huset är litet med 90 kvadratmeters bostadsyta plus ungefär 25 kvadratmeter förråd och pannrum och garage. Vi har aldrig lidit av någon akut utrymmesbrist med tre personer boende i huset. Tvärtom visade det sig med facit i hand vara en otrolig tur att vi inte byggde till så som det var planerat. Hade vi haft lån på en tillbyggnad skulle vi ha gått omkull ekonomiskt några år senare.
Ljudisoleringen mellan sovrummen är 4 tum bergull men annars är det bara två spånskivor med 4 tum luft emellan. Vi har inte lidit av det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stor hall!
När vi flyttade in så tyckte vi hallen var rymlig på typ 5m2
Det är inte så rymligt när ytterkläder, skor, väskor och barnvagnar är på plats
Vi har för avsikt att bygga ut med en hall om ca 15m2
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Arkitekt ritade och följde byggprocessen. Utgångspunkt: 100 kvm för mig och min hund och med strikt budget. Det blev mycket lyckat och nu, efter drygt 10 år, är jag mycket nöjd. Men bastun är 30-40 cm för kort och skulle kräva ett längre hus. Teknikutrymmet är för litet av samma orsak.

Min situation har förändrats. Jag har, efter husbygget, fått 5 barnbarn som ofta tillbringar helger, långledigheter etc hos mig. Det går förvånansvärt bra men med viss öppen planlösning fungerar inte ljudisoleringen mellan våningsplanen bra. Och jag inbillade mig, då jag byggde, att det skulle vara positivt med ett litet hus - mäklarna ser negativt på ett hus med bara 1 eller 2 sovrum som säljbart. Och jag är mycket förvånad eftersom en stor andel av landets invånare har enpersonshushåll. Driftkostnaderna på mitt lilla hus är låga.
 
Tack så mycket allihop för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.