Hej,
Efter ett antal timmar som anonym läsare så har det blivit min tur att ställa en fråga :)

Är på gång med att byta ut vårat gamla kök och samtidigt öppna upp mellan kök och vardagsrum för att få en mer öppen planlösning.Mitt problem är att jag kan inte riktigt tyda ritningarna om väggen som ska tas bort är bärande eller inte och om den inte är bärande, kommer innertaket att hänga om jag tar bort väggen ? Väggen som ska tas bort är ca 4 m och totala måttet på öppningen blir 5,5 m. ( Se bild)

Vill helst slippa att växla av takstolarna då jag inte vill ha en synlig limträbalk inne, samt att imkanalen ligger "i vägen" för att växla av på vinden.

Innerväggen består av 2 x 2 1/2" reglar med treetex skivor på.

Takstolarna är av dim. 2 x 6" och hanbjälken är 2 x 5= cc mått på takstolarna är 100cm.

Tacksam för alla svar jag kan få angående detta :)

Arkitektonisk ritning av en våningsplan visar layout med markerad vägg som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett hus i sektion som visar potentiellt bärande väggar för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvitt foto av en byggteknisk ritning med text som beskriver väggkonstruktion och mått för en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjo,
Läser man står det att yttervägg, hjärtvägg och den trappomsutande väggen är bärande.

Tittar man på ritningen ser man att det stämmer också..

Du kan ta upp mindre öppningar som du lokalt växlar av men jag skulle iaf passa mig för att ta upp någon större öppning i den väggen utan att växla av den.

/Peter
 
Ja, det syns tydligt på ritningen och i texten att väggen är bärande:
Dels är väggen med på ritningen, dels står det i klartext att hjärtväggen, som ju väggen mellan kök och vardagsrum är en del av, är bärande.

Om du växlar av med stålbalk får du nättare dimensioner.
 
Anna_H skrev:
Ja, det syns tydligt på ritningen och i texten att väggen är bärande:
Dels är väggen med på ritningen, dels står det i klartext att hjärtväggen, som ju väggen mellan kök och vardagsrum är en del av, är bärande.

Om du växlar av med stålbalk får du nättare dimensioner.
Okej,Tack för snabbt svar :)
Då är de ingen tvekan längre.
För att få rätt dimension på limträ eller en stålbalk så är det enda att kontakta en konstruktör ?
 
Aningen räkna på det själv eller så köper du den tjänsten, ser iofs ut som skolbok 1a på din ritning så det är snabbt gjort för en konstruktör.

/Peter
 
Har kontaktat en konstruktör för att räkna på en limträbalk. Fick då till svar att väggen inte är bärande. Han menade att då huset enbart är 7,2m brett och att mellanväggen är byggd av 2x2,5" så är väggen inte bärande. Han fann också en teknisk beskrivning på taket där det står: Typ material dim. 2x6" fribärande i fackverk, 100cc.

Kan detta stämma ?
 
Den tekniska beskrivningen är det som avslöjar det hela, "fribärande".
Troligtvis refererar texten om hjärtvägg till väggen i källaren.

Takstolarna ser för övrigt ganska lika ut mina där vi har fribärande på 8.0m, 2x7" i vårt fall.
 
Hej
För att kunna svara konstruktivt på dina ombyggnadsfrågor, behövs lite mer information.

Var huset ligger och nybyggnadsår är två intressanta uppgifter. För att räkna taklaster behövs aktuella snö- och vindlaster (ort och kommun räcker). Byggåret anger kvarvarande konstruktiv livslängd.

Byggåret säger också en hel del om byggtekniken: är takstolen prefabricerad eller snickrad på plats, är den ihopspikad med spikningsplåtar för hand eller spikplåtar på fabrik. Kanske den är spikad omlott med laskar. Att döma av beskrivningen är det sista som gäller.

Väggen i sig är delvis bärande. Det beror på att den efter ett antal år av lastväxlingar på takstolarna som alltså börjat sätta sig en anings har börjat ta lite last, det är naturligt. Dock är takstolen förmodligen fortfarande självbärande, särskilt med den relativt korta spännvidden.

Att döma av byggbeskrivningen med en blandning av mått, handskrivna som ritade, med både centimeter, meter, tum och annat, är dokumentet skrivet senast ca. 1965, med efter att studerat innehållsförteckningen i bjälklaget med bland annat kalkblandat sågspån borde byggtiden förläggas till 1940-1950. Dock närvaron av det oerhört tidsangivande ordet TV-rum rakt under sektionen anges byggåret därför till 1956, kan det stämma?
 
Erik Jansson64 skrev:
Hej
För att kunna svara konstruktivt på dina ombyggnadsfrågor, behövs lite mer information.

Var huset ligger och nybyggnadsår är två intressanta uppgifter. För att räkna taklaster behövs aktuella snö- och vindlaster (ort och kommun räcker). Byggåret anger kvarvarande konstruktiv livslängd.

Byggåret säger också en hel del om byggtekniken: är takstolen prefabricerad eller snickrad på plats, är den ihopspikad med spikningsplåtar för hand eller spikplåtar på fabrik. Kanske den är spikad omlott med laskar. Att döma av beskrivningen är det sista som gäller.

Väggen i sig är delvis bärande. Det beror på att den efter ett antal år av lastväxlingar på takstolarna som alltså börjat sätta sig en anings har börjat ta lite last, det är naturligt. Dock är takstolen förmodligen fortfarande självbärande, särskilt med den relativt korta spännvidden.

Att döma av byggbeskrivningen med en blandning av mått, handskrivna som ritade, med både centimeter, meter, tum och annat, är dokumentet skrivet senast ca. 1965, med efter att studerat innehållsförteckningen i bjälklaget med bland annat kalkblandat sågspån borde byggtiden förläggas till 1940-1950. Dock närvaron av det oerhört tidsangivande ordet TV-rum rakt under sektionen anges byggåret därför till 1956, kan det stämma?
Inte långt ifrån :) Huset är byggt 1966, snözon 2,0 vindlastzon 24. Takstolarna är snickrade på plats utan spikplåtar.

Jag är också inne på dit spår att med åren så har väggen blivit mer eller mindre bärande, i alla fall av innertaket.
Har bestämt att jag ska växla av synligt med en stålbalk för att vara på den säkra sidan.
Funderar på vilken typ av balk samt storlek som kan vara rimligt? Skulle helst vilja använda en IPE balk då jag vill bygga in den ena stolpen i mötande innervägg och en HEA balk blir lite väl bred.
 
Många hus byggda under denna period har självbärande takstolar men samtidigt har många av dessa hus en variant som inte är självbärande utan bygger på att mitten vilar på innerväggen som går som en hjärtvägg i huset.
Det enda sättet att vara säker är att inspektera hur det ser ut, det gör lättast genom att på vinden gräva dig ner till de eventuella skarvarna i takreglarna.
Är takreglarna skarvade på mitten och isf hur är de skarvade...

Eller så tar man det säkra för det osäkra och räknar med att man måste växla av väggen. När du har gett alla fakta till en konstruktör kommer han att kunna hjälpa dig med om takstolen de facto är fribärande eller inte.

Som jag skrev tidigare så skulle iaf jag inte ta det för givet att de är fribärande med de tveksamheter som föreligger.

/Peter
 
Ser att du svarade medan jag skrev :)

Bra val att ta de säkra för det osäkra...

Finns det verkligen ingen möjlighet att lägga avväxlingen på vinden, imkanalen kan du inte flytta den?

/Peter
 
psau skrev:
Många hus byggda under denna period har självbärande takstolar men samtidigt har många av dessa hus en variant som inte är självbärande utan bygger på att mitten vilar på innerväggen som går som en hjärtvägg i huset.
Det enda sättet att vara säker är att inspektera hur det ser ut, det gör lättast genom att på vinden gräva dig ner till de eventuella skarvarna i takreglarna.
Är takreglarna skarvade på mitten och isf hur är de skarvade...

Eller så tar man det säkra för det osäkra och räknar med att man måste växla av väggen. När du har gett alla fakta till en konstruktör kommer han att kunna hjälpa dig med om takstolen de facto är fribärande eller inte.

Som jag skrev tidigare så skulle iaf jag inte ta det för givet att de är fribärande med de tveksamheter som föreligger.

/Peter

Takstolarna är skarvade på mitten sitter en regel på var sida av skarven som är ca 1m som är tätt spikad.
Ja , det är bättre att vara på den säkra sidan. Imkanalen går att flytta absolut. Tror jag dock kommer att sätta den synligt. Vill helst ha en stålbalk för att komma ner i dimension. Någon ide på storlek på en IPE balk ?
 
Redigerat:
Hej,

Eftersom de är skarvade på det sättet de är tror jag utan att ha räknat något på det att de är fribärande, men jag tror att med tanke på husets ålder att väggen som det tidigare är sagt är bärande till viss del då allt "hängt ner sig lite".

Hittade denna efter lite snabb googling, http://konstruktion.triodev.se/KonstrtabellerStal.pdf den beskriver bra hur du räknar på en IPE balk.

/Peter
 
Sen måste man ju inte ha balken under, den går ju faktiskt att lägga ovanpå (på vinden) och sedan "hänger" man takstolarna i den.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.