Vi håller på att anlägga gräsmattan och har summerat gräsytan till ca 600 kvm. En rektangulär tomt utan branta lutningar och inga avancerade passager på något sätt. Jag blir dock inte klok på lämplig Robotgräsklippare och undrar vad ni kan rekommendera?

Jag behöver inga speciella finesser (t ex styrning via app) utan är bara intresserad av en robot som klipper gräsmattan på ett bra sätt och absolut inte rymmer.

Vad skulle ni rekommendera? Klarar man sig med en enkel Worx Landroid för 7000 kr eller är en Robomow för 10 000 kr eller kanske en Husqvarna för 15 000 kr vad som behövs?

Tack på förhand!

/Krille
 
  • Gilla
Ludde74
  • Laddar…
Jag har en Worx 790E.1 och är nöjd med den.
 
Jag skulle valt en Gardena R80Li (11600kr), R100Li (13000kr) eller en Husqvarna 310 (13200kr+slinga).

Om gräsmattan är helt platt (då menar jag HELT platt) och du inte har något emot spårbildning längs slingan kan en Worx vara ett alternativ.

Underdimensionera inte eller ligg nära specificerat maximum.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Jag skulle valt en Gardena R80Li (11600kr), R100Li (13000kr) eller en Husqvarna 310 (13200kr+slinga).

Om gräsmattan är helt platt (då menar jag HELT platt) och du inte har något emot spårbildning längs slingan kan en Worx vara ett alternativ.

Underdimensionera inte eller ligg nära specificerat maximum.
Min gräsmatta är inte HELT platt, både uppförsbackar och nedförsbackar och trånga passager. Jag har en Worx som tuffar på och gör ett bra jobb. Nackdelen är väl som du skriver att den följer slingan varje gång den ska hem, vilket medför lite spårbildning i gräsmattan.
 
Corpes skrev:
Min gräsmatta är inte HELT platt, både uppförsbackar och nedförsbackar och trånga passager. Jag har en Worx som tuffar på och gör ett bra jobb. Nackdelen är väl som du skriver att den följer slingan varje gång den ska hem, vilket medför lite spårbildning i gräsmattan.
Jag har en gräsmatta på ca 800-900 m2 och var till en början mycket nöjd med min Worx WG791E, men efter en tid märkte jag att en mindre lutning längs med baksidan (som är majoriteten av tomten) orsakade problem. Worxen drog snett till vänster, vilket kalibrerades genom att lutningskompensera den något. Den gick efter det helt rakt på framsidan som är plan, men på baksidan fortsatte i bästa fall dra snett eller S-format över gräsmattan. Följden blev att den pga av detta favoriserade klippning utkanterna av gräsmattan medan mitten av gräsmattan sällan passerades vilket gav ett ojämnt klippresultat. Det kompenserades genom att låta den klippa ännu mer vilket följdes av riktigt kraftig spårbildning.

I kontrast har svärfar en lite mindre tomt som är helt plan och ogödslad och klippbehovet därför är lägre, och där är Worxen kung. Så det jag vill framföra är att Worxen lämpar sig mycket bra för vissa tomter men sämre för andra och jag vill vara lite försiktig innan jag rekommenderar den. Risken är att man blir missnöjd om man har för höga förväntningar.

Efter att jag bytte till en Husqvarna på min tomt så var det verkligen som dag och natt, sett till klippresultat, tillförlitlighet (och hål i plånboken för den var dubbelt så dyr).
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Säger bara en sak utan att rikta det mot något specifikt märke; första frågan och ställnignstagandet du ska göra är hur tillfärlitlig klipparen är och inte priset. Jag hade alla dagar i veckan valt en klippare för upp mot 15.000kr som fungerar som den ska än att behöva ingripa, passa, övervaka m.m. på en klippare för 6-10.0000kr. Man köper ju i de flesta fallen en robotklippare för att den ska klippa gräset på egen hand utan din egna inblandning.
Känner man inte att man har tillräckligt med pengar i år för den övre klassen av klipparna så sparar man istället tills nästa år och lägger denna säsongen på att förbereda trädgården.
That´s it !
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
En annan sak som jag säkert nämnt förut är att man ska inte bara kolla på prislappen. Något som är betydligt mer intressant och svårare att vet i förväg är vad totalkostnaden blir. En klippare för halva priset som bara håller en tredjedel så länge blir mycket dyrare i slutändan.
 
Jag har också ca 600m2 gräsyta att klippa och skaffade en Bosch indego för "upp till 1200m2" förra våren för 10 000. Spenderade mycket tid med att "passa" den och bära tillbaka till stationen, ganska ofta så var det signalfel på slingan (tyckte den i alla fall).

När den fått fullständig altziemers och det inte hjälpte med en tredje ominstallation av trädgårdskartan så åkte den iväg på service i 6(!) veckor. Hann köra den en gång i höstas efter den kom tillbaka och när den skulle igång i förrgår så var det lika illa igen, total kaos med den så igår hävde jag köpet och accepterade faktum att det är nog bara HQ automower som gäller, kollegan har en sådan sedan mer än 10 år utan minsta problem eller "passning". Så vad jag vill säga är att stirra dig inte blind på priset för även "dyrare" (indegon kostade 12999 men var på kampanj förra året) maskiner verkar har bekymmer, man bör nog satsa på HQ, stiga eller kanske gardena (HQ) även om det bränner till några tusingar extra vid inköpet....
 
Husqvarna är billiga maskiner, lite dyrare att köpa, men lång livslängd, samt att man vågar lämna dem, sällan/aldrig strul, och man behöver inte bli förbannad..

Köpte en Hva 315 till mormor, hon har ca 900kvm gräs, lite slänter, fram och baksida, lite olika hinder, oj vad otroligt bra denna har funkat! Enda haveriet och svaga punkten är slingan, som har blivit avtrimmad, kan rekommendera denna, samt vunnit det mesta i testväg..

Du borde klara dig med en 310, som klarar 1000kvm, handla på nätet, installera själv..

http://www.bäst-i-test.se/robotgrasklippare
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tillförlitligheten är det absolut viktigaste och som helt novis har jag ingen aning om en robot för 8 000 kr eller en för det dubbla krävs för det. Om man köper en robot av känt märke för runt 15 000 kr - är det någon egentlig skillnad mellan olika märken?

/Krille
 
Skulle jag välja, Husqvarna 310, kostar ca 11500:-, klipper 1000kvm..
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Netonnet säljer gardena(hq) r50 för 8 kkr nu. Klarar 500 m2 plus/minus 20 proc. Kanske ett alt.?
 
Nästan i snålaste laget på 600kvm..men visst funkar det, men blir lång tid den måste gå
 
H
Martenw skrev:
Netonnet säljer gardena(hq) r50 för 8 kkr nu. Klarar 500 m2 plus/minus 20 proc. Kanske ett alt.?
Om det är Netonnet som säljer den för 8000 så kommer du förmodligen få en extra faktura efteråt :)
 
Bättre än en worx för samma pengar tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.