Vi ska anlägga ca 500 kvm gräsmatta inom ett par månader och tänkte installera Gardena för automatbevattning. I första hand för att kunna sköta bevattning av trädgårdsland och blommor men även för bevattning av den nysådda gräsmattan .

De har en bra planerare på sin hemsida men frågan är hur automatbevattningen fungerar i praktiken? Finns det något speciellt man bör tänka på?

/Krille
 
Jag tycker deras grejer fungerar riktigt bra. Beställ via Amazon.de så blir det typ halva priset!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det låter ju lovande. Har också sett att det är avsevärt mycket billigare i Tyskland och halva priset blir ju ett antal tusenlappar i besparing. Senaste skissen ger ungefär 14 kkr enligt den svenska standardprislistan så hälften låter ju mer rimligt :)

Jag tycker dock att förslagen med deras planerare inte är speciellt optimaa. Första förslaget innebär drygt ett dussin spridare och det kunde jag själv justera ned till 6 st. Sedan behövs enligt förslagen 250 m anslutningsrör för att ansluta 6 spridare.

Blir nog till att justera rätt mycket själv på ritningen innan den är klar.

/Krille
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
Tänk på att Amazon har fler olika leverantörer och det är inte alla som skickar till Sverige. Kolla om du hittar EU Sarl, de skickar.
Amazon.de finns på engelska också.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kolla också www.rubart.de
Har beställt Gardenaprylar därifrån och det har fungerar klockrent.
 
  • Gilla
Mathias.J och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående , beställde för några år sedan, funkar riktigt bra! Både rent tekniskt och att beställa från Rubart.
Ett tips är ju att kolla på Gardenas nya Smart-serie, där man kan få kontroll/styrning via telefonen, jag bygger nytt och kommer att även installera sprinklersystem på den nya gräsmattan, troligen också med deras Smart-system med tillhörande robotklippare.
 
  • Gilla
meadowgrove och 1 till
  • Laddar…
Kan instämma i hyllningskören. Har kört mitt i två somrar och är hur nöjd som helst. Jag ritade upp allt i Gardenas egna verktyg, och knappade sen artnr från inköpslistan på https://www.garden.edingershops.de/ och beställde därifrån. Vi beställningstillfället så var det faktiskt 1500 billigare att beställa därifrån än från amazon.de. Har dock inte koll på priserna nu! Frakten tog 2 ynka dagar, och kostade typ 10 euro! Och då fick jag ändå 3 stora kartonger med saker levererade hem till dörren!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
Antar att det finns företag som åtar sig installationsjobbet.
Med 1000 kvm och det jag hört om inte minst grävningen så låter det som att det kan vara värt ngn lusentapp.

Har inte fördjupat mig än men än gissar att jag behöver byta trädgårdspumpen till något starkare, än nuvarande hydrofor.
Om jag förstått det rätt så kan man väl dock styra så att inte hela anläggningen sprutar vatten samtidigt?
Vi har 4 vattenutkastare och att köra alla samtidigt ger inget superös om man säger så.

Tyskland verkar ju bra. Det jag kan känna är att det för en sådan här anläggning är en stor fördel att ha ett ställe varifrån man kan få god support, om (eller sannolikt när) det strular. Månne en installationsfirma tar det, om man hittar rätt.
 
Via Gardenas hemsida kan du rita upp trädgården och sprinklersystemet. För att på ett enkelt sätt mäta kapaciteten ska du fylla en 10L hink så snabbt flödet i kranen tillåter och ta tiden det tar. Dessa sekunder matar du in i ritverktyget som sen säger till när du överskrider kapaciteten, då får man starta en ny slinga helt enkelt. Sen finns det olika bevattningsdatorer eller ventilboxar där man kan schemalägga de olika slingorna.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Stegen är, om jag förstått det rätt...

1. Rita upp trädgården.
2. Anger placering för resp vattenutkastare.
3. Anger flödet för respektive vattenutkastare.
4. Programmet räknar ut och placerar ut sprinklers, av rätt modell.

Men min fråga gäller då hur jag skall ange siffrorna för steget 3. Flödet för vattenutkastarna är alltså inte detsamma om alla nyttjas samtidigt, som om man bara öppnar kranen på den ena.
 
Vill du använda flera utkast samtidigt får du mäta flödet till hinkarna samtidigt för att få rätt värden.

Sen kan du alltid köra manuell placering, jag upplever att den automatiska placeringen gödslar onödigt mycket med spridare, det går att placera ut effektivare själv.
Som jag sa tidigare kan du ju ha en vattendator med två utgångar som du programerar så de aktivera olika tider, på så vis kan du ha två olika slingor på samma vattenutkast ifall kapaciteten överskrids på en slinga. Det finns även en ventilbox för tre programerbara batteridrivna ventiler som man gräver ner i jorden för samma funktion.
 
Tänkte först vänta med automatbevattningen tills gräsmattan och trädgården var färdigplanerad så att vi har lämpliga placeringar klara för oss. Ganska snart efter det att vi sått in gräsmattan insåg jag att det var en dum idé då det är extremt mycket jobb att vattna en nysådd gräsmatta "manuellt". Speciellt som vattentrycket bara tillåter att man kör en vattenspridare i taget om man vill får någon spridning av vattnet....

Köpte därför en Gardena vattendator av modellen C 1060 Plus (6 bevattningscykler per dygn) och en automatisk vattenfördelare med 6 utgångar. Kompletterade med lite billig trädgårdsslang och ett par till enkla spridare och nu har vi sex vattenspridare på tomten som körs i en cykel efter varandra. Grymt nöjd trots att det inte är någon "snygg installation".

Vattendatorn och fördelaren kan vi återanvända när vi installerar det "riktiga" automatbevattningssystemet och fram tills dess har vi sparat mycket tid i att slippa vattna manuellt.

Sitter nu och försöker rita upp och optimera trädgården men inser att det blir många meter slang som ska grävas ner.....

/Krille
 
  • Gilla
MoggeW
  • Laddar…
Har köpt gardena t120 timer. Men det verkar "bara" var en timer som går en gång? Jag trodde man satte en tid och den gick de minuterna varje dag?
 
R Ronde skrev:
Har köpt gardena t120 timer. Men det verkar "bara" var en timer som går en gång? Jag trodde man satte en tid och den gick de minuterna varje dag?
Den funkar som en "äggtimer", vrid upp för önskad bevattningstid och den stänger automatiskt av. Tycker det framgår tydligt i Gardenas beskrivning
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.