wolfpack skrev:
är det nått o satsa på ?
Nää! ;)
 
wolfpack skrev:
Funderar på att börja byta ut mina gammla elelement från 73 till nya oljefyllda
Fungerar inte dina element alls? Eller är det bara termostaterna som spökar lite för dig? I såfall rekomenderar jag att du vrider på dem för fullt och installerar ett villareglersystem som pulserar ut el till dina element och ger en suverän komfort utan knäppande termostater. En del påstår att oljefyllda element drar mindre energi, medan jag hävdar att 1 kW värme kräver 1 kW el. Energi kan inte försvinna. Den måste förvandlas till något. Om inte elementen börjar lysa eller ge ifrån sig ljud istället för värme vill säga... Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel...
 
I  grova drag: Bimetall termostat är en enklare termostat än elektronisk termostat som sitter i många moderna element. Bimetallen är okänsligare har större diff mellan till och frånslag än en elektronisk termostat.

Fördelen med oljefyllda element jämfört med äldre (modell brödrost) är att man inte får lika torr luft, luften grillas inte.

Ingen skillnad i energiförbrukning (el/el-olje element) mer än det som kan kopplas till en dålig bimetall termostat.  
 
galento
Du bör nog satsa på elektroniska termostater,vi övervägde mellan oljefyllda och vanliga öppna radiatorer och eftersom vi stödeldar med ved blev valet det sistnämda (www.tego.se),tycker oljefyllda blir tunga och klumpiga.Har bott hus med direktel hela mitt liv och måste säga det är otroligt mycket bättre komfort i de nya radiatorerna med elektronisk termostat än bimetall-typen, elementen är helt ljudlösa och termostaten pulsar ut el så de är varma hela tiden.
 
Enda anledningen till att man skulle vlja byta ut sina gamla element är om de är fula! (Kan vara en nog så god anledning iofs) Annars gör som johansjostrand säger och installera ett reglersystem. Jag har ännu inte hört någon bra anledning till varför man skulle välja oljefyllda framför rena eladiatorer. (Jag har själv ett hus på 360m2 med oljefyllda på övervåningen och eladiatorer på bottenplan... Många element blir det...)

NWEN
 
Stod själv inför samma problem för ett antal år sedan och valde då att satsa på en central reglering. Mjukvärme kallades det då. Nu heter det säkert något annat. Investeringen var då något mindre än att byta samtliga element. Resultatet är ok. Värmen pulsas ut vilket gör att elementen inte blir så varma. Är mera småvarma hela tiden, dvs samma effekt som oljeelement. En annan fördel är att man får en komplett styranläggning och kan således sänka värmen nattetid eller om man åker bort. Allt detta på ett ställe. Nackdelen då; tja eftersom man styr centralt och drar på flera element i ett svep så måste man ha ett hus där värmen kan delas in zoner med en termostat i varje. Kräver oftast någon form av relativt öppen planlösning. För oss funkar det så där. Iblad kan det vara ok i vissa rum och kallt i andra. Jag har läst om någon variant av detta som jag tror vann någon form av Nutek pris. Denna byggde på att man kopplade in en motsvarande styrning till ett eller flera element direkt på matningen. Denna kunde senare styras med en fjärrkontroll som man programmerade. Då sålde Clas Ohlson denna. Vet inte om dom gör det fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.