S
Jaja jag vet att det kanske blev lite "grovt" men det var det virket som fanns hemma, stabilt iallafall:) och så sparade man 0,3 kvm golvyta:)

Hemmagjord dammsugarförvaring av grovt trä med dammsugare och blå tunna monterade på en plattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddex och 11 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Jaja jag vet att det kanske blev lite "grovt" men det var det virket som fanns hemma, stabilt iallafall:) och så sparade man 0,3 kvm golvyta:)

[bild]
Lite grovt är rätta andan :). Det skall fungera och underlätta arbetet. Fint material skall användas till produkter.

Jag kan föreslå ett tillägg till konstruktionen. En ledad arm av lite spillbitar och några enkla ledgångjärn. Har du en gång börjat hänga upp sladdar och spånslang vill du aldrig mera ha dem på golvet. Den behövr inte nå särskilt långt. Räcker om den går till mitten av det du jobbar med.
Hemmagjord ledad arm för upphängning av sladdar och slangar över arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut som jag gjort vid min bänkplats. Inget stilfullt. Thunderdoom design department som vanligt, men fyller sin funktion väl.
Ledad arm med sladdar och spånslang över en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
kioskdavid och 7 till
  • Laddar…
Utrustat min Box-joint jig med nylevererat Kina skräp!
Fungerar otroligt bra!

En box-joint jig utrustad med kinesiska komponenter uppvisas på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En box-joint jig med mätinstrument och kugghjul på ett träarbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, är det 300mm skala?
 
Ola C skrev:
Snyggt, är det 300mm skala?
Yes, det stämmer!

Det är denna om någon är intresserad!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Gjorde även klart sängstegen igår.

Otroligt smidigt att såga tapparna med avståndsmätaren jämfört med att räkna ut rätt antal varv/tänder på kugghjulen.
Trästeg till sängsteg fästs med tvingar på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trä sängstege med fyra pinnar mot vit vägg och trägolv, nygjord och osminkad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästege i närbild som visar tapparna, placerad på ett trägolv mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddex och 4 till
  • Laddar…
Svartmålad trä-hurts på arbetsbänk, delvis vaxad, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hurts klar. Fick slut på vax men fick dit lite i toppen.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Efter en sväng till järnaffären där några gångjärn, maskinskruv och karbinhakar inhandlades bar det hem till garaget, letade upp några spillbitar, sänksågen och perlarborren fick jobba lite och detta skapades.

Testade lösningen en snabbis med inkopplad slipmaskin, kändes lite annorlunda men jäkligt nöjd med lösningen och tipset. Detta går helt i den riktning som jag hade när el-planeringen gjordes för garaget, golvet ska vara fritt från skarvsladdar och dylikt.



DIY kabelhanteringssystem ovan arbetsbänk med gångjärn, karbinhakar och blå flexslang i garage.

Hemmagjord träställning med slipmaskin, vägguttag och verktyg ordnat i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Skooda@
Stiligt :)

Snart har du hängare för de mest frekventa handmaskinerna på ställningen. Då sätter du grendosan direkt på damsugaren och har maskinerna kopplade hela tiden. Att trä i sladdarna i karbinhakarna blir tradigt. Sätt ett par krokar i armen att bara lägga sladdarna i så är det löst.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S
Tackar tackar, ang strömkabeln, så är allt du skriver redan gjort.

Edit: jag testar att använda skarvsladden som är i trädd, risken är att man retar sig på att man har för ”mycket” sladd istället, ska ha krokarna i minnet och bara använda maskinens sladd direkt i grendosan.

Verkstadsförvaring med avlastningshållare för kablar och slangar och hörselskydd hängande under en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


findus42 skrev:
Skooda@
Stiligt :)

Snart har du hängare för de mest frekventa handmaskinerna på ställningen. Då sätter du grendosan direkt på damsugaren och har maskinerna kopplade hela tiden. Att trä i sladdarna i karbinhakarna blir tradigt. Sätt ett par krokar i armen att bara lägga sladdarna i så är det löst.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Justerat in täcksidorna på garderobsbygget i källaren. Den putsade väggen bakom garderoben är inte helt jämn så täcksidorna sågades i 45-graders vinkel och "scribades" mot väggen. Använde masoniteremsor för scribning, sågade till dessa och förde över profilen till täcksidorna. Blev apbra.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ganska rustikt och inte särskilt snyggt bygge — inte mycket att skryta med egentligen men det gick åtminstone fort.

Har äntligen smällt ihop förvaring till alla papperskassar som drällde omkring instoppade här och var i källaren. Det är plats för närmare 100 st så nu är det ordning och reda. På kassarna...

Hemmagjort förvaringsskåp fullt med staplade papperskassar i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg också, påskgult kanske?
//Ronnie
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Idag avslutade vi svarvkursen vi haft inom "Slöjdföreningen" Jag svarvade en träklubba i björk. Hade ett par 2 meters stockar liggandes i garaget, så jag kapade av en bit på c:a 60 cm. Diametern var c:a 15 cm. Den skalades av på huggkubben med yxa för att ta bort all bark. Tog den till föreningslokalen och frågade våran kurslärare tillika min gamla slöjdlärare i mellanstadiet, om jag kunde sätta upp den i svarven. Jodå, det gick bra, bara jag lät honom börja svarvningen. Den var väldigt ojämn. Allt gick bra och jag började svarva. Synd bara att jag inte tänkte på att fota den INNAN vi satte den i svarven.
Resultatet blev ganska bra tycker jag. Och en MASSA svarvspån på golvet. Till slut stod jag på en matta av svarvspån. ;-)

Nysvarvad träklubba i björk med slät yta och jämn diameter mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare i veckan svarvade jag ett nytt skaft till en grillspade.

Ett nysvarvat trähandtag till en grillspade mot en marmorerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svarvning är KUUUL!!!
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 4 till
  • Laddar…
Två staplade verktygslådor i en verkstad med otillräckligt material för att bygga en tredje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inser att två torn inte räcker... och materialet verkar inte räcka till en tredje ://
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.