Music Man skrev:
Varför skulle det vara fel att ta det säkra före det osäkra? 😒
Jo man kan ju också stanna kvar i sängen för det kan ju hända en olycka om man går ut. Och ge sig ut i trafiken ska vi inte tala om det är bäst att stanna hemma och ta det säkra före det osäkra för risken att skadas där är ju mycket större än att ta ner en eternitskiva.

Det handlar om proportioner och rimliga åtgärder. Att ta in en saneringsfirma är inte rimligt för att ta bort en eternitskiva anser jag. Och varför ser vi inga trådar om tex kvartsdamm som jag skrev om. Många här bygger ju för fullt och hanterar kvarts i olika former utan att reagera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
Music Man skrev:
Varför skulle det vara fel att ta det säkra före det osäkra? 😒
Är inte alls fel men det finns mycket annat som är farligt också...
 
Klart man ska tänka sig för men asbesträdslan börjar ju gå till överdrift. De fiber mängder hempulare mfl kan utsättas för idag är ju inte i närheten av vad arbetare inom flera olika yrken utsattes för förr i årtionden. Det vi idag får i oss under en livstid fick ju dom i sig på några dar. Många har blivit skadade, men ser man till hur många som utsattes så är det fortfarande väldigt få. Är personligen mer oroad av all isolering idag som glas och mineralull. Är inte nyttigt det heller ändå arbetar många med det utan mask, både hemma och på jobbet.
 
men glas är inte farligt och inte mycket annat heller men ASBEST, det är värre än rabies och senapsgas.
Allt detta är rent psykologist, titta bara på mjukgörare i plaster och barnleksaker. De ersätter en mjukgörare de vet är farlig med en annan som de egentligen inte vet så mycket om och så vips så är allting bra.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Man ska självklart ha respekt för asbest... men det finns faktiskt ett visst antal asbestfibrer i varje kubikmeter luft vi andas hela livet.

Ungefär analogt med att det finns radioaktiv bakgrundsstrålning. Dom flesta brukar inte ta ska skada av att röntga tänderna emellanåt.

Ta ner dom lungnt och försiktigt med minimal skada så blir det säkert bra.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Man ska självklart ha respekt för asbest... men det finns faktiskt ett visst antal asbestfibrer i varje kubikmeter luft vi andas hela livet.

Ungefär analogt med att det finns radioaktiv bakgrundsstrålning. Och dom flesta brukar inte ens ta ska skada av att röntga tänderna emellanåt.

Ta ner dom lungnt och försiktigt med minimal skada så blir det säkert bra.
 
harry73
Det är mycket bra att man sanerar bort all asbest. Även om det är hållbart, slitstark och brandsäkert kommer till slut alla fibrer i atmosfären om man inte aktivt sanerar bort det. Vid brand t ex exploderar eller pulveriserar eternit och frigörs mycket asbest och även om man river materialet oaktsamt kan mycket asbest frigöras.

Om man sedan som TS vill göra skapar ett undertryck i rummet, får man ha koll på hur man skapar den, hur asbesten filtreras bort ur luften, vad man ska göra med filtret, om man kan använda pumpen för något annat ändamål efter asbestsaneringen.
Använder man dammsugare för att städa bort eternitdam t ex, kommer fortsätt användning av dammsugaren leda till att man under en lång tid framåt kommer att blåsa ut bastfibrer ur dammsugaren.

Att anlita en asbestsanerare gör att det finns någon som har rätt utrustning och inte tar beslut som kommer att förvärra spridningen (som man t ex man gör med dammsugning) Visst är det mycket man kan göra själv, men att avråda någon som känner sig osäker från att ta in en asbestsanerare är inte rätt väg att gå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
oceanis skrev:
Otroliga historier man läser här på BH.

Har ni heltäckande dräkter och gasmask när ni öser singel och makadam till era byggen också?
Skickar ni barnen iväg till klinisk rena rum så att dom absolut inte finns i närheten när ni hanterar makadam som ska in när ni renoverar och ska gjuta. Hur gör ni när ni tex river väggar av betong och sten?

Allt måste naturligtvis göras med sans och vett. Personligen har jag förundrat mig länge och även skrivit om fenomenet att man gör alla konstiga åtgärder för att det råkar vara en asbestskiva som skall ut, men samtidigt hanterar många gladeligen allt som innehåller kvarts utan att ens fundera på något skydd.

Idag klassas ju kvarts som ett stort arbetsmiljöproblem som kan ge cancer men det verkar ingen bry sig om, men en eternit skiva tycker vissa att man ska låta en saneringsfirma ta ut.......suck.
Numera har jag absolut andningsskydd när jag river lättbetong, slipar, borrar (i krypgrunden, där det inte ventileras bort). Jag har det också om jag skyfflar mycket grus som dammar. Barnen är inte i närheten när jag gör just dessa saker, nej.

Ja, det är ibland så att jag och andra är lite onödigt rädda. Det gäller dock att balansera åtgärderna med riskerna. Det är inte något konstigt med att rekommendera extra varsamhet när man hanterar en eternitskiva så att man inte sprider saker i onödan. Det är inte så svårt.
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
harry73 skrev:
...
Att anlita en asbestsanerare gör att det finns någon som har rätt utrustning och inte tar beslut som kommer att förvärra spridningen...
Hmmm
Nu är jag lite konspiratoriskt lagd, misstänksam mot det mesta som verkar bra och pålitligt.

Så jag misstänker att dessa "asbestsanerare" som uppträder i utrustning,
som skulle få en astronaut att bli grön av avund, främst skyddar sig själv och sin personal.
Vad vet vi om hur de skyddar omgivningen, dvs beställarens bostad?
Har det gjorts några mätningar av mängder fibrer i luften efter en "sanering"?

Liten anekdot:
Hade själv ett hus beklätt med asbestskivor, dvs eternit eller Sidiplattor som det kallades.
När vi bestämde oss för att tilläggsisolera och byta till tidstrogen träfasad, som huset hade ursprungligen,
så tog undertecknad ner alla plattorna själv. Inga andnings- eller andra skydd.
Plattorna lastades på en kärra för vidare transport till skäpstacken.
Men på vägen dit var grannarna, som också hade Sidiplattor, framme och snodde åt sig "reservplattpr".
Så eterniten tog slut innan vi kom fram.

Detta hände för 35 år sedan, och jag lever än :wow:
 
tommib
KnockOnWood skrev:
Hmmm
Nu är jag lite konspiratoriskt lagd, misstänksam mot det mesta som verkar bra och pålitligt.

Så jag misstänker att dessa "asbestsanerare" som uppträder i utrustning,
som skulle få en astronaut att bli grön av avund, främst skyddar sig själv och sin personal.
Vad vet vi om hur de skyddar omgivningen, dvs beställarens bostad?
Har det gjorts några mätningar av mängder fibrer i luften efter en "sanering"?

Liten anekdot:
Hade själv ett hus beklätt med asbestskivor, dvs eternit eller Sidiplattor som det kallades.
När vi bestämde oss för att tilläggsisolera och byta till tidstrogen träfasad, som huset hade ursprungligen,
så tog undertecknad ner alla plattorna själv. Inga andnings- eller andra skydd.
Plattorna lastades på en kärra för vidare transport till skäpstacken.
Men på vägen dit var grannarna, som också hade Sidiplattor, framme och snodde åt sig "reservplattpr".
Så eterniten tog slut innan vi kom fram.

Detta hände för 35 år sedan, och jag lever än :wow:
Plural av anekdot är inte data. Dessutom, om du plockade ner plattorna hela utomhus så utsattes du troligen inte för särskilt mycket asbest.

Den saneringsfirman som var här och tog bort våra ventilationskanaler var mycket seriös med undertryck och inplastning av hela arbetsområdet. Det finns strikta regelverk kring hantering av asbest och åtminstone de större firmorna följer dem troligen.

För att vara lite taskig, latenstiden på malignt mesoteliom och lungcancer är ca 45 år, så.....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
weza skrev:
Är personligen mer oroad av all isolering idag som glas och mineralull. Är inte nyttigt det heller ändå arbetar många med det utan mask, både hemma och på jobbet.
Ja, det behöver du inte vara. Glasfibrer och mineralullsfibrer har iofs samma ogynsamma form (långa och vassa) som asbestfibrer men de är för långa för att ta sig så långt ner i lungsäcken att de gör den skada man är rädd för pga asbest (mesoteliom). De fastnar istället högre upp i luftvägarna och så klarar kroppens vanliga skyddsmekanismer att göra sig av med dem.

Att de vore farliga i lungsäcken det vet vi efter försök på djurmodell. Om man kirurgiskt introducerar glas/mineralulls fibrer i lungsäcken så leder de till samma sort skador som asbest, men inte om de inandas.

Så, nu skall man ändå inte överdriva risken med asbest, det är som att köra bil, för det mesta så har, och kommer man att ha, tur. Men därmed inte sagt att det kostar så mycket att göra det ordentligt. Det är som med el, klart man kan fuska för det mesta, men så dyrt och krångligt är det inte att göra det rätt.

(Och vill du oroa dig över lungproblem och fibrer så är ju trädamm en betydligt mera smygande fara. Detta pga ren partikelproblematik "trädammslunga". Men av någon anledning så är folk bara rädda för oorganiska partiklar vid bygge. "Trä det är ju ett naturmaterial så det kan ju inte vara farligt." Jo, det är det använd utsug.)
 
tommib skrev:
Den saneringsfirman som var här och tog bort våra ventilationskanaler var mycket seriös med undertryck och inplastning av hela arbetsområdet. Det finns strikta regelverk kring hantering av asbest och åtminstone de större firmorna följer dem troligen.
Njae, jag har tyvärr inte lika positiva erfarenheter. Inte så att de slarvade med skydd, slussning eller dylikt. Men jag hittade en hel del eternitbitar som farit iväg under tvättmaskiner o dylikt, och det satt ganska mycket kvar i spikhål osv. Jag lade uppskattningsvis en dryg arbetsvecka på att städa efter konstens alla regler efter dem, dvs enligt regelverk.

Och det är ju det som är problemet. De var här en dag och tog ner eternittak i två rum (samt några rörkrökar när de ändå var här). Jag hade ju inte velat betala för 3-4 dagar till.

Så jag rekommenderar att man gör det själv. Det är både ganska enkelt och billigt. Inte svårt att göra det bättre än "proffsen". Utrustning finns att hyra eller så kan man göra den själv.

Och använd dammsugare med riktigt HEPA-filter som byts. Det torde vara den största riskminimeringen av asbestexponering man kan göra. (Men jag har inga hårda data på det.)
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig i det mesta men att sten och glasull inte skulle kunna generera lika små fibrer emellanåt som asbest tror jag inte på.
Nu tänkte jag ju dessutom framförallt på risken för de som jobbar med isolering.

Tyvärr är väl inga små partiklar oavsett ämne bra att få ner i lungorna. Var nog inte så bra när man var liten knodd och mor å far satt å rökte inomhus eller i bilen heller.
Jag har utsatts för asbest några ggr som jag vet om, hur mkt som fanns i luften är omöjligt att säga men att gå varje dag och oroa sig för det lär knappast hjälpa. Vi hade iaf centraldammsugare, så en del torde lämnat huset den vägen.

Många blir jätteoroliga när dom hittar eternit hemma men har troligen redan rivit ut mattor, kakel fix mm som innehållit mer asbest än eterniten. Detta lär ha hänt tiotusentals ggr genom årtiondena men ändå har väldigt få skadats, varav absoluta merparten jobbat dagligen i många år med eländet. Man ska skydda sig och vara försiktig så klart men inom rimliga gränser.
 
weza skrev:
Jag håller med dig i det mesta men att sten och glasull inte skulle kunna generera lika små fibrer emellanåt som asbest tror jag inte på.
Nej, det är naturligtvis en fördelning. Men faktum kvarstår. Denna har sin tyngdpunkt som mycket längre. "Asbest" ligger tyvärr i en mycket otrevligare region vad gäller längd-bredd förhållande.

weza skrev:
Nu tänkte jag ju dessutom framförallt på risken för de som jobbar med isolering.
Ja, det gjorde forskarna också. Även om hostan man kan få är otrevlig så går den med tiden över, och man ser som sagt ingen överrisk alls vad gäller mesoteliom.

Sedan så är det naturligtvis inte nyttigt att dra ner så mycket skit i lungorna att man måste förlita sig på att kroppen klarar av att hosta upp dem.

weza skrev:
Tyvärr är väl inga små partiklar oavsett ämne bra att få ner i lungorna. Var nog inte så bra när man var liten knodd och mor å far satt å rökte inomhus eller i bilen heller.
Nej. Det är en känd överrisk. Men om det var länge sedan exponeringen så har den minskat betydligt. Det är främst ett problem för den som bor med en rökare.

weza skrev:
Detta lär ha hänt tiotusentals ggr genom årtiondena men ändå har väldigt få skadats, varav absoluta merparten jobbat dagligen i många år med eländet. Man ska skydda sig och vara försiktig så klart men inom rimliga gränser.
Det är två problem med det sättet att resonera. För det första så är stor risk inte så stor som många tror. Risk som är betydligt mindre än "spela rysk roulette" är även den "stor". För det andra så går det som sagt lång tid mellan exponering och sjukdom när vi talar om mesoteliom. Men om du diagnosticeras så har du en medianöverlevnadstid på nio månader... Men man kan skriva mycket mer om det, jag avstår här... ;)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag läste någonstans att 8/10 som får mesoteliom har jobbat yrkesmässigt med asbest. Av de som blivit mycket tungt exponerade får 4/10 sedan mesoteliom. Det förekommer ett antal fall där typ frugan fått det för att hon tvättat mannens kläder varje dag. Det förekommer också fall där 25 åringar dött för att de lekte i dammet som liten. Dock är ju majoriteten som sagt yrkesmän.

Idag vet vi ju bara vad som har hänt med de som jobbat med asbest innan eller strax efter förbudet, dvs de som troligen inte skyddade sig alls, de som idag är 50-60 eller äldre. Vad som händer med dagens generationer kan bara framtiden utvisa. Det finns ju faktiskt ingen som kan säga med säkerhet att det är ofarligt att exponeras en - två gånger på hela livet. Dock torde riskerna att få cancer vara mkt små om man inte utsätts regelbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.