Jag håller på och bygger ett köksskåp i flera sektioner med baksidor av sådana här spegelpaneler.

Konstruktion av köksskåp med spegelpaneler under arbete, några tvingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåp i vitt sneddeformerat till en bananform, limningsproblem synliga, försöker korrigera formen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag limmar från ena sidan och sedan en sektion i taget enligt devisen "en kan inte ha för många tvingar".

Konstruktion av köksskåpssektion med spegelpaneler och flera tvingar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska snart märker jag att mellanväggarna bara blir mer och mer bananformade...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det gick nog lite väl snabbt när jag styvade upp taket runt plafonderna :x

Tak med träpanel och en omonterad plafond utan skyddskåpa som exponerar elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
heimlaga skrev:
Jag hade ju lagt på några hundra liter på betongmängden för säkerhets skull och tydligen hade kunden också lagt på litet för säkerhets skull och den extra mängden räckte precis till att täcka hela
Hehe. Det känner man igen. När vi gjöt grund för hus garaget och en uteplats hade vi beställt tre bilar. Den andra bilen räckte precis inte för huset, saknades 50-60 liter. Så vi ringde och beställde ett par hundra liter extra med den sista bilen. Självklart blev det allt för mycket men som tur var kunde de köra tillbaka med den överblivna betongen. Att hälla ut allt brevid verkar dumt, däremot kunde man kanske gjort formar för betongsuggor eller plattor av något slag.
 
När man skall lägga in en enkel dörrmatta är det viktigt att man får vara i fred så man inte blir störd och tänker fel.
Nu blir det en snabb vända till mattaffären innan frun kommer hem

En dörrmatta placerad felaktigt vid en entré, behov av en ny resa till mattaffären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett och 43 till
  • Laddar…
Det där har ALDRIG hänt mig :rolleyes:
 
En mattstump i avvikande färg i det hålet skulle kunna bli snyggt.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vänd på mattan och gör ett nytt försök:)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine skrev:
Det gick nog lite väl snabbt när jag styvade upp taket runt plafonderna :x

[bild]
Jag förstår faktiskt inte vad som är felet här ... :x :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad som är felet här ... :x :surprised:
Skruvarna som håller kupan på plats sticker ut på baksidan av lampan?
 
  • Gilla
bjomape
  • Laddar…
Bakom plafonden ser man en fin rad med skruvar som gått rätt igenom panelen ovanifrån - såg inte heller det direkt utan fick fingranska bilden.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Skadad vänster handled med sår efter borrningsolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min vänstra handled förtäljer nu och för evigt historien om vikten att spänna fast t ex plåtbitar innan man borrar i dem. Och hur nära det kan bli att man river av en pulsåder om man inte gör det.
Lite jobbigt är det också att behöva förklara gång på gång att det inte rör sig om något självmordsförsök.
 
  • Handled med ett ärr efter olycka vid borrning, illustrerar betydelsen av säkerhetsåtgärder vid arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Min vänstra handled förtäljer nu och för evigt historien om vikten att spänna fast t ex plåtbitar innan man borrar i dem. Och hur nära det kan bli att man river av en pulsåder om man inte gör det.
Lite jobbigt är det också att behöva förklara gång på gång att det inte rör sig om något självmordsförsök.
Tur det inte gick värre!

Men alla som vet ser ju direkt att det där inte är ett självmordsförsök. Då skär man ju "down not across". ;)

Bild från Family Guy där Peter håller en kniv och frågar Lois om riktning för att skära handlederna, Meg svarar från ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
NetNut skrev:
Bakom plafonden ser man en fin rad med skruvar som gått rätt igenom panelen ovanifrån - såg inte heller det direkt utan fick fingranska bilden.
Korrekt!
 
Jaha, då var det dags igen :).

Har haft en lång story med att ordna upp elen i huset vilket bl.a. inneburit att vi fått riva upp isoleringen på vinden. Det sista momentet var att dra om elen till köksfläkten och precis där den sitter så satt det en dosa till ventilationsfläkten på taket. Perfekt tänkte jag, då slipper jag ju dra fram matning och sätta en ny dosa. Att jag inte tänkte på det innan! Sagt och gjort, smackade dit ett uttag i befintlig dosa och la tillbaks all isolering.

Glad och nöjd över det tidsbesparingen så ska jag laga middag på kvällen och startar fläkten varpå den under knappa sekunden morrar konstigt och sen tystnar, tillsammans med takfläkten. Vafalls?! Kan ju omöjligt ha blivit kortis i eluttaget. Säkringen är också hel. Mysterium! Tills jag ser reglaget till hastighetsregeringen till takfläkten som sitter vid elcentralen avsäkrad 0,5 Ampere....

Förvisso vill man kunna reglera hastigheten på köksfläkten, men att ha vredet nere i källaren vid elcentralen är aningens opraktiskt :D.

Så det var bara att riva upp isoleringen igen och sätta ett eget eluttag till köksfläkten, precis som jag tänkte från början. Den tidsbesparingen blev negativ... :D
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Har precis panelat om ett helt hus. Fastighetsägaren sade att det var ok att montera den nya panelen utanpå den gamla efter att vi plockat ned ribben.

I fredags var vi så äntligen klara och det enda som återstod var att renkapa nederänden runt hela huset. Plockar fram laserinstrument och mäter ut var den gamla panelen slutar, markerar 25 mm nedanför på den nya panelen och gör märken på den nivån runt hela huset. Klockan är nu 15:15, alla vill hem. Fort fram med sänksågen och tre-meters skenan, tre man som stressar för att få åka hem och ta sig en kall.

Två håller skenan på väggen medan den tredje sågar. Formligen springer runt huset med skena och sänksåg. När vi kommit drygt halva huset inser vi att den gamla panelen sticker ned bakom den nya.

Den gamla panelen var kort sagt inte renkapad mha laserinstrument och vi lyckades förmodligen hitta absolut fel ställe att utgå ifrån.

Konsensus: Stressa aldrig på en fredag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.