Jag ska lägga in nya golv i kök och hall i ett hus från 1920. Ut med laminatgolven, dom är kalla och trista att gå på och dessutom ser det lite mysko ut med ekparkett (imitation) i köket på ett sånt hus.

Alternativen som jag har att välja på är (väl) brädgolv, linoleum och kanske klinker. I hallen går brädgolvet bort, det håller inte om man inte tar ek och det är för dyrt. I köket går klinker bort för det är för hårt att stå på, mina fötter gillar inte stengolv. Känns som att Linoleum är det som kommer att hamna i köket och eftersom de nya linoleummattor jag sett är så trista får det nog bli rutigt i nån kombination. Inte nödvändigtvis svart och vitt. Rött/Vitt Grått/Vitt är också rätt snyggt.

Vad har jag då att välja på? Det jag har hittat är:
Forbo Marmoleum Click, ett klickgolv i 30x30 cm rutor,
Forbo Marmoleum Dual, lösa plattor 33,3x33,3 cm som ska limmas. Antar att dom kräver mer av underlaget än Clickvarianten?
Wicanders Linocomfort 29x29 cm. Också klickgolv, lite dyrare än Forbo.

Varför är alla plattor lika stora (nästan)? Jag tycker att det är snyggare med lite mindre plattor som klinkerplattor, typ 15x15 cm. Finns det såna i linoleum? Lägger in två bildexempel för att visa vad jag menar:

Klinker 15x15 (gissningsvis). Byggfabrikens bild:

hogbergsgatan_03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt jag hittade på nätet (styleroom) med 30x30 linoleum:

26881-~1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom stora plattorna ligger för nära stommarna i storlek, det blir inte lika snyggt (tycker jag). Kan man köpa mindre plattor eller be någon skära till? Eller finns det färdigt nån stans? (Kan tänka mig att det skulle vara ett mindre helvete att skära själv.) Att lägga dom (alltså icke klick varianten) är det jättesvårt eller nåt man klarar själv?
 
Jag har precis samma fundering, så bumpar tråden och hoppas att någon vet svaret :).
 
Hej! Hur gick det? Jag ska precis göra som du nu, och har en del problem att hitta nåt linoleumgolv som förutom att det ska finnas i rutor också ska vara MILJÖVÄNLIGT. Verkar vara en omöjlig uppgift. Därför väldigt nyfiken på hur du löste problemet... Tycker också det är snyggare med mindre rutor än 30x30cm. Berätta gärna!
 
eko_linoleum skrev:
Hej! Hur gick det? Jag ska precis göra som du nu, och har en del problem att hitta nåt linoleumgolv som förutom att det ska finnas i rutor också ska vara MILJÖVÄNLIGT. Verkar vara en omöjlig uppgift. Därför väldigt nyfiken på hur du löste problemet... Tycker också det är snyggare med mindre rutor än 30x30cm. Berätta gärna!
Jag gav upp och använde vanliga marmoleum 30x30 i köket. Snabbt och lätt.

Det hade varit mer miljövänligt att använda brädgolvet som ligger under, men marmoleum är bekvämt att lägga och lätt att städa. I hallen har jag inte bytt, ligger laminatgolv där som bara är fult. Men att behålla det gamla är ju mest miljövänligt av allt, får trösta mig med det.
 
TACK för ditt svar kunganka! Kul att få veta hur det gick. Tyckte du att golvet luktade något / mkt i början? Isåfall, hur lång tid tog det innan lukten "försvann"?

Vi har också laminatgolv fast i v-rummet... ska ta tag i det nån gång efter köket är klart tänkte jag 😵😝 har även ett sovrum som behöver nytt golv. Det finns att göra...
Trevlig helg!
 
Fliker in på Marmoleum - Det är fina golv, lite av ett gissel att lägga men tycker att dom tar bra bort stegljud och det är snyggt med ett schackrutigt i golv i sin rätta miljö. Tänk bara till vid läggning då det lätt kan bli en del spill med två olika färger, ett "diagonalt" mönster är även det värt att ägna en tanke...
 
slacker skrev:
Fliker in på Marmoleum - Det är fina golv, lite av ett gissel att lägga men tycker att dom tar bra bort stegljud och det är snyggt med ett schackrutigt i golv i sin rätta miljö. Tänk bara till vid läggning då det lätt kan bli en del spill med två olika färger, ett "diagonalt" mönster är även det värt att ägna en tanke...
Vet inte om jag håller med helt. Det är ganska små paket, alltså få m2 per låda så det blir inte så mycket spill ändå. Fick nog mer över med ett byggmax golv jag la in där det var fler m2 i varje kartong.
Jag la marmoleum av "nya" modellen. Mycket enklare än den gamla där man var tvungen att klicka i en hel rad åt gången, med de nya kan man ta en platta i taget.

Tycker inte att det luktade så farligt av golvet, inget jag tänkte på i alla fall.

Ett tips är att låna hem några rutor från butiken och se hur det ser ut. Vi testade svartvitt, det funkade inte alls så det blev grå vitt (clay+moon).
 
Tack för snabba svar! Vi har lånat hem "provkartan" och vi var redan innan ganska säkra på att vi vill ha vit/blå-rutigt. Ev gråvitt. Om det blir Marmoleum från Forbo blir det nog moon + vintage blue i vårt fall :) Vad la du under golvet? Vill ju undvika plast så långt det går, så vill inte ha foamen. Undrar om det räcker med grålumppapp? Är det något sviktande i sig själv så att säga?
 
Kollade in golvet från Byggmax. Det var ju dock träimitation så inte vad vi är intresserade av. Men tack ändå för tipset!
 
Jag la marmoleum direkt på brädgolvet. Det är kork på undersidan av plattorna så dom tar upp små ojämnheter, papp är så att säga inbyggt. Förr limmade man linoleum på masonit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.