S
Funderar på att bygga en verkstad i leca och vill ha ramar som sticker ut 1-2cm från väggen vid fönster och dörrar. Fäster man eps runt om och sen putsar eller bygger man upp med ren puts? Hur fäster man eps'en och ska det nätas?

Om man vill dra ut väggen upp mot tak, bygger man detta med eps eller gjuter man en balk i betong efter en form?

Se bild för hur jag vill att det ska se ut.


Vägg med två fönster med utstickande ramar, putsad yta och synlig EPS-isolering vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jansonen
  • Laddar…
Runt fönstren putsar man ramen.

Uppe vid taket drar man ut stenen när man murar väggen. Bild Googla Gesims på nätet så ser du principen. Man kan också göra en fusk Gesims i frigolit (eps) men risken är att man får sprickor i putsen efterhand och det är inte lika hållbart som att mura ut stenarna.
 
S
Funderar om jag murar med 29cm finja mura exakt isoleca block och sen näst sista varvet kör med ett helt vanligt halvblock (oisolerat) 35cm och överst med ett U-block 40cm. Kan det gå tro?

Om man putsar upp ramen så blir ju putslagret 2cm jämfört med resterande yttervägg som har 1cm. Nätar man annorlunda i det tjocka lagret då?
 
Näta ut runt fönstret och väggen på vanligt sätt. Sen får du putsa kanterna i två omgångar dvs först putsar du väggarna på vanligt sätt och sen ramen som ett extra putslager.

Att du använder block som är lite bredare för att kraga ut blir nog bra, sen gäller det bara att få till höjdproportionerna och det finns väl både 90, 190 höjd på de lägre blocken har jag för mig, men det är ju bara att kolla och prova lite för det beror ju mycket på husets höjd i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.