1. Jag ska skruva upp en lång takskena i taket.
Taket består av gips 13 mm och sedan träreglar.
Jag tror att skruvar som är 25-30mm absolut räcker (ska hänga gardiner där sen).

Men vad för skruv ska man köpa? Träskruv eller gipsskruv?
Förklara gärna skillnaden med :D



2. Ska sätta upp hyllplan i garaget.
Ganska rejäla, 60cm djupa och 235cm långa, se här: https://www.byggmax.se/förvaring/hyllor-och-hyllplan/hyllplan/hyllplan-i-furu-p09126

Kommer dessa hålla om jag kör dessa konsoler? 30x25 cm.
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/vinkelkonsol-p25721

Dessa fästs på vägg där det först är gips 13mm och sen råspont 17mm
Vanlig träskruv 30mm?

Håller hela konstruktionen för tung lastning sen?
 
  • Gilla
Heimir Norrby
  • Laddar…
Kör på lite längre skruvar så du får fullt ingrepp i råsponten (45mm?)
 
1. Val av skruv spelar mindre roll i detta fall, så länge den fäster in några cm i träet, ina stora belastningar.
2. Beror mycket på hur mycket vikt du kommer ha på hyllorna, jag hade dock valt en annan typ av konsol i modell grövre. Skruv beroende på konsol, glöm inte att räkna in tjocklek på konsol så skruven inte bara fäster i gipsen
 
Johannes Carlsson skrev:
Kör på lite längre skruvar så du får fullt ingrepp i råsponten (45mm?)
Vill helst inte skruva innanför råsponten då det kam finnas rör, el, vatten mm där
 
felixmartensson skrev:
1. Val av skruv spelar mindre roll i detta fall, så länge den fäster in några cm i träet, ina stora belastningar.
2. Beror mycket på hur mycket vikt du kommer ha på hyllorna, jag hade dock valt en annan typ av konsol i modell grövre. Skruv beroende på konsol, glöm inte att räkna in tjocklek på konsol så skruven inte bara fäster i gipsen

Fråga 2.
Riskerar dom att bli för klena konsolerna?
Ska upp med rätt många hyllor så det blir rätt många konsoler, tyckte då priset 15kr styck varlagom ;-)

Kanske kan köra en del av dessa och komplettera med 2 rejälare per hylla, tex dessa? http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-341061/
 
är väll djupet på skivan som ställer till det lite, momentet ökar ju längre ut du kommer från infästningen. Tråkigt om hyllorna börjar slutta när de belastas. Blir säkert bra med de från jula, går klart att komplettera i efterhand om det inte skulle räcka.
 
Hur tunga saker ska du lasta. 20-30 cm konsol på 60 cm skiva är för lite om du ska lasta tungt. 30 mm skruv är ju pyttelitet. Jag tycker du tar 4,5x60 mm eller liknande. Risken att du skadar något i väggen är väl minimal?

Konsolmässigt hade jag hellre satt elfaskenor med tillhörande konsoler ca 50 långa. Men allra helst hade jag satt golvstående lagerhyllor om jag skulle lasta tyngre saker.

Gardinskenan ser du till att du får ett par cm in i regeln i alla fall. Så minst 45 lång tycker jag.
 
Hmm...jag kanske ska gå över till 40cm djup på hyllplanen.
Tror ni att man klarar sig bra på de konsolerna från byggmax som jag länkade till då?
 
Om det hade varit jag så hade jag i stället satt upp skenor med konsoler som hakas fast i skenorna. Finns också på Byggmax. Det blir mycket rejälare, samt att det går enkelt att flytta runt hyllorna senare om man vill.
 
Konsolerna är för klena i garaget. Man kan ju försöka inbilla sig att det inte kommer att ligga tunga saker där. Sedan åker vinterhjulen och en massa skruv och spik upp. Dessutom blir fästet för dåligt i 17mm råspont. Du måste skruva direkt i reglarna.

Gipsskruv är till för att fästa gips på reglar. Det finns gipsskruv för träregel och gipsskruv för stålregel. Skillnaden ligger i gängorna. I själva gipsskivan fäster ingenting egentligen. Det finns lite olika sorters skruvankare som håller hyfsat men räkna inte med att de håller för någon last alls. I tak så är det nog bara Molly-plugg som fungerar. Ray-fix och liknande skulle jag inte använda i tak.

Till Molly behöver du ett monteringsverktyg. För någon femtilapp hittar du en Mollytång på Jula eller Feltema som fungerar ditt liv ut. Molly orginal är förstås skrattretande dyr. Det är därför snåljåpar som jag själv fånar sig med en stor spårmejsel och ett bräckjärn istället ;).

Håller för övrigt med Tosse@ om Elfa-konsoler. Finns pirat på Bygg-Max.

Mvh Findus
 
Varför inte ett par hyllor i stället, de där konsolerna ser rangliga ut!

Här har du några alternativ:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/arbetsbankar-forvaring.html

Det blir säkert bättre och billigare än din "bokhyllelösning".

Betr. gardinskenan: Se till att skruva i takreglarna/glespanelen så blir det stadigt,
även om någon klumpig unge/tonåring/vuxen rycker omilt i gardinen.
 
Hmm, funkar inte ens konsolerna om man kör 400mm djup istället för 600mm hyllplan?

Tittat på byggmax system, de verkar inte ha hängskenor till deras standardsystem.
Kör man sådana här direkt i väggen då?
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/väggskena-p25781

Funkar 370mm konsoler till 600mm hyllplan?
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/konsol-metall-p25705


Det finns större konsoler men inte i lager.
Verkar vara riktigt dåligt med lagerhållning på dessa varor överlag,,kanske de håller på att lämna detta system?
 
Allvarligt, vad har du emot hyllor som står på golvet och är säkra till 110%?
 
KnockOnWood skrev:
Allvarligt, vad har du emot hyllor som står på golvet och är säkra till 110%?
Det är ganska många väggar och stora ytor som jag ska klä med hyllor.
Att ha golvstående hyllor överallt blir lite plottrigt,,tror även det blir dyrare.
 
specter skrev:
Det är ganska många väggar och stora ytor som jag ska klä med hyllor.
Att ha golvstående hyllor överallt blir lite plottrigt,,tror även det blir dyrare.
Jämfört med din furuträskiva blir det knappast dyrare, de där plåthyllorna är ju inklusive hyllplan.
Jag har Haralds hyllor i garaget och är väldigt nöjd med dem. Skarvblecket är lite för klent, men är man lite kreativ vid monteringen och dessutom förankrar hyllorna i väggen och skruvar ihop dem med varann så blir det stabilt som tusan.

Dessutom har jag byggt med den klena konsolen från Byggmax och melaminskivor i förrådet och kan konstatera att det blir väldigt klent - det ser bättre ut på bild än verkligheten :( Max 400 mm funkar, 300 mm är att föredra. Mina hyllor sitter i ett litet rum, så jag har dem förankrade rejält i hörnen/ändarna, det blev godkänt men inte mer.

Pelly-system (kärt barn, många namn) blir också ganska bra, men då är klassiska skruvade vertikala skenor att föredra, om man vill belasta dem lite. Hängskenorna är jätteroliga att montera, men där tar väl fördelarna slut - det blir ganska rackligt. Vi har hängskenor i sovrumsgarderoben, det funkar. På kontoret har vi skruvat skenorna och monterat 270 mm konsoler med 300 mm melaminplan, det blev riktigt bra och tål någorlunda belastning.

En kul variant är annars att göra egna konsoler av regelvirke och tunn plywood. Det blir väl nån krona billigare men framför allt är det ju så väldigt mycket roligare :)

600 mm djupa hyllplan blir nog aldrig bra i ett vägghängt system, oavsett vad du väljer. Det ska nog till ett golvstående dito.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.