Hej
Jag tänkte måla linoleumgolvet i hallen för att den orangea mattan från 80 talet inte precis är vad jag står ut med, så, i väntan på pengar att kosta på en ordentlig renovering, tänkte jag som sagt måla golvet. Är det någon som gjort det i en hall? Håller färgen för ytterskornas sulor och småstenar, och vad väljer man för kulör för att slippa städa ihjäl sig (vitt går fetbort)...
 
Ja, min gissning är att färgkostnaden kommer upp ca halvvägs till vad en ny matta skulle kosta.

En ny matta bör hålla ca 15 år, en ommålning håller möjligen 5 år (om det överhuvudtaget är möjligt :confused: ) varav den kommer att se taskig ut de sista 2 åren.

Sen får du själv avgöra vad som är mest ekonomiskt ..... :wow:

När det gäller kulör så spelar det ingen roll för skiten finns där oavsett. Skillnaden är om du ser den eller kulören "döljer" skiten. Grå är väl en bra färg ?
 
Redigerat:
BirgitS
Det mesta som följer med skorna in är rätt ljust grått. Problemet är nog att man lätt ser alla små avvikelser i en jämnt färgad yta, och smuts är ibland lite ljusare och ibland lite mörkare så det är svårt att göra allt osynligt. Om du kan stänkmåla i några olika grå nyanser eller på annat sätt göra att färgen varierar lite blir det smutståligare.
 
Smart Birgit, det kanske skulle bli lite kul också :) Roland, du har så rätt... planen är att lägga golvvärme och klinker i hallen, så det kommer att ta ett tag att spara ihop till detta, därför vill jag måla för att stå ut till dess.
 
Men går det överhuvudtaget att måla en linoleummatta. ? :(

Jag tänker att en sådan sviktar och är lite elastisk. Färgen får kanske fort sprickor och flagnar?
 
Tack Stefan, det var bl a det avsnittet jag sett, och sedan har jag googlat också :)
 
Hej!

Av erfarenhet som målare och som utfört denna typen av målning rekommenderar jag att INTE att göra det. Du målar med en häftgrund som finns i de flesta märken. Problemet är att på vissa mattor fäster det, på andra inte alls. Detta går tyvärr inte att förutspå, utan det märker man efter utförd behandling.

Mitt råd att att spara ihop pengar till en ny matta, inte lägga onödiga och dyra pengar på en färg som högst troligtvis inte fäster.
 
Tack Hosof, jag ska genast tänka några varv till på detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.