Det var en bra idé att lägga ut planlösningen (Idapi), så vi tar och gör likadant ! Alltid kul med synpunkter. (Lägger upp en ny topic, så behöver vi inte blanda ihop planlösningarna)

Just nu har vi planen ute hos diverse husleverantörer och har fått in pris från några, ev. kan det bli helt i lösvirke, även där håller vi på att ta fram pris.
Dörrarna har fallit bort på bilden. I TV-rummet (längst upp till vänster) är det skjutdörrar. Hallen in till köket blir öppen och i hörnet har vi en murad vedspis + häll, på andra sidan spisen (mot vardagsrummet) blir det en kamin/öppen spis. Ev. flyttas hällspisen till motstående sida och hörnskafferiet utgår.

Norr är neråt på bilden, vi har "all" utsikt (ligger på en "kulle") mot öster.

Shoot !

http://hem.passagen.se/pasiro/
 
Känns som om det är för lite förvaringsutrymmen, som jag skrev till Idapi, man kan inte få för många garderober.

Antar att du redan planerat in ett garage eller liknande för förvaringa av t.e.x. julsaker...
 
Det första jag tänkte på var att det känns som lite för lite plats till avställning på var sida om spisen, dessutom mer riskfyllt med spis och utslagsho på var sida om köket men det verkar ni ju ha tänkt på själva ;)
Håller nog med frugnu om att extra förrådsutrymmen kan behövas spec. om ni är många i familjen.
Fin idé med relax? innanför badrummet :D samt det från v-rummet avskilda TV-rummet.
Trevligt föräldrasovrum men får man upp dörren in till badrummet eller är det skjutdörr där med??
Om ni har barn som gillar att bada badkar(gör 99% av alla ungar) är det då praktiskt att ha husets enda badkar längst in i föräldrasovrummet??(bara en fundering!)
Annars ett mycket trevligt hus med fin uppdelning i en samvarodel och en privatare sovdel, hmm... blir nog ett jättefint hus det där :D
MVH/Christina.
 
OJ ! Väldigt likt Engholmen ..... ;) ;)
 
Oops... Jag avsåg inte att pika nån med att visa på ett liknade hus. :-X

Min tanke var mest att det borde alltså inte var några problem för er att hitta en (viss) husleverantör som kan leverera ert förslag utan alltför långa dikussioner med en försäljare.
 
Pasi gör det som många husköpare inte fattat:
Att man kan fynda bland planlösningar och ritningar och ta dem till olika hustillverkare.

Alltför ofta läser man även här på forumet att "Ja, vi valde Trivselhus för de hade bäst planlösning..."


Men hallå!


Kan en annan tillverkare (och det kan de i regel) leverera ett tämligen exakt likadant hus för ett bättre pris så är man ju korkad om man inte tar tillfället i akt...
 
Peter; Att flytta spishällen till andra sidan är nog ingen dum idé. Kan det mycket väl bli .....
Att ha den bästa utsikten från TV-rummet är väl inte den optimala lösningen, men vi vill inte byta plats på rummen, ev. får man väl flytta TV´n.
Än så länge har vi inga barn och just nu passar det bra med ett stort utrymme för "bara" oss, kanske vi tänker annorlunda om några år ... ????
"Syns man genom entredörren på väg till toa i bara mässingen?" Nej. Ett tag hade vi hela relax och WC delen spegelvänd för att ev. ha en kombinerad braskamin och bastuaggregat, men det föll bort.
FruGnu; Förvaringsutrymmen får man aldrig nog av och vi hade nog gärna haft mer, speciellt eftersom det är ryggåstak i halva huset och vindförrådet då faller bort. Garaget blir nog snabbt fullt.
Tack för synpunkterna.
 
Tycker det är en jättebra planlösning! Tror att det blir ett trevligt hus som kommer att kännas större än vad det egentligen är.

Allrummet kan fungera som matsal eller som sovrum om det skulle bli fler än två barn.

Bra att placera eldstaden/städerna centralt i huset, så får de bäst verkningsgrad. Köket kan möjligen vara lite väl stort. Mitt kök är 26 kvm i ungefär samma utförande som ditt. Det är STORT till en fem-personers familj. Matplats, kökssoffa och skänkskåp i ena änden, matlagningsdel i andra änden och en stor lekyta i mitten.

Om ni sätter dörren till klädkammaren så långt mot badrumsdörren som möjligt, kan ni i efterskott och om behovet skulle uppstå, sätta några extra garderober i sovrummet (längs väggen mot tvättstugan). Finns även möjlighet att ställa fler garderober i hallen utanför sovrummen.

Bra att man från ytterdörren kan se djupt in i huset och ut genom ett fönster på andra sidan. Det skapar bra överblick över huset. Vad är det för något utanför snedfönstret i sovrummet?

Kan det verkligen stämma att det bara är tre kvadratmeters storleksskillnad på vardagsrummet och köket? Köket ser på min datorskärm ut att vara ungefär 30 % större än vardagsrummet? Ni kan fundera på att göra köket smalare och vardagsrum/allrum motsvarande bredare. Även om det är en bärande vägg, tror jag inte att den måste stå exakt i mitten av huset. Den måste heller inte vara en rak linje tvärs genom hela huset. Även bärande väggar kan gå i vinklar.
 
En fundering ang. toan på väg in till relaxen, är det ingen dörr/vägg alls där? Det ser ut som att man passerar genom toan på väg in till bastun.

Det är kanske inte helt lyckat att sitta på tryckeriet utan möjlighet att stänga om sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.