E
Köpte en begagnad hammer n4400 och dessa muttrar fattas både uppe och nere:

Detaljbild av bandsågdel med saknade muttrar på en Hammer N4400, framförallt visande M24-gängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som vet var man kan få tag i såna muttrar / vad det är för gänga? Har kommit fram till att det är m24 iaf.
Pratade med felder men man måste köpa hela kullagret för 390kr st vilket känns onödigt då där inte är något fel på dom som sitter där.
 
  • Gilla
Erik50
  • Laddar…
Köp en vanlig m24-mutter och försök dela den med bågfil ;)
 
E
Provade med en vanlig men det är fel gänga.
 
Styrningarna på Hammern är egentligen inget vidare till att börja med. Det finns inga kullager, utan allt är lagrat med halvglappa bronsbussningar. Vore jag i dina kläder skulle jag satsa på nya styrningar av en annan modell. Inte värt att renovera de där med nya delar för 800 kronor. Jag har modifierat mina originalstyrningar med hembyggda (nåja..) fasta keramiska plattor i stället för originalen i blötjärn. Jag lider trots detta av att de är svåra att ställa in med precision. Efter modifieringna har jag troligen världens dyraste bladstyrningar, men de är långt ifrån världens bästa. Det är lite som att förgylla en bajskorv. Det är fortfarande bara en bajskorv.

(Som kuriosum: Jag menar verkligen världens dyraste. Keramikplattorna skulle ha kostat 54 tusen kronor om jag hade betalt för dem, vilket jag givetvis inte hade gjort om betalning hade varit på tapeten)
 
  • Gilla
Erik50 och 1 till
  • Laddar…
E
Till det jag använder en bandsåg till är original styrningen mer än godkänd. Dock utan dom muttrarna måste jag kontrollera dom hela tiden. Skulle jag uppdatera dom blir det väl dom keramiska från felder men det är inte högt på min lista för tillfället.
 
Jag förstår inte. Du hade kommit fram till att det är M24 men M24 passar inte? eller vad det någon annan mutter du provade.
 
E
Vanlig m24 passar i diametern men det är fel gänga. Ska vara en mycket finare gänga.
 
Nu är jag inte rätt gubbe till att bena ut detta med gängstigningar men jag har för mig att låsmuttrarna till styrlagren på gamla cyklar och mopeder var i i den storleken och fingängat. Annars kanske hakmuttrar kan vara ett alternativ bl.a. Wiberger säljer detta, om stigningen stämmer har jag ingen aning om:)
 
Jag kan kolla stigningen på mina styrningar vid tillfälle. Om jag inte minns fel är det inte alldeles okomplicerat att komma åt att montera låsmuttrarna.
 
EdwardPuzlemann skrev:
Köpte en begagnad hammer n4400 och dessa muttrar fattas både uppe och nere:

[bild]

Nån som vet var man kan få tag i såna muttrar / vad det är för gänga? Har kommit fram till att det är m24 iaf.
Pratade med felder men man måste köpa hela kullagret för 390kr st vilket känns onödigt då där inte är något fel på dom som sitter där.
Har du någon utvändig diameter på gängan? Jag har en bladstyrning(ovan bord)med en likadan lösning och tillhörande muttrar som jag ej behöver.
 
E
devizion skrev:
Har du någon utvändig diameter på gängan? Jag har en bladstyrning(ovan bord)med en likadan lösning och tillhörande muttrar som jag ej behöver.
Ska kolla nästa gång jag är i verkstan! Hade varit perfekt om dom passar.
 
Verkar vara M24x1
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.