Innan jag säger något mer så vill jag bara påpeka att mina kunskaper inom ämnet värmepumpar är väldigt begränsat så om ni funderar på att svara. Förklara som att jag vore en idiot.

Min mor lät installera en luftvatten-värmepump i vår sommarstuga för tre år sedan. Det skulle ju vara så bra, varmt i hela huset samt effektiv uppvärmning. Själv har jag inte varit så intresserad över denna installation. Tills nu.

Mitt intresse väcktes då vi började titta på hur man skulle kunna styra värmen på avstånd. Tidigare kunde vi ringa ut till sommarstugan så sattes el-elementen på. Nu ville vi ha en liknande funktion för luftvatten-värmepumpen. Men nu när jag börjar förstå lite mer så har jag även kommit att oroas över elförbrukningen under vinterhalvåret då vi inte bor i sommarbostaden.

Trots att jag har skruvat ner termostaten på radiatorerna på max så verkar pumpen jobba på som vanligt. Värmen blir visserligen lägre inne i huset men den ligger ändå på ca 13 grader inne i huset och i källaren har jag uppmätt till hela 20 grader. Det är inte hållbart när huset står tomt och enbart behöver lite stödvärme.

Som jag har förstått det så gör inställningen av termostaterna enbart att tillförseln av varmvatten stryps till radiatorerna, det påverkar inte luftvärmepumpens genererande av varmvatten och elförbrukningen går inte ner. Det beror så vitt jag kan förstå det av att värmepumpen agerar efter utomhustemperaturen som utomhusgivaren ger och att den efter en viss värmekurva justerar genererandet av varmvatten till radiatorerna.

Har jag förstått saken någorlunda rätt?

Måste vi leva med detta eller går det att lösa på något sätt? Har sett att det finns ett flertal tekniska alternativ där man manipulerar utomhusgivaren och därigenom kan styra genererandet av varmvatten.

Tacksam för svar!
 
Vad är det för tillverkare och modell på värmepumpen?

Du ska inte skruva ner termostaterna på elementen utan du ska ändra börvärdet på värmepumpen, exakt hur man gör det kan vi säga när du har svarat på ovanstående två delfrågor.

Genom att sänka börvärdet så kommer värmepumpen att skicka ut mindre värme till elementen, däremot så kommer värmepumpen hålla samma interna temperatur hela tiden så i det rum där värmepumpen står kommer det att vara lite högre.

Många reglercentraler har ett "frostskyddsläge" så att huset kommer att hålla ca 5°.
 
Jag själv har bergvärme och har fått förklarat att alla termostater ska stå fullt öppna och temperaturen ska man istället justera på själva pumpen. Testa detta istället.

Hur kommer det sig att du får 20(!!) Grader i källaren? Inte stängt termostater där?
 
Det är en Nibe ACVM 270.

Om man sänker börvärdet betyder det också att man sänker elförbrukningen på pumpen? Det är ju det som är intressant här.

Jag frågar mig själv hur jag kunde ha 20 grader i källaren trots att termostaten i stort sätt står på noll. Beats me.
 
Öppna alla termostater på radiatorerna och styr värmen på pumpen i stället. Blir det varmt så kostar det pengar. Men mindre än om det hade varit el-element.
 
Hos oss får vi till 20 grader på övre plan och ca 17,5 i sutterängplanet. Blir att byta ut en radiator i källaren till en vattenburen fläktkonvektor
 
Max82 skrev:
Det är en Nibe ACVM 270.

Om man sänker börvärdet betyder det också att man sänker elförbrukningen på pumpen? Det är ju det som är intressant här.

Jag frågar mig själv hur jag kunde ha 20 grader i källaren trots att termostaten i stort sätt står på noll. Beats me.
du höjer verkningsgraden då pumpen inte behöver jobba lika hårt. vattnet som skickas ut i ledningarna håller då en lägre temperatur. ja det sänker elförbrukningen
 
Poontus skrev:
du höjer verkningsgraden då pumpen inte behöver jobba lika hårt. vattnet som skickas ut i ledningarna håller då en lägre temperatur. ja det sänker elförbrukningen
Börvärdet är sänkt men huset har ändå 14 grader inomhus vilket är på tok för mycket när man inte bor i huset utan bara vill ha lite stödvärme.
 
Kontakt för ändring av rumstemperatur
Klimatsystem 1:
En extern kontaktfunktion kan kopplas till ACVM 270 för
ändring av framledningstemperaturen och därmed ändring
av rumstemperaturen, exempelvis en rumstermostat eller
ett kopplingsur. Kontakten ska vara potentialfri och
kopplas in på plint X1:3 och X1:4 på effektvaktskortet
(AA22).
Då kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva
med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan
-10 och +10. Inställning av värdet på förändringen görs i
meny 2.4 “Kompensering yttre”.

s30 i manualen
http://www.nibe.se/nibedocuments/19299/331192-4.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.