Knackade fram tegel i köket, tyvärr så hade vi en spalt där två rör kikade fram ur väggen, se bilder nedan.

Vi gjorde ett försök att mura igen detta, men som ni ser blev resultatet, 1/10 ostbågar.

Tanken är nu att riva skiten och börja om, denna gång med ljusare tegel som vi delar upp i mindre bitar och med ljusare murbruk. Hur vet man vilken färg murbruket har eller hur får man det ljusare?

Vi har använt B murbruk.
 
  • Ett kökshörn med exponerat tegelvägg där rör sticker ut och är delvis inmurade med mörkt murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med ojämnt murerat tegelvägg och synliga rör över diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C-bruk gissningsvis.
 
Nytt tegel kommer alltid att se lagat ut och om du sen inte har samma storlek så ser det ännu värre ut.

Det är så lite tegel du behöver så leta efter begagnat av samma storlek och färg på närmaste återbruk för begagnade byggvaror. Om inte fogarna linjerar syns det direkt att det är lagat.

Jag tror att c-bruk också kommer att bli mörkare än originalfogen så använd rent kalkbruk istället


Edit: När du murar så mura på samma sätt som innan dvs med varannat skift med löpytan synlig och varannat skift med koppytan utåt. Det är bara att knacka en sten på mitten och mura ut kopp ytan..

Och är det så grunt att du inte får plats med stenen liggandes ner så kostar det inte så mycket att få sågat några stenar på längden. De korta ytorna (koppytan) fixar du med en murarhammare.
 
Redigerat:
Jag tyckte det såg rätt coolt ut med rören synliga. Går det inte sätta en lampa där och sedan en glasskiva som täcker hålet.
 
  • Gilla
Alexander Moser och 3 till
  • Laddar…
Sök rätt på ett begagnat tegel och använd KC-bruk. Sedan bör ni behandla murstocken med något så att tegel och framförallt fog inta skall damma/smula så mycket. Det har jag framgångsrikt gjort på tre murstockar genom att blanda vattenlösligt klarlack 1:1 -1:1.5 med vatten (mer vatten än lack) i en vanlig tryckspruta och besprutat hela murstocken några varv med några minuters mellanrum. Lacken skall sugas upp av tegel/fog. Då får ni en yta som inte ser lackad ut, utan bara en yta som inte smular.

Till den murstocken bör ni använda iaf en halvliter lack,
 
BirgitS
Ett helt annat förslag, eftersom du har kakel ovanför väggskåpen så skulle det i det här fallet nog bli snyggt att fortsätta kaklingen uppåt ovanpå "hålet" och sen in mot väggen för att få en sammanhängande kaklad yta som inringar väggskåpen.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med Chris, låt dom vara synliga. Du kan inte dölja detta på ett snyggt sätt, bättre att göra en cool variant med belysning mot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.