smurfen72 skrev:
Vill gärna se kalkylen som visar att luft/vatten är billigare i drift.
Att bergvärme har en högre cop över en hel vintersäsong en "vanlig" vinter är det ingen som kan argumentera emot. Jag gissar på att man med bra dimensionerad borra, och vettiga framledningstemperaturer kan ligga på 3,5-4,0 i cop över en säsong.

Det kan ingen luft/vatten pump placerad i mitten av Sverige(läs Örebro, inte Östersund) tävla med,
när utetemp kryper ner så efter -6 till - 8 c så ligger få på mer än 1,9-2,0 .

Men bor man i Skåne/Halland/SödraSmåland eller efter kusterna så kan det vara ett nästan så gott alternativ. Har man inte mer än 15-20 dagar med minusgrader över en vinter (vilket nästan blivit regel sista 5 åren) så funkar de fint.

Idag i Skåne med +3 c utetemp så har min pump när den gör 30-32C i framledning ett cop på 3,0. Det är samma som din bergvärmepump. Skillnaden ligger i hur många dagar man har minusgrader. Men det får var och en på sitt hemmavan reda ut. :)
 
Håller med om att luft vatten är ett bra alternativ många gånger och framförallt söderut men det ändrar inte det faktum att bergvärmen ger lägre drift kostnad och kalkylen som visar annat är jag nyfiken på. Min bergvärme vp har nog cop 3 när vp gör vv vid 32 graders framledning ligger det nog närmare cop 5. Räknar du med avfrostning i cop 3 ?
 
F
mojjen skrev:
Hade det bara skilt 30000:- på sista raden mellan berg och Luft så hade jag kanske valt BV i alla fall. men sannolikt är skillanden betydligt högre. Hur många har lyckats få en komplett anläggning monterad och klar för 100-120'?
Jag. När vi installerade bergvärme 2009 fick jag en Nibe F1245-6 och 140m borra färdigt och klart inklusive rivning av den gamla lösningen för 115'.
 
Samma här. Har för mig att vi landade på 115 inkl bortmontering av gamla vedpannan och tankar.
 
Nej det är från tillverkarens mycket detaljerade datablad på min pump, så det är garanterat utan avfrostningar. Men jag har mätt flödet innan och det stämmer på + - 0,2 från tabellen.

Bergvärme är klart mer ekonomiskt, men tittar man ut en Januari eller Februari dag här utanför och det regnar för jämnan med 2-7C så känns investeringen overkill. Men hade jag bott uppe på höglandet i Småland eller norrut så hade bergvärme varit mer aktuellt. De nya luftvattenpumparna från de större tillverkarna, med ordentligt tilltagna förångare och bra avstånd mellan lamellerna är för övrigt driftsäkra. Barnsjukdomarna från 2003-2012 är borta skulle jag påstå.

Det är bara billiga asiatiska aggregat som fortfarande har problem, de är från början avsedda att använda enbart för AC i varma klimat. Stoppa i en 4vägsventil och en kondensor och , voila så säljer vi det som värmepump i Europa.....suck.
 
Redigerat:
Det är rätt stor skillnad på cop 2,8 och cop 5 trots att det är riktigt varmt ute men så mycket skiljer det inte mot en modern luft vatten vp. Det känns som utvecklingen bland luft vatten vp varit större de senaste åren än på bergvärme vp dels inverter vp vilket är bra på luft vatten vp men på bergvärme vp inte ger så stora fördelar. Vilka barnsjukdomarna är vet jag inte många har ju luft vatten vp som är några år gamla och dom ger ju en besparing sen ger ju en nykonstruerad vp lite högre cop. Även om inte cop skiljer så mycket tycker jag man ska kolla lite längre den förväntade livslängden är längre på bergvärme vp och hålet finns kvar till nästa vp i luft vatten fallet får man ofta byta innerdel eller köpa till styr utrustning för att kunna köra ny utedel mot äldre innerdelom det är modeller med vatten till utedelen är det split modell blir det till att byta allt.
 
Cop 5 är en kanonsiffra! Då är det rejäl skillnad, har du borra med rejält strömmande grundvatten ?
 
Hur vet man om man har strömmande grundvatten vilket lär vara riktigt ovanligt ? Jag har en Nibe F1245 8 kw den har cop på 4,68 vid 35 grader framledning och 0 grader på inkommande brine. Så kallt som 0 grader har jag inte på brine tror jag haft 1,3 som sämst när vp går kontinuerligt men oftast ligger den nån grad varmare och vid 32 graders framledning är cop 5 helt rimligt även vid 0 grader på inkommande brine.
 
På vilket sätt är bergvärme mer ekonomiskt? Det beror helt på förutsättningarna.
I norra halva Sverige, med 2-300 kvm hus o vattenburna gamla element o 60gr framledningstemp, kommer bergvärme tjäna in sig.
I södra halva Sverige, med 1-200 kvm hus o vattenburen golvvärme 30-40 grader framledningstemp, kommer en bergvärmepump inte tjäna in sig innan det är dags att byta och man får en ny högre kostnad jämfört med en luft/vatten.
De dagar på året då tempen är under -10 är extremt få, jag kanske haft en vecka totalt denna vinter.
Skulle inte ens tänka tanken på bergvärme i mitt hus. Det blir mycket billigare att mata på några elelement en vecka om det är kallt!
 
Stoppar man in 1 kW i pumpen och får ut 5kw i fallet med smurfens bergvärmepump, jämfört med att stoppa in 1 kW i min luftvatten och få ut 3 kW. Då är den mer ekonomisk i min mening. Gör man detta i 12-15 år(trolig livslängd) så kommer det göra en bra skillnad i plånboken.

Utan att räkna men om en BVP installation med borra kostar (8-10kw pump) ca 130 kkr, och en luftvatten(10-14kw) ca 90 kkr så kommer BVP i slutet att vara mer fördelaktigt. Hög insats, men större besparing.

För den som kan skaffa billigare pump, eller installera allt själv och får lägre insats så gäller naturligtvis inte ovanstående argument. Men för vanligt folk som köper nyckelfärdigt är jag inte fel på det.
 
Martenw, utan att räkna?
Det är precis det du gör fel.
Om du läser vad jag skriver, tar reda på aktuella COP siffror, räknar och återkommer ska du se att skillnaden blir minimal.
Detta pga, en luft/vatten har bättre COP än det du nämner vid rätt förutsättningar, typ de jag skrev.
Det du pratar om är när det är -10-20 grader dygnet runt i 15 år.
En ganska meningslös och felaktig jämförelse!
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
På vilket sätt är bergvärme mer ekonomiskt? Det beror helt på förutsättningarna.
I norra halva Sverige, med 2-300 kvm hus o vattenburna gamla element o 60gr framledningstemp, kommer bergvärme tjäna in sig.
I södra halva Sverige, med 1-200 kvm hus o vattenburen golvvärme 30-40 grader framledningstemp, kommer en bergvärmepump inte tjäna in sig innan det är dags att byta och man får en ny högre kostnad jämfört med en luft/vatten.
De dagar på året då tempen är under -10 är extremt få, jag kanske haft en vecka totalt denna vinter.
Skulle inte ens tänka tanken på bergvärme i mitt hus. Det blir mycket billigare att mata på några elelement en vecka om det är kallt!
Det är inte dyrare att byta ut en bergvärme vp än att byta en luft vatten vp.
 
Nu ska vi räkna lite! Fakta:

Bosch CS7000iAW 7 39150:-
COP +7/35 4,84
COP +2/35 4,13
COP -7/35 2,82
SCOP enl EN 14825 4,72

Nibe F1255 56622,50:-
COP +10/35 6,12
COP 0/35 4,87
SCOP enl EN 14825 5,4

Vi använder SCOP skillnaden 5,4 - 4,72 = 0,68
Vi säger att vi i snitt i 200 dagar per år matar värmepumpen med 1kW. 200 x 24h x 1kW x 0,68 SCOPskillnad = 3264 kr/år.

Bergvärmepumpen kostar 56622,50 - 39150 = 17472,5 kr mer, detta delat med / ovanstående resultat 3264 kr/år = 5 år.

Det vill säga, efter de 5 första åren har man tjänat 0 kr på bergvärmepumpen jämfört med luft/vatten värmepumpen.
Detta är bara för de priser på maskinerna jag har tillgång till. Sedan tillkommer kostnaden för borrhålet som säkert bidrar till ytterligare 5 år eller mer.
Det vill säga, efter 10 år börjar man tjäna på att man installerade bergvärmepumpen, låt då säga att den går sönder efter 10 år.
Då blir en nyinstallation i dagsläget ytterligare dyrare motsvarande 5 år tills avbetalning.

Hur sedan tekniken har utvecklat sig på dessa 5, 10 eller 15 år, vet vi ingenting om nu mer än luft/vatten i dagsläget blir bättre och bättre i större skala än bergvärmepumpar.

Slutsats: I min mening är förtjänsten / förlusten mellan dessa värmepumpar försumbar vilket gör att jag personligen istället förespråkar luft/luft värmepump. Men vill man ha vattenburet se tidigare inlägg för åsikt av val. Det beror på sina egna förutsättningar!
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
För det första behöver man innedel till Boschen och en borra till Niben annars spar man inga pengar alls. För det andra om man ska välja en bergvärme vp välj en annan modell dels är Niben rätt dyr har lite bristfällig reglering och det viktigaste har 1 fas kompressor vilket är riktigt dumt dvs ett riktigt dåligt val. Vart hittade du scop värdet på Bosch hittade det inte vilket klimat är det taget från ?
 
Vad tror ni om en sådan som på länken? värmepump utan innerdel som går att koppla till befintligt system, alltså skulle man kunna behålla befintlig vedpanna och elda dom kalla dagarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.