torbeno skrev:
Är det en Siemens EH645FT17E du har?
Den vill definitivt ha 2x16 A
Sen om du avsäkrar med 10 A i i proppskåpet så kommer du inte kunna brassa på med booster nån längre stund.
Nej det är en Bosch. Men Bosch och Siemens är väl mer eller mindre samma. De tekniska specifikationerna verkar iaf peka på det. Den Siemens verkar också mena att den ska anslutas till 230 volt vad jag kan se. Det borde väl antas att man har 10 A säkring då!

Jag har kört i boostläge på denna och min förra härd också i nån timme. Ingen säkring som smäller av det iaf!
 
Antal volt ger ingen indikation om behovet av antalet ampere. Watt däremot...

Du har du 6900 watt.

En 10A klarar 230x10=2300 watt

Två 10A klarar då 4600W om belastningen är jämnt fördelad.

16Ax230= 3680

x2= 7360W

Du borde med andra ord ha 16A
 
Redigerat:
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Säkringar tål en del överlast under begränsad tid men förr eller senare får man problem. Ingen expert men om du har gammaldags proppar kan det kanske vara bra att kolla att det inte är brännmärken på proppen eller där man stoppar in den.
 
BirgitS skrev:
Säkringar tål en del överlast under begränsad tid men förr eller senare får man problem. Ingen expert men om du har gammaldags proppar kan det kanske vara bra att kolla att det inte är brännmärken på proppen eller där man stoppar in den.
All el i huset är bytt, utom just till spisen. Jag, ähm... elektrikern lyckades inte dra ur de gamla kablarna för att dra i nya. De var i gott skick. Fel färger, men iaf inte tjärad papp som isolering likt resten av huset. Röret de är dragna i är dock old style, dvs metall. Någonstans måste kablaget ligga klämt då de inte gick att dra åt något håll.

Det har fungerat problemfritt i 6 år hittills. Nu har jag en ny häll som kanske kräver lite mer.

Som tur är var jag, ähm... elektrikern förutseende nog att förbereda för detta när köket byggdes. Så det finns slang framdraget från elskåpet till spisen. Blir väl att dra i 2,5 mm2 och säkra av med 16.
 
Hur kan du ens antyda att du kanske varit inblandad i ett så avancerat arbete som att dra tomrör för el-sladdar!!!!!!
Förstår du inte hur många hjärnblödningar du kanske kan vara orsaken till :x
 
  • Gilla
claesborjesson och 6 till
  • Laddar…
Tomrör får väl vem som helst dra så länge inte avsikten är att dra elkabel i dom... Tanken kanske var nån form av rörtelefon eller liknande?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Det jag inte riktigt förstår är hur den kan leverera 3,7 kw utan att säkringen går. Hällen är inkopplad med 2 faser och nolla. Vad jag förstår så är de 2 vänstra en grupp och de 2 högra en grupp. Man kan tex bara köra boost om den andra plattar i gruppen är av. Men man kan köra båda i läge 9, dvs totalt 4,4 kw.
Som jag förstått de beskrivningar jag läst kan de vanligtvis leverera totalt 3,6 kW per grupp om två plattor. Det vill säga om båda står på högsta effekt så kommer någon av dem eller båda att ge en lägre effekt än om endast en stod på max. De äv avsedd att vara ansluten till två 16A säkringar. Är det två 10A säkringar så fungerar det oftast också eftersom man inte vanligtvis använder maxeffekt under en längre stund. Detta med boost under långa perioder känns ju som ett sådant specialfall då den eventuellt skulle lösa säkringarna. Gör den inte det så kan du själv ta ställning till om du borde oroas av att du överbelastar säkringarna eller vara nöjd med att allt fungerar. För egen del skulle jag gå på det senare.
 
Klassiskt filmcitat -But this goes to eleven������
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Får väl ta en titt på den, men det jag kan gåggla fram så
[bild]

Den är inkopplad enligt detta schema. Det kanske förutsätter 16 A?
[bild]
Är schemat från hällen?
Det står ju att det är en 3-fas+ N -apparat, som tydligen går att koppla till 2 fas+ N också.
Då ska ju en del element (eller alla?) i hällen gå på 400V och inte 230, och därmed kräva mindre säkring än 16A.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
karlmb skrev:
Är schemat från hällen?
Det står ju att det är en 3-fas+ N -apparat, som tydligen går att koppla till 2 fas+ N också.
Då ska ju en del element (eller alla?) i hällen gå på 400V och inte 230, och därmed kräva mindre säkring än 16A.
Eftersom den anges kunna gå även på 220 - 240V så kan man förutsätta att ingen del av den kräver 400 V. Jag har aldrig sett en induktionshäll som var avsedd att anslutas till 400V. Det normala är att de kan anslutas till en eller två faser och nolla varvid alla delar av spisen drivs av 230V.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Eftersom den anges kunna gå även på 220 - 240V så kan man förutsätta att ingen del av den kräver 400 V. Jag har aldrig sett en induktionshäll som var avsedd att anslutas till 400V. Det normala är att de kan anslutas till en eller två faser och nolla varvid alla delar av spisen drivs av 230V.
Precis just induktion är unik i det fallet, jämfört med glashäll och gjutjärn.

Men just TS modell kanske har en omvandlare inbyggd i hällen/spisen :)
 
cederbusch skrev:
Nej det är en Bosch. Men Bosch och Siemens är väl mer eller mindre samma. De tekniska specifikationerna verkar iaf peka på det. Den Siemens verkar också mena att den ska anslutas till 230 volt vad jag kan se. Det borde väl antas att man har 10 A säkring då!

Jag har kört i boostläge på denna och min förra härd också i nån timme. Ingen säkring som smäller av det iaf!
Du kan köra 220 även på 16 Amper säkring. Du har även tillgång till 400 volt i vanligt 220 uttag egentligen, det är tack vare nollan det inte händer.
 
karlmb skrev:
Är schemat från hällen?
Det står ju att det är en 3-fas+ N -apparat, som tydligen går att koppla till 2 fas+ N också.
Då ska ju en del element (eller alla?) i hällen gå på 400V och inte 230, och därmed kräva mindre säkring än 16A.
Nej, koppla inte denna på 400 V.
2 faser och nolla så går inget sönder.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
torbeno skrev:
Nej, koppla inte denna på 400 V.
2 faser och nolla så går inget sönder.
Fast det är ju 400V mellan två faser...
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.