Bob_the_builder
schiller skrev:
Kostnaden för detta arbete som jag gjorde själv blev ca. 2000kr...
Kanalfäkt med tillbehör samt hygrometer finns att köpa på Biltema...
Spännande! Det enda jag hittar på Biltemas hemsida är en hygrometer som alltså visar aktuell fuktighet. Jag hittar ingen styrning (brukar kallas hygrostat). Har du något artikelnummer på den du köpte?
 
anders51 skrev:
Diskussionen på den tråden angående isolering eller inte, vad man ska isolera, luftfuktighet mm går väl antagligen aldrig att lösa men jag hittade en länk till statens Provningsanstalt som beskriver det här problemet och åtgärder:

[länk]

De förordar en lösning som liknar Konsultens och "byggarens". Eftersom detta är den enda lösning som jag sett verifierad så kommer jag att isolera under bjälklag och kantmur. Kanalfläkten måste jag titta närmare på.
"anders51" jag tittade på den länk du hänvisar till och finner där alla de möjliga lösningar som finns för att fixa en kryprumsgrund... inte bara att isolera uppåt och grundmurens insida.
Jag vidhåller att det största kylelementet i krypgrunden är det man i första hand bör eliminera dvs. isolera marken.
 
Hej

Vi ska bygga till vårt hus om ett par veckor. Jag pratade med företaget som ska göra torpagrunden, han tyckte att det var bäst att lägga cellplast på marken under plasten.
Då skulle marken inte bli så kall efter vintern, och därmed inte bli så stor kondensering på sommartid.
Är det något mer som jag bör tänkta på? Ska man isolera golvet extra mycket kanske?

Micke
 
B
Eliminerar man inte problemet om man fyller hela torpargrunden med "frigolit"kulor
??
 
Jo, men det är svårt att komma in senare och göra åtgärder... På KTH har man tittat på ett system med stora uppblåsta korvar som man fyller kryputrymmet med... kan säkert vara något i framtiden!
 
Varmgrund är en jätte bra lösning, jag har bara inte koll på hur stora energiförluster man får med den lösningen... men tekniskt är den suverän
 
sidan 74 som beskriver skillnaden på ånghalt inomhus och utomhus, kan den verkligen stämma ?


skämt åsido, så var min slutsats att markisolering är bra i kryprum och den blir bättre/effektivare för varje år den legat.

 
Beo skrev:
Eliminerar man inte problemet  om man fyller hela torpargrunden med "frigolit"kulor
??
Vi har lagt ett ca 30 cm tjockt lager med lös Isodrän i krypgrunden. Eftersom den är lös så innebär det inget utrymmesproblem, man bara plöjer sig fram genom de varma goa kulorna om man behöver krypa runt i grunden. Går visserligen åt mer än om man väljer motsvarande skivor men skivorna stjäl ju kryputrumme och förutsätter en plan yta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.