Bo.Siltberg skrev:
Ja, elbutik.se har en bra utbud. Om man går på 3.5 W / 350 mA som ger ca 200 lumen blir det 6000 lumen totalt vilket borde räcka för en hall. Då bör det räcka med tre st drivdon som var o en kan ge minst 35 W i 350 mA. Det finns flera på elbutik.se, t.ex LCM-40 och Xerolight. Det krävs paradoxalt nog inte dubbelt så många drivdon om man fördubblar effekten så säg max fyra st kan det bli.

Dock kostar ju inköp av 30 st cc-LED en rejäl slant så jag kan förstå att man vill snegla på en GU10-LED-lösning och passande dimmers. Rådet där är som vanligt att be en butik plocka fram en kombo som de vet fungerar. Men det är kanske inte så enkelt att få ett bestämt svar på den frågan även i en fackbutik...
Fast även om man lyckas få en fungerande lösning så är ju problemet att om dimmer eller en enda LED går sönder om några år så kan det bli problem att hitta en fungerande kombination igen, utan att man måste byta alla LED...
Som jag skrivit förut, obegripligt att inga CC_LED finns med någon std-sockel så de går att byta ut/välja till olika armaturer.
 
  • Gilla
r.borgmaster
  • Laddar…
karlmb skrev:
Fast även om man lyckas få en fungerande lösning så är ju problemet att om dimmer eller en enda LED går sönder om några år så kan det bli problem att hitta en fungerande kombination igen, utan att man måste byta alla LED...
Detta är ju ett av de mer tydliga argumenten för att gå på en 230V GU10-lösning med 230V-dimmer. Man kan köpa några GU10 LED och lägga på hyllan som reserv för enstaka som går sönder. Dímmer går alltid att hitta. Efter 30.000 timmar eller vad det nu är för livslängd på hela anläggningen och det blir dags att byta LED kanske man byter alla på en gång. En GU10 led är ganska mycket snabbare att byta jämfört med att byta kompletta armaturer.

Jag är faktiskt lite inne på att köpa koppla upp en slinga GU10 socklar och koppla mot dimmern jag har alt. Elktako EUD12 och köpa hem en laddning GU10 LED att testa med. Dvs, jag testar det löst i garaget innan jag går vidare med att installera något i taket.

Funkar det inte alls kan jag tänka mig att ta den förlusten, så dyrt är inte med GU10 + en Eltako dimmer.
 
Redigerat:
r.borgmaster skrev:
Detta är ju ett av de mer tydliga argumenten för att gå på en 230V GU10-lösning med 230V-dimmer. Man kan köpa några GU10 LED och lägga på hyllan som reserv för enstaka som går sönder. Dímmer går alltid att hitta. Efter 30.000 timmar eller vad det nu är för livslängd på hela anläggningen och det blir dags att byta LED kanske man byter alla på en gång. En GU10 led är ganska mycket snabbare att byta jämfört med att byta kompletta armaturer.

Jag är faktiskt lite inne på att köpa koppla upp en slinga GU10 socklar och koppla mot dimmern jag har alt. Elktako EUD12 och köpa hem en laddning GU10 LED att testa med. Dvs, jag testar det löst i garaget innan jag går vidare med att installera något i taket.

Funkar det inte alls kan jag tänka mig att ta den förlusten, så dyrt är inte med GU10 + en Eltako dimmer.
Jag tycker det är dyrt med dimbara GU10 av fullgod kvalitet. Dimbarhet ökar priset med 50% eller mer. Dimmer kanske du hittar en annan som funkar, men det blir ju mer än en i detta fall om de ska bete sig likvärdigt (och ihop). Jobbet att byta en ljuskälla/armatur ihopbyggd är ju försumbart. Dock kan det ju bli en utseendefråga där som gör att man drar sig för det. Då går det ju iaf teoretiskt att byta ljuskällan inuti till en likvärdig CC.
 
r.borgmaster skrev:
Detta är ju ett av de mer tydliga argumenten för att gå på en 230V GU10-lösning med 230V-dimmer. Man kan köpa några GU10 LED och lägga på hyllan som reserv för enstaka som går sönder. Dímmer går alltid att hitta. Efter 30.000 timmar eller vad det nu är för livslängd på hela anläggningen och det blir dags att byta LED kanske man byter alla på en gång. En GU10 led är ganska mycket snabbare att byta jämfört med att byta kompletta armaturer.

Jag är faktiskt lite inne på att köpa koppla upp en slinga GU10 socklar och koppla mot dimmern jag har alt. Elktako EUD12 och köpa hem en laddning GU10 LED att testa med. Dvs, jag testar det löst i garaget innan jag går vidare med att installera något i taket.

Funkar det inte alls kan jag tänka mig att ta den förlusten, så dyrt är inte med GU10 + en Eltako dimmer.
En dimmer för 230 V LED kanske går att hitta men grejen är att alla drivdon för alla cc-LED fungerar map dimringen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.