Hej, har kört förbi ett relatict nybyggt "hus" ett pr gånger nu, jag o tjejen har olika teorier om hur huset ska byggas, om det nu ens ska vara ett bostads hus?
1, enligt min tjej bygger dem ett "containerhus" och sen ska på något vänster inreda runt om dess containrar? Alternativt att den sågas itu senare så det blir väggar, men enligt mig att såga i en container måste vara ett j*vla projekt?
2, enligt mig används dem som typ "tillfällig" typ bygggrund för taket osv, där dem sedan dras ut typ när stommen är klar?
3 eller ska det kanske byggas in 4 containrar bara med utsida så det smälter in bland dem andra bostäderna?
Eller rent av så ska det inte bli ett bostadshus?
Lite dåliga bilder, men det är alltså 2 hus igentligen som sitter ihop i mitten, totalt 4 containrar på samma byggnad... som ni ska se sitter där en stål stomme av tak i mitten av dem. Samt där är fönster på gavlarna, så att det skulle vara förråd verkar underligt? Förstår inte heller vad så fint tak har för nytta på containrar om det nu är förrådsbyggnader? Det ligger i ett område som håller på att byggas upp, resterande hus är nybyggda!
Vi kan inget om sånt här och ställer därför denna fråga här 😂
Någon som vet får gärna förklara vad denna byggnaden är tillför samt varför man bygger så? Ursäktar dem dåliga bilderna!
Två röda fraktcontainrar med takstomme i ett nybyggt område, tagen i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otydligt foto av byggnad under konstruktion med containerelement och takstomme vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser högst skumt ut ja. Be kommunen om ritningar så får ni hur det är tänkt.
 
Tyvärr inte tillräckligt intressant för att jag ska kontakta kommunen osv ;p
 
Nähä, trodde du var nyfiken pga alla frågor här?
 
Jo visst är jag det, men tänker inte lägga tid på att kontakta kommunen, har ingen ett bra svar här skit jag i det helt enkelt ;p tänkte mest bara om nån vet vad de är för byggmetod
 
Finns nog ingen känd byggmetod som dessa bilder visar. Ser mest ut som favela 2.0 som kommer få någon typ av fasad. Åk förbi igen om ett par månader och fota, kommer säkert se helt ok ut. Någon som fått tag på billiga containers helt enkelt.
 
H
En granne till mig ställde upp 2 containrar isolerade på var sida.
Satte takstolar över och byggde in.
Containrarna hade sido öppning.
Emellan hade han 100 kvm garage med förråd i containrarna.
 
I Stockholms kommun kan du kolla bygglov osv över internet om du har e-leg och fastighetsbeteckning, om det är där eller den kommunen det är har motsvarande tjänst kan du ju kolla vad som kommit in.
 
Är det i Flyinge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.