Skulle säga plywood.
 
Kanske byta till stål?

H-balk eller rör...
 
Helbyte blir väldigt omständigt så det undviker jag helst. Var hittar jag materialdata för plywood?
 
Jag skulle vilja påstå att plywood är ett mindre bra alternativ.
Varför inte limma på brädor i kvistfritt trä, en på varje sida?
Hur mycket plats finns det att spela på?

Har du någon uppfattning om hur mycket pelarens I behöver ökas?
 
Du har nog rätt ang plywood. Har inte räknat på hur mycket I måste upp ännu men jag har inga ytmässiga begränsningar, det är enbart estetiska aspekter. Alltså helst hade jag bytt hela skiten till en H-balk men jag ser inte att jag skulle kunna få den på plats utan att den behöver vara lite för kort. Skulle en U-balk i stål som läggs runt befintlig pelare och bultas genomgående kunna vara något? Jobbigt som f-n att gipsa men man skulle kunna lämna det naket.
 
U balk skulle funka fint men flänsarna måste iallafall täcka minst 1/3 av bredden skulle jag säga, helst 1/2.
 
Om flänsarna täcker max halva skulle man ju kunna sätta en balk från vardera håll
 
Tänkte bara uppdatera tråden med denna information som jag funnit om sammansatta pelare: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1034763/FULLTEXT01.pdf
Rätt intressant läsning. I kapitel 3 framgår att om man endast har ett spikförband mellan de sammansatta delarna så kommer man ändå upp i 55% av böjstyvheten hos en perfekt ihoplimmad pelare, vilken anses ha samma styrka som en solid träpelare av samma dimension. Det lutar åt att jag kommer att limma ihop pelaren och sen skruva + tvinga för att få så bra presstryck som möjligt. Vad ska jag ha för lim?
 
Då svarar jag på min egen fråga här igen då om lim. Om man kör ett PU-lim som detta http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Wood-adhesive/P0417 så har det högre skjuvhållfasthet än både det lim som används för limträtillverkning och än träet självt. Så är man bara lite noggrann bör man kunna få en nära nog 100%-ig samverkan i pelaren. Tankar kring detta?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Då svarar jag på min egen fråga här igen då om lim. Om man kör ett PU-lim som detta [länk] så har det högre skjuvhållfasthet än både det lim som används för limträtillverkning och än träet självt. Så är man bara lite noggrann bör man kunna få en nära nog 100%-ig samverkan i pelaren. Tankar kring detta?
PU-lim kräver högt presstryck, skummet som bildas har väldigt låg styrka.
Jag provade lite olika limmer innan jag bestämde mig, jag använde tillslut vanligt Sika utomhuslim, limmade och drog ihop med trallskruv, inga springor och sitter ihop som en solid stolpe när man sågade i dom.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
PU-lim kräver högt presstryck, skummet som bildas har väldigt låg styrka.
Jag provade lite olika limmer innan jag bestämde mig, jag använde tillslut vanligt Sika utomhuslim, limmade och drog ihop med trallskruv, inga springor och sitter ihop som en solid stolpe när man sågade i dom.
Aha, finns det nåt att läsa om hur högt tryck som krävs för att det inte ska skumma? Och hur hög skjuvhållfasthet har Sikalimmet?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Aha, finns det nåt att läsa om hur högt tryck som krävs för att det inte ska skumma? Och hur hög skjuvhållfasthet har Sikalimmet?
PU-lim kräver ett presstryck på 2-8 kg/cm2
Det skojar man inte bort!
Behöver du verkligen fundera på skjuvhållfastheten, 2 brädbitar ihoplimmade med vanligt vitlim tål det mesta.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
PU-lim kräver ett presstryck på 2-8 kg/cm2
Det skojar man inte bort!
Behöver du verkligen fundera på skjuvhållfastheten, 2 brädbitar ihoplimmade med vanligt vitlim tål det mesta.
Det blir 0,2 MPa om jag inte räknar fel. Vid spiklimning kan man komma upp i ca 0,02 MPa men jag vet inte hur högt man kommer med skruvlimning så det kanske bara är att släppa PU-limmandet. Dock kan jag inte fatta hur PU-lim kan säljas på småtuber om det kräver en hydraulpress för att använda det.

Skjuvhållfastheten är som du säger egentligen inte så viktig så länge den är 4 MPa eller högre (eftersom det är vad C24-virke klarar). Så egentligen vill jag bara försäkra mig om att jag får en limfog som är starkare än träet. Dessutom ska ju min sammansatta stolpe förstärka en befintlig stolpe som inte är 100% jämn så det får ju gärna vara ett lim som kan stå för viss utfyllnad av mindre ojämnheter.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det blir 0,2 MPa om jag inte räknar fel. Vid spiklimning kan man komma upp i ca 0,02 MPa men jag vet inte hur högt man kommer med skruvlimning så det kanske bara är att släppa PU-limmandet. Dock kan jag inte fatta hur PU-lim kan säljas på småtuber om det kräver en hydraulpress för att använda det.

Skjuvhållfastheten är som du säger egentligen inte så viktig så länge den är 4 MPa eller högre (eftersom det är vad C24-virke klarar). Så egentligen vill jag bara försäkra mig om att jag får en limfog som är starkare än träet. Dessutom ska ju min sammansatta stolpe förstärka en befintlig stolpe som inte är 100% jämn så det får ju gärna vara ett lim som kan stå för viss utfyllnad av mindre ojämnheter.
Nu har jag läst på lite mer hos Sika och blir inte direkt mindre förvirrad. Vanligt SikaBond 530 (vitlim) anges ha ett presstryck på 2-4 kg/cm² medan SikaBond 545 (PU) har inget presstryck angivet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.