Hej! Vi undrar om det finns någon här som har byggt hus från Smålandsvillan??
Är ni isåfall nöjda?? Prisvärt? Skriv lite om vad ni tycker och ge oss lite allmän info...

Tack på förhand! mch David & Madelene :)
 
hej, har byggt mariannelund i karlskrona.

Det enda negativa kan väl vara att säljaren missade att upplysa om vissa tillval som ex. invändig inspektionslucka till grunden... Detta syntes inte helt självklart i katalogen... utan nåt man upptäckte i efterhand, och tänkte faaaan..... :(

Annars så är det inget fel på huset alls! Jämn kvalitet. Hade inga anmärkningar vid besiktningen. Och det var så bra byggstädat att det bara var att flytta in... Kunde inte gjort det bättre själv.

Saker jag ångrar såhär efter 2 år:

* borde kaklat och lagt golvvärme i badrummet från början... lite meck att göra det i efterhand. Samma sak med badrumsinredningen, borde valt bort standard och köpt in det jag ville ha själv...

* Borde valt bort spisfläkten... låter som ett flygplan på lägsta hastigheten.... jobbigt att riva ut och byta.... och att försöka sälja den gamla..

* Altandörrarna har märkligt nog inte glas ända ner till marken... Ser inte snyggt ut tycker jag (estetiskt...) Glas ända ner hade släppt in lite mera ljus då man sätter tak över altanen...

* vardagsrummet är väldigt svårmöblerat då du har ingången till vardagsrummet mitt i ena långväggen, mitt emot den så har du fönster. Är fortfarande inte helt nöjd med soffans placering som står mitt framför fönstren... och en mysfåtölj finns bara i mina drömmar... får inte plats...

* säljaren gjorde en glädjekalkyl... tro inte på vad som står, det BLIR dyrare... jag lovar. speciellt om man glömmer vissa "småsaker" som grunden till garaget. :(

* Lägg klinkers från finingången och typ 1.5 meter in. Nu har man lagt parkett ända fram till dörren, blir SNABBT repigt och fult speciellt med barn och grusiga skor. Att ha en stor matta är inte så snyggt :(

* Köket tycker jag har ytor som man inte riktigt vet vad man ska göra med... som den lilla bänken till höger om kyl/frys., snälla nån med smålandsvilla, upplys mig om vad man ska ha den till!!! Just nu samlar den bara en massa skräp, pennor, räkningar, och annat krims och krams...


mest småsaker som jag trots allt har mig själv att skylla. men det är inte lätt första gången man bygger hus... men ett gott råd är, välj bort allt i badrummet, för det är inte kul att riva väck allting sen när man vill ha kakel, golvvärme etc... jag lovar. Det känns oxå väldigt "onödigt" att ta bort nåt som trots allt fyller sin funktion. Även om kakel är 100 ggr snyggare än våtrumsmatta.
Jag tänkte som så att "jag väljer standard nu så kan jag byta ut det efter hand"... Det skapar bara problem, gör vad som helst för att få fram de extra tusenlapparna från början så slipper ni massa trassel... som att försöka sälja begagnade vedum-badrumsskåp.

lycka till, och tänk på att ha kul under processens gång!!!

/Henrik
ps, jag byggde för 2 år sen, vissa saker tror jag har förändrats... ds
 
Tack verkligen Henrik. Nu fick vi lite att tänka på. Detta är verkligen småsaker som man kan tänka på nu när du har skrivit det, men vem hade annars tänkt på altandörrarna tex.

Tog ni total entreprenad? Var slutade summan om man får fråga?

mvh Madelene
 
Hej hopp!

När det gäller altandörrarna så tycker jag att ju mera ljus man kan få in i vardagsrummet desto bättre. Eftersom denna modellen av dörrar finns även med glas längst ner så antar jag man sparat några kronor på att inte ha det..

Jag valde att låta en lokal grävmaskinist sköta sprängning och grävning. Han hade grävt väldigt länge (typ hela sitt liv) och jag lyckades få ett förmånligt pris. Dock blev det dyrare än vi först trott, pga att det krävdes lite mera fyllnad och matjord än vad vi först trodde. Ta till gärna 50000 extra på denna punkten. Kostar alltid mera än vad man tror...

Det enda jag valde som smålandsvillan rekommenderade var grundgubben, alltså han som lade grunden till huset+ altanen. Kändes tryggt då han visste vilka krav smålandsvillan ställde. Sen tog det 2 dagar från det till huset kom tills dess elen var ikopplad, vattnet klart och taket lagt. Och efter ytterligare 7 dgar så var det besiktigat och det var dags för inflyttning. Verkligen nåt för de otåliga. Nackdelen är att man inte har så stora möjligheter att påverka det som byggs då hela huset byggs i fabrik.

Såna saker som eluttag, telefon och tv fanns i varje rum, i vardagsrummet har jag säkert 8 st eluttag, samma i köket och hall. Nackdel med taket är att alla uttag till taklampor sitter i väggen. man kan säkert skruva upp golvet på övervåningen och låta en elektriker installera takkontakter och spotlights... om man nu vill det.

Finns även fördragit tumrör för tvantennen.

Smålandsvillan är nåt för de som inte vill kunna påverka allt in i minsta detalj, typ flytta vägger o sånt uta för de som kanske har ett jobb att sköta och inte har tid att ringa och samordna en massa hantverkare och snickare... Det räckte att samordna grävaren... *puuuh*. Fast då var man ju redan inflyttad :)

men välj ett oinrett badrum (förbered för golvvärme, kostar 1000:) och tänk efter extra noga vad ni vill ha i köket...

totalt hamnade jag på 1,65 mille (ca 240000 kr tillval från standardhus), då är det inräknat stenläggning(garageuppfart + trädgårdsgång+ mur) för 55 000, gräsmatta, altan 8000, buskar + häckar +träd för ca 12000, garage med svängdörrar o förråd för 85000:- och ett helklart hus med 91 m2 boyta.

Lägg till 350000 så kan ni inreda övervåningen, göra två lyxiga badrum och ett mysigt takfönster och kanske en kamin...?

varning oxå för äckligt dyra badrumstillbehör... en ifö duschvägg i glas 6500, överskåp 3500, handdag ca 150:- styck, handdukstork 1200, underskåp badrum 2500:- toastol 3000:- handfat 900:-

Räkna 15-20000 var för normalt lyxiga badrum.

Ett badrum suger pengar som vansinne... och då är det relativt standard, asså inga lyxiga möbler i päronträ... utan vanlig björkfanér... badrum kostar.

/Henrik
 
C
hen_rik79 skrev:
varning oxå för äckligt dyra badrumstillbehör... en ifö duschvägg i glas 6500, överskåp 3500, handdag ca 150:- styck, handdukstork 1200, underskåp badrum 2500:- toastol 3000:- handfat 900:-
Jag tycker det låter som riktigt hyfsade priser...
 
Alltså Henrik! Du e verkligen en informativ person, tack igen verkligen för svaret. Det var ju snabbt jobbat till inflyttningen...absolut ett hus för den som inte har tid och ork att ringa en massa fram och tillbaka. Ja vi får väl se hur det blir med vårt hus, blir det Äl-hus eller Smålandsvillan?
 
Till Hen_rik79:

Du sitter inne med guldinformation! :)
Vi har just dragit igång med smålandsvillan, ett villalamhult blir det.
Vi har tänkt o tänkt och vi har kommit fram till en del av det du skriver.
(Toaletten tex)

Det du skrev i din post är redan nedtecknat!. :)

Vi bygger i karlshamn så jag antar vi har samma säljare, något på den punkten o tänka på mer än med det där med att han inte kanske går igenom alla tillval?

Lite frågor, om du har tid.

1. Vad är det för spisfläk som du fick som standard? nuförtiden verkar det vara en "tystgående" bosch. DHU...någonting, samma?

2. Vad kostade grunden till garaget? Vi har snackat om grunden och markarbetet för huset och det ligger runt 140000, så jag är fundersam över vad det kostar för garaget...

3. Du skriver om dyra badrumstillbehör, vi har inte tänkt så mycket på det.(förren du tog upp det) Det finns inga tillval i prislistan för badrumssaker... Faktom är att vi inte hittat så mycket i den leveransbeskrivningen vi fått(hur dushar man???)
Kan man köpa helt egna badrumstillbehör och få dem dit monterade istället för standard måntro?

4. vågar man fråga _hur_ mycket dyrare det blev?

/Jimmy & Susanne
 
Hej!

beklagar att jag dröjt med att svara, har jobbat ganska mycket denna veckan.

Spisfläkten jag fick var av märke husqvarna (samma märke som man slängde väck i veckans avsnitt av slott &koja). Nu har man bytt till Bosch och jag antar den är tyst... PROVA i nåt visningshus. Eller ännu enklare, be att den levereras utan spisfläkt så man ni i lugn och ro välja den ni vill ha hos valfri leverantör.


Grunden kostade 15000 :- Se till den är medräknad i kalkylen!!!!!!! garaget från björklidens. Såhär i efterhand skulle jag valt carport istället för garagedörrar.. ett jäkla elände när det snöar och fryser... omöjligt att få upp dörrarna.

Nä antagligen är det bara jag som tycker badrumsböbler idag är hutlöst dyra. Men jag rekommenderar dock att välja oinrett badrum så att ni i lugn och ro kan välja det ni vill ha typ hos luddwes.

Duschen är av vit plast, blir jättesnabbt smutsig. rekommenderar man väljer sin egen blandare + dusch. IFÖ har skitfina duschväggar i glas, kosar dock runt 6000

Handfatet är från ifö. HAFA har underskåp i vitt och björk som passar till detta handfat. Jag har köpt till hafa överskåp (tror det hette anna) samt underskåp.

Glöm inte att välja förberett för golvvärme... för ni kommer att vilja ha detta. Speciellt om ni väljer oinrett badrum och låter nån privat firma kakla och klinka.


/Henrik
 
Tack! Dert är absolut ingen brådska när du svarar, vår tomt är ännu inte utmätt så vi har ett tag på oss att tänka. :)

Tänkte på grunden till garaget, i smålandvillans egen kalkyl står det att den kostar 30-50 K kr(om man tittar på dem som tillval). Vi kommer köpa garaget från en annan leverantör som vår säljare rekommenderade oss. Så, dedär 15 000 var det för bara plattan eller är det inklusive fyllnadsgrus o markarbete mm?
Vi har räknat med 140 000+-20 000 Kr för grund+markarb+fyllnad till huset.
Vad kostade ditt?

O jo, valig svängdörr är trist, carport blir det inte men därimot vikdörr, troligtvis med motor. ;)

Ang badrummet:
Vi tänkte kakla/klinka m golvvärme direkt genom säljarens kontakt, då får man ju garanti och försäkringen håller. Det kommer att kosta oss ca 15 000 extra(kakel+klinker+golvvärme+jobb+material), men det är det nog värt efterssom man kan dra bort priset för matta o väggar(ca 5000).

O jo, badrumsprylar _är_ dyra, de som inte tycker det har för mycket pengar!
Badrum har på senare tid blivigt lite status på något vis, o då går priserna upp...
Du rekommenderar att man köper helt separat o sätter dit, men blir det inte trassligt med försäkringen då?(toastol, handfat o duschblandare) Man kanske kan få SV att sätta dit det om man ställer dit det vid byggnationen?

Köpte du till ditt HAFA skåp som tillval eller slängde du ut det som fanns och satte dit själv? Känns onödigt o behöva borra nya hål i kaklet...

Ser nu att det inte finns avdrag för standard dusch väggarna...
 
Hej!

15000 är ENDAST för cementplattan, allt markarbete hamnade på grävarens faktura.

Tror inte det är några problem med försäkringen om ev fackman utför det hela. Tror inte smålandsvillans personal utför såna specialjobb, möjligtvis kan de sätta er i kontakt med nån lokal vvsfirma som de anlitar om det är nåt fel/garantireparation som ska utföras. Varning dock för höga priser...

Jag rekommenderar absokut att ni kostar på badrummet...!! Spara hellre lite pengar på ex garage el nåt. Eller strunta i takkupan och sätt in ett vanligt takfönster i stället...

Jag slängde ut det skåpet som fanns (sålde begagnat) då jag inte blev informerad om att man kunde välja bort...

/henrik
 
Tack igen!

Om det kostade 15K för 2 år sedan kostar det säkerligen 20 nu... *suck*

Undrar vem som monterar badrumssakerna, jag ska ju låta säljarens kontakt fixa det, så det måste ju vara han eller någn som fixar vvs;et. Han brukar hinna fixa det under den första veckan så det är med i besiktningen, så det kanske finns vvs;are på plats...

Och spara in på takkupan är inte tänkbart. Har suttit o filat på ett excel ark nu med alla kostnader och tillval....Dyyyyrt blir det..... Och det är så rackans svårt att veta vad man ska välja bort....
Tex innedörrar 4350:- för riktigt snygga innedörrar överallt...Vi är igentligen inte såååå i behov av dessa dörrar, men för det priset!
O sedan kan man kanske spara någon tusenlapp på tvätt/tork, men det är typ 3000 kr och en hel del extra jobb...

Man hittar lixxom inget man kan skära på, något som du skulle låtit bli om du köpt idag?

Förresten, du har inga bilder på/i huset? Vi hade tänkt ett lamhult, men det är ju ganska likt.
Vi har såklart varit i en visningsvilla, men idag när jag tittade på badrumsmöbler kom jag på att de var så olika stora, det kan ju lätt bli fel, kommer inte ihåg hur det såg ut...(man får lixxom ingen bra bild av en ritning)
 
Ett tips, gå på visningen gärna med videokamera eller digitalkamera och ta massvis med bilder! Absolut inget att skämmas över. För visst glömmer man saker...
Jag kom exempelvis inte på att jag ville byta ut spisfläkten förrän ca 1 vecka efter inflyttningen... och då var jag säker på att jag hade provat den som fanns i visningshuset...

Jag vet inte om jag hade sparat in på något... jag valde inte till någon "lyx", tog inte ens takkupan. Däremot vet jag en del saker jag skulle valt till som jag ångrar nu ;D .. har säkert skrivit om det innan.

Har lite bilder men de är ganska gamla.. ska se vad jag kan fixa.
Är det nåt speciellt ni vill se?

Välj INTE bort innedörrarna, väldigt prisvärda.

Standardbadrumssakerna monteras när huset kommit på plats (tror jag). Annars görs det i fabriken...

Kanske kan ni göra nån deal med montörerna att de sätter upp "era" badrumssaker direkt när de håller på att färdigställa huset. Med lite tur behöver ni inte betala så mycket extra. men om ni valt bort ex badrumsskåpet så räknar förmodligen smålandsvillan med att de inte skall betala för att nån av deras gubbar monterar era egna badrumssaker.

/Henrik
 
Hehe, jo man verkar ångra det man _inte_ tog, det man tog ångrar man bara när lånen ska betalas. :)

Ang bilderna,

Det hade varit toppen om du kunde maila bilder på tex kök och badrum.
På planlösningen finns ens inte storleken på badrummet med!?!
Du får jättegärna maila mig dem, jag tror du kan skicka dem som mail genom forumet, det gör inget om de är stora eller så, jag har bredband och stort mailkonto. :)

Har tittat på badrumsmöbler, hur "billiga" vågar man köpa? Såg att Harald-Nyborg hade extrapris på komplett möbel inkl handfat o skåp, lampor mm för 1900:-
 
Hej hopp!

Kan skicka lite bilder på köket (ge mig några dagar, måste jobba lite nu under helgen)

Kan även skicka lite på vardagsrummet.

badrummet är inte klart än, mitt kakel ligger och väntar på att min kompis som är plattsättare skall få lite ledig tid över... likaså mitt hafa-skåp, vill inte sätta upp det förrän kalket är på plats. Just nu sitter det vedum original samt hafa (feeling) underskåp jag köpte begagnat för 3 månader sen.. Men om ni står ut med det kan ni få bilder på badrummet också. Inklusive en skranglig duschkabin från cheapy.
Skulle först köpa en rejäl duschvägg från ifö men den rackaren gick på runt 6000.... :( Och då var redan byggkreditivet överskridit pga ökad kostnad för markentreprenaden... suck. men det går ändå


återkommer/Henrik
 
hen_rik79 skrev:
Hej hopp!

Kan skicka lite bilder på köket (ge mig några dagar, måste jobba lite nu under helgen)

Kan även skicka lite på vardagsrummet.

badrummet är inte klart än, mitt kakel ligger och väntar på att min kompis som är plattsättare skall få lite ledig tid över... likaså mitt hafa-skåp, vill inte sätta upp det förrän kalket är på plats. Just nu sitter det vedum original samt hafa (feeling) underskåp jag köpte begagnat för 3 månader sen.. Men om ni står ut med det kan ni få bilder på badrummet också. Inklusive en skranglig duschkabin från cheapy.
Skulle först köpa en rejäl duschvägg från ifö men den rackaren gick på runt 6000.... :( Och då var redan byggkreditivet överskridit pga ökad kostnad för markentreprenaden... suck. men det går ändå


återkommer/Henrik

LÅter finfint!
Ingen brådska, jag vet hur det är med jobb, klumpar sig så ibland.
Tar gärna alla bilder! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.