Hej!

Jag har problem med en hemsk doft som verkar komma ifrån duschen. Bor i ett hus med ca 15 lägenheter men har inte kollat om någon annan har samma problem. Tänkte undersöka lite själv först.

Såhär ser avloppet ut (vilket verkar vara lite annorlunda från de bilder jag ser när jag googlar).
Bild på ett öppet avlopp i dusch med synliga rester och oregelbunden tätningsmassa, vilket kan orsaka dålig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är märkligt eftersom det inte är någon propp eller så, att det luktar så sjukt illa. Har testat att hälla i lite propplösning också.

Vad tror ni det kan vara? Tack!
 
Krilleman
Du saknar ju vattenlåset som förhindrar lukt att tränga upp!

Dessutom verkar det ligga klinker direkt på gammal klinker...
 
Badrummet renoverades av förra ägaren, för många år sedan. Tyckte också det såg lite märkligt ut med klinkern. Går väl knappt att få ner ett vattenlås där? Den där kåpan tar ju upp mycket plats också men den sitter som berget.
 
Du kan nog tyvärr inte få ner ett vattenlås där :/
 
Hum. Vad ska man göra då? Ringa hit en rörmokare och hoppas att han kan lösa det?
 
Om den nya klinkerramen hindrad montering av ett vattenlås så knacka loss den. I och med att det är klinker på klinker riskerar du inte att skada tätskiktet.
 
Tack för snabba svar! Så du menar att knacka bort översta klinkerramen, sätta dit vattenlåset och sedan smeta på lite bruk och sätta fast klinkerramen igen?
 
Krilleman
Har du korrekt vattenlås till brunnen?
 
Ingen aning! Kan verkligen ingenting om det här. Eftersom det saknas vattenlås blir det väl att beställa ett.
 
Krilleman
Det är inte bara att beställa ett. Du måste veta tillverkare och modell på brunnen.
 
Aha! Jag förstår. Får kanske kolla med föreningen.
 
Det ser ut som om det är tre lager ovanpå varandra, de två översta med rostfri klinkerram ser ut att sitta snett, finns det något besiktningsprotokoll från när du köpte bostaden ? Kan inte se någon ,manschett under klämringen, kolla för säkerhets skull upp brunnen då en fuktskada är dyrt att åtgärda.
 
Jag tycker att det ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn med vattenlås. Det står ju vatten kvar i den.
En tanke kan vara att plastpluggen (den vita) inte är helt tät och släpper upp lukt ur avloppet.
 
Är det vita en plugg? Annars brukar det väl finnas en liten rensplugg i gjutjärnsbrunnar. Kanske den saknas?
 
I en gammal brunn vi hade såg det ut så där. Behövde en ny plugg då jag förstörde den gamla vid rensning. Gick följaktligen till rörfirman och bad att få köpa en ny. Visade sig att "Plastplugg" inte beskriver ett specifikt mått.... Fick man skämmas lite.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.