Mikael_L
1 2 3

Detta var tridecimalt.


Vad är 42?
Antingen är det svaret på "Meningen med livet universum och allting"
eller så är det svaret på frågan "6 gånger 9" på en planet där varelserna har 13 fingrar.


Nu tror jag bestämt att jag fransade ut alldeles för långt i nördighet ... :surprised:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag satsar framgången för ett skämt på att mottagaren både är bekant med "liftarens guide till galaxen" samt är kunnig att snabbt räkna på olika talbaser så är långt ifrån garanti på ett gott skratt. :surprised: ;)


Men jag själv tyckte åtminstone den var vansinnigt rolig när jag snappade den för några år sen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ibland får man skratt tre gånger åt samma skämt.
Första gången när det berättas för en.
Andra gången när man får det förklarat.
Tredje gången när man förstår det.

Mvh Findus42
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
harry73
Mikael_L skrev:
på en planet där varelserna har 13 fingrar.
Jag motsätter mig bestämt att varelserna skulle ha 13 fingrar. Eftetsom alla övriga tal i ditt inlägg är tridecimal, borde det handla om en planet där alla varelser har 10 fingrar. T ex 6 på höger handen 6 på vänster handen och en i mitten :p
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag motsätter mig bestämt att varelserna skulle ha 13 fingrar. Eftetsom alla övriga tal i ditt inlägg är tridecimal, borde det handla om en planet där alla varelser har 10 fingrar. T ex 6 på höger handen 6 på vänster handen och en i mitten :p
Hmmm, hälften av 10 i talbas 13 är 05 i talbas 13, medför det att 5 plus 5 i talbas 13 är 13 fingrar delat på 2 händer eller...................
05 talbas 13 plus 05 talbas 13 blir 10 talbas 13, så ger det 5 eller 6,5 fingrar på varje hand.
Det är inte lätt att inte ha fel :rolleyes:
 
harry73
I talbas 13 räknar man 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c 10 11 etc. Hälften av 10 är då inte 5 men 6,67
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
I talbas 13 räknar man 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c 10 11 etc. Hälften av 10 är då inte 5 men 6,67
Varför blir det inte 6,5 ?
 
Vilken jäkla tur att jag har analog humor.
Skulle den vara digitaliserad skulle jag inte fatta att jag har roligt:rolleyes:
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Vilken jäkla tur att jag har analog humor.
Skulle den vara digitaliserad skulle jag inte fatta att jag har roligt:rolleyes:
Det finns omvandlare... :rolleyes:
 
Ja...... men då skulle det gälla att omvandlaren är kompatibel med mig. Förberedd för remtransmissionsdrift och med visartavlorna märkta i pund per kvadrattum och decimallinjer:screwy:
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 skrev:
Jag motsätter mig bestämt att varelserna skulle ha 13 fingrar. Eftetsom alla övriga tal i ditt inlägg är tridecimal, borde det handla om en planet där alla varelser har 10 fingrar. T ex 6 på höger handen 6 på vänster handen och en i mitten :p
Japp, skarpt observerat. Så långt tänkte ju inte jag. :surprised:
Jag är t.o.m så korkad att jag inte ens förstod detta inlägg först, utan först nu, när jag läser om det några timmar senare.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
fahlis skrev:
Varför blir det inte 6,5 ?
6.5 i bas 13 blir i vårt vanliga decimala talsystem 6 + 5/13 = 6.3846...
 
Redigerat:
Tillbaka till humor?
 
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Ja...... men då skulle det gälla att omvandlaren är kompatibel med mig. Förberedd för remtransmissionsdrift och med visartavlorna märkta i pund per kvadrattum och decimallinjer:screwy:
Decimallinjer:x
Mvh Findus
 
Nonieskalor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.