Vi  renoverade badrummet för några år sedan. Vi har nu upptäckt att det kommer fukt vid dörrtröskeln och att silikonet där golv möter vägg håller på att "släppa" på vissa  ställen.

brunn.jpg

Vi har inga rör i golvet, så fukten måste komma från golvbrunnen. Så här ser golvbrunnen ut:

troskel.jpg

Det känns som om gummimassan inte täcker hela vägen runt brunnen. Kan någon se några problem? Vilka åtgärder föreslår ni? Torka ut och försöka silikona på de ställen där massan inte täcker?
 
jag är nog rädd för att ni får göra om alltihop.tätskikt får ej överlappas med gammalt tätskikt och silicon är inget tätningsmedel mer än för stunden. :'(
ett annat alternativ kan vara att sätta in duschkabin då detta åtminstonde inte förvärrar problemen i lika hög grad.
 
jag ser inte riktigt på dom där bilderna, men är brunnen tätad med siligon eller liknande?
då kan ju inte fukten som riner ner mellan platerna & som ska rinna underplatterna nå brunnen!
 
Jag ser ingen klämring vilket innebär att det saknas brunnsmanschett. Om det inte finns en klinkerfläns vill säga. Båda skall sammanfogas med tätskiktet enligt beskrivning i BKR 99:1.
 
Ser mysko ut. Som sakt ser ingen klämring, och av bilden så ser det ut som det sitter tätningsmassa (silikon?) mellan stålet i gallret och brunnen. Om det är så så är det fel.

Hur renoverade ni? Anlitade ni en firma? Och i så fall var det vitt?

För då är det nog bara att kräva att de gör om.

Även tröskelbilden tyder på fel. Det skall vinnas en kant (tröskel) som sticker upp med tätningsmassa 3cm (tror jag).

Här verkar det som att klinkersen bara slutar vid tröskeln, DDet sakll finnas fiberduk eller liknande imprengerat med fuktspärr uppvikt mot tröskeln.
 
Hmm.. det där kladdet runt golvbrunnen ser inte sådär bra ut... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.