God jul på dig, hoppas att nattens och nu rådande vindriktning har varit "rätt" för ditt bygge. Det blåser en hel del just nu...

Har hänt väldigt mycket sedan jag var inne i din tråd senast, så mycket så att man börjar fundera på att göra en liten utflykt för att se om man kan hitta ditt härliga bygge. Vi får hoppas att du har haft din kvot av bakslag nu och att det flyter på utan nya missöden.
 
Hej hej!

Jäklar vad det tar tid att lägga papp :confused:

Jag och far samt svågern körde idag och vi gjorde nästan en sida, 45° takvinkel är inte kul.

Sen måste jag ha retat upp någon rejält, nu skall det komma in 30 m/s imorgon natt.....seriöst ? Vad är oddsen ? Vinden kommer nog från väst, vilket borde göra att det är gynnsamt, vinden kommer att trycka ner taket mot hammarbandet. Men idag satte vi fast 3 spännband från takstolarna och ner i plattan samt runt virketbuntar, så att risken att skiten lyfter minimeras. Men om det står pall för 30 m/s så kan jag säga såhär, då kommer jag att sova gott för all framtid när det kommer stormar.

Håller tummarna att det inte skiter sig
 
Sen så vill man att ens hus blir 100 %, men tiden räcker inte till :(

Så sponten har stått uppe i över en vecka nu, och den har endast slagit sig där spikningnen var bristfällig. Har försökt täcka med presenningar och så men det är svårt att få ut kompisar i dessa dagar samt att det är inte lätt när det blåser hela tiden.

Idag fick vi pappa över blöt råspont, men då det är öppet underifrån samt diffisionsöppen papp så vill jag tro att det torkar ut bra ändå.

Så till alla som vill bygga hus, bygg inte på vintern. Det skulle inte jag gjort heller om det inte vore för vår störda kommun.
 
När vi la råsponten i juli för några år sedan (det var en byggfirma som gjorde det, själv är jag oskyldig),
såg det ut som hela havet stormar dagen efter, pga regnskurar och oväder.

Men det ordnade snabbt till sig, så nu är taket ett riktigt praktexemplar.
Tror att det är 17 mm råspont, vilket kanske reagerar snabbare på fukt och regn än 21 mm dito.
 
Tja!

Gissa om jag sov dåligt inatt? Var så jäkla rädd för stormen som skulle komma in under natten. Usch vilken klump i magen jag hade.

Men, morgonen kom och vädret blev inte så illa som befarat, och inget hade hänt med huset (mitt lilla tak på containern hade blåst av dock :cool: ).

Dock så gick det inte att pappa idag, då det fortfarande kom rejäla byar. Men fick sågat av de flesta tassarna och monterat kilbrädor iaf. Vinden gör gott för råsponten som var lite blöt, nu torkar den ut bra inför morgondagens pappning.

Givetvis så har saker gått fel också, som ni kanske förstår så har jag fullt upp här hemma, vilket gör att jag måste förlita mig på andra, och då man själv är inom byggbranschen och har hyfsad koll (ibland iaf) så har jag specat mina beställningar ganska bra om jag får säga det så.

Så skickade vägen en order om att jag ville ha diff-öppen papp på taket, materialet levererades - Isola Projekt D-extra (typ), jag kollade på den lite snabbt, antog (man skall aldrig ANTA) att D:et stod för diffussionsöppen, och jag hade vart VÄLDIGT tydlig i min beställning.

Värt att notera, jag är en röris frön början, mina kunskaper om tak är väldigt begränsade, så när jag hade rullat ut en massa duk så tänkte jag "gud vad det luktar bitumen/asfalt, borde den göra det om den är difföppen?". Så jag gick hem och googlade och fann att den var givetvis fel papp. Drog iväg ett mail till säljaren och blev irriterad på mig själv för jag trodde jag fått rätt, men samtidigt irriterad på att man måste kolla, dubbelkolla och tydligen trippellkolla allt själv.

Säljaren kontaktade mig nu på morgonen, var väldigt trevlig och bad om ursäkt och sa att allt som blir extra med luftning mm skulle kompenseras. Så det är som det är, taket blir tätt i vilket fall, men det ligger i min "vision" att jag ville inte ha någon uteluftsventlierad vind, jag ville inte ha mer än några gavelventiler. Nu får jag fortfarande den kalla luften in på vinden.

Någon som kan muntra upp mig och säga "Det är lugnt västkustkillen, din vind kommer bli minst lika bra som en vind som inte ventileras".

Så nu blir det luftare mellan takstolarna, och kanske bara borra små håll/sätta ventiler vid takfoten så man inte får fullt blås? Men skall nog fortfarande ha cellulosa som isolering och inte mineralull, vi får se.
 
Förankring innan stormen

Byggmaterial staplat inne i en oavslutad träkonstruktion med utsikt över en solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Interiör av ett halvfärdigt byggprojekt med trästomme, isolerade paket på golvet och säkerhetslinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huset klarade stormen! :p

Halvbyggt hus med takstomme som stått emot en storm, omgivet av byggnadsställningar och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Tjäna! Kul projekt! (och kul att huset överlevde stormen! ;) )

Själv bor man i kungälv och av nyfikenhet undrar jag över förhandsbeskedet du fick avslag på. Du överklagade alltså till länsstyrelsen? Vi har nämligen också fått avslag på förhandsbeskedet 2 ggr så nästa steg är just det.. Får man fråga vad deras avslag gällde och vad som skedde när det blev godkänt?

Ha det gott!
 
Grattis Vastkustkillen, att inte allt gick åt helvete igen!

På vårt hus, byggt 2010 har vi "diffusionsöppen" duk på takets råspont.
Ovanpå det har vi 100 mm cellplast, sedan strö- och bärläkt och betongpannor.
Och hittills har det fungerat finfint.

Eftersom det är öppet nedåt (är bara en förrådsvind) så ser vi ju om det blir fukt eller annat.
Ser ut som nytt fortfarande :)
 
Sandwich11 skrev:
Tjäna! Kul projekt! (och kul att huset överlevde stormen! ;) )

Själv bor man i kungälv och av nyfikenhet undrar jag över förhandsbeskedet du fick avslag på. Du överklagade alltså till länsstyrelsen? Vi har nämligen också fått avslag på förhandsbeskedet 2 ggr så nästa steg är just det.. Får man fråga vad deras avslag gällde och vad som skedde när det blev godkänt?

Ha det gott!
Hejsan!

Angående förhandsbeskedet så fick jag avslag 2 ggr men behövde aldrig överklaga till högre instans. Det underbara med kommunen är att dom aldrig är konsekventa utan hittar man bara rätt handläggare så kan det lösa sig. Men anledningen jag hade för att få ett positivt var att sambons föräldrar har ett familjeföretag intill vårt boende samt att sambon har diverse åkommor som kräver ett enplanshus. Så ett omfattande överklagande brev med hänvisningar till PBL så gick det igenom ca 2 timmar efter brevet kom till handläggaren.

Så det är bara att kämpa på!
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Pappen blev klar idag :cool:

Så nu mår man som en kung....:beer:

Nu skall vi försöka rodda med några som kanske lägger pannorna, men först bärläkt/vindskivor. Så snart närmar vi oss ett färdigt tak (nästan iaf)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Instämmer, det ser enormt ut!

Men jag tycker att det är synd att den stora "vinden" på vänstra bilden bara blir "skräpyta".
Där hade det ju kunnat bli massor med kvadratmeter förråd med en vettig takstolskonstruktion.

Sådan här menar jag alltså:
[bild]
Hej!

Ja, nu i efterhand så hade det vart smart att ta sådana takstolar.........Men nu blev det inte så :confused:

Men tror du att det är svårt att växla av de befintliga så att man får hyfsat med utrymme där uppe iaf?
 
Läste igenom hela din tråd nu, vilket fint bygge ! Hoppas det är slut på oturen nu, och att det löper på som planerat !
 
Två arbetare installerar takstolar på ett hus under konstruktion i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är sonen vaken på natten kan man väl passa på att ladda upp bilder :x
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Arbetare installerar takunderlagspapp på ett lutande trähusstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.