Vilka hus ni bygger :). Min robot är döpt till R2D2. Kanske blir tvungen att bygga en Millenium Falcon som hus...
 
Eftersom jag byggt två hus tidigare till mina Husqvarnaklippare, så ville mellangrabben att jag byggde ett till hans Worx Landroid:)

Ett hemmagjort blått robotgräsklipparhus med tadelfri svart takbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet blått och vitt hus byggt för en robotgräsklippare, med grått tak och stående panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjonil och 8 till
  • Laddar…
Snyggt!!! :)
 
Tänker bygga ett hus till "Fido" i vinter och letar efter delar till en eldriven jalusi/rullport. Har sett på Youtube att några använder dessa och finns också i färdiga hus som har det. Rörmotorer finns på Conrad.se och Cdon.se men hittar inga lämpliga jalusier.
Någon som har tips på vad som kan användas som jalusi eller om det finns kit med motor som man kan modifiera till lagom storlek? Har kollat på fönster jalusier men dom verkar för klumpiga.
 
Åsa Lund
Varför port alls?
 
Blir snyggt och vill ha den lite mer skyddad från "klåfingriga" på natten. Dessutom är det kul att bygga också... :)
 
Åsa Lund
Hur ska porten styras? Automatiskt när klipparen närmar sig?
 
Tänker öppna den en stund innan den ska börja klippa och låta den vara öppen tills den klippt färdigt för dagen. Tidstyrningen har jag tänkt göra via Zwave för att lätt kunna ändra om jag ställer om klipparens tider. Ett vanligt tidur skulle också fungera men använder redan Zwave så det blir lätt att bygga ut med ytterligare en funktion.
 
quick skrev:
[bild]

Så här har min 310:a det. Porthålet är ca 5cm bredare än laddplattan. Så jag har ca 2,5cm till godo på var sidan. Det är inte världens bästa bild men jag kan ta bättre ifall någon vill se. Taket går att lyfta av men jag har även en pinne så jag kan lyfta upp det på ena sidan och fälla ner pinnen som stöd så står det uppfällt. Smidigt om man bara ska in och knappa lite i menyerna.

Här är ett filmklipp när den dockar via guiden

[länk]
Hej.
Fint hus du har där. Skulle man kunna få lite mått? Har hämtat hem en 310a och tänkte att bygga ett hus nu i vinter.
Porthålets bredd och höjd
Husets inv bredd och djup
Är det några mått du skulle vilja ändra på om du byggde ett nytt?
Har ingen som helst erfarenhet av robotklippare. Men byggt mitt hus så snickra kan jag😉
 
Såg nu när jag bläddra runt lite mer här att du har angivit dom viktigaste måtten. Hittar dock ej porthålets höjd. Hur högt är utv mått mark-taknock??
 
jordraketen skrev:
Såg nu när jag bläddra runt lite mer här att du har angivit dom viktigaste måtten. Hittar dock ej porthålets höjd. Hur högt är utv mått mark-taknock??
Dom väsentliga har jag lagt upp tidigare som du hittat. Jag har inte dom andra måtten i huvudet man kan mäta om någon dag eller två mer exakt om du vill? Annars spelar inte porthålets höjd så stor roll bara det är lite högre än själva roboten. Annars är det mer vilka proportioner man vill ha på huset.
 
Du får gärna kolla det måttet. Min ligger fortfarande i papplådan. Kan ju plocka ut den och mäta med. Ska jag räkna med att den "blir högre" när den går upp på laddplattan??
 
jordraketen skrev:
Du får gärna kolla det måttet. Min ligger fortfarande i papplådan. Kan ju plocka ut den och mäta med. Ska jag räkna med att den "blir högre" när den går upp på laddplattan??
Mät höjden när den står på laddplattan och lägg till några centimeter. Men jag mäter och åter kommer så fort jag får en liten stund över.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Så nu har jag mätt. Porthålet är 315mm högt och 545mm brett. Huset är 515mm högt upp till gavelspetsen utan själva taket inräknat. Sen bygger taket ca 20-30mm. Hela taket är ju avtagbar. Övriga mått sen tidigare för att samla allt på ett ställe: Utvändigt 700mm brett 870mm långt. Invändigt mått 600mm brett och 780mm djupt. Hoppas det kan vara till något nytta.
 
Tack! Kanske man kan göra en ritning imorrn om vi inte blåst bort här..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.