Hej, skulle sätta en dimmer i badrummet för lite mysbelysning åt frugan. Dock upptäckte jag att lysknappen som sitter där idag sitter fast med hjälp av skruvklor. Detta har ju inte dimmern. Hur löser jag nu detta på bästa enklaste sätt?

Hålet i betongen är så litet och grundat att inga nya dosor går in (inte vad jag hittat i alla fall)

Bäst känns det ju som om det vore om man kunde hitta liknande klor till dimmern. Men det kanske inte finns?
 
richardtenggren
richardtenggren skrev:
Går att köpa lösa klor till vissa serier, tex Exxact, men jag har pluggat och skruvat fast några lysknappar då våra originaldosor ändå inte fungerar så bra med klor.

[länk]
Passar de även till Elko Rs16 Dimmer 315 GLE?
 
Dosclipsen som tommib länkar till fungerar utmärkt.
 
richardtenggren
Lite nyfiken på dessa clips, då de originaldosor vi har kvar är plåtdosor, har ju som sagt tidigare pluggat och använt hålen i hörnen.
Men blir nyfiken på hur man monterar dessa clips? Fungerar de i stenväggar?

För övrigt är det skönt att nästan bara ha nya dosor med vridbara ringar:)
 
Man spikar fast clipsen genom att klämma dem över kanten på dosan. Utsidan av clipset hamnar på mellan dosan och stenväggen, dosan böjs in någon mm så det får plats.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Men passar denna verkligen en dimmer, med tanke på att den har en liten "klump" baktill?

Är det i så fall tänkt att man fäster denna i själva metallplattan som man normalt skruvar fast i dosan?
 
tommib
Jag förstår inte riktigt vad du menar men dosclipsen fungerar så att du hamrar fast dem och sen använder dem som skruvfästen. Det blir som om dosan skulle haft skruvar.

Edit: hämtar->hamrar. Förbannade autocorrect...
 
Redigerat:
Nygge72 skrev:
Men passar denna verkligen en dimmer, med tanke på att den har en liten "klump" baktill?

Är det i så fall tänkt att man fäster denna i själva metallplattan som man normalt skruvar fast i dosan?
Jo, de passar till dimmer, jag använder dem ofta till just det. Om plåtdosan är i normalstorlek vill säga. Du spikar först fast clipsen, sedan skruvar du fast dimmern med skruv precis som i en vanlig dosa med skruv.
 
Aha okej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.