Hej!

Vi har ansökt om bygglov som innebär en, enligt kommunen, mindre avvikelse mot detaljplan (vi hamnar närmre än 4,5 m från tomtgräns). Nu har en granne tvärs över gatan motsatt sig vårt bygglov i det sk grannhörandet, men inte pga avvikelsen från detaljplan, utan för att det blir ytterligare en våning på huset (vilket är OK enligt detaljplan, och de flesta husen på gatan är tvåvåningshus) samt att han tycker att det blir besvärligt med byggtrafik om vi bygger ut.

Mina frågor är nu

1.) lyssnar man på grannens invändningar, trots att de inte över huvud taget berör den del som avviker från detaljplan, och

2.) om kommunen beslutar sig för att medge bygglov, hur stor chans har grannen om han överklagar? Spelar det där någon roll att hans argument över huvudtaget inte rör att huset kommer närmre än 4,5 meter från tomtgräns, utan att det blir ett tvåvåningshus (som alltså medges i detaljplan)?
 
Närmare än 4,5 m från vems tomtgräns? Finns godkännande från den grannen? Ang tjuriga grannens synpunkter kommer de läggas i runda arkiven direkt, inga konstigheter, tragisk människa.
 
Jag tycker ni ska söka bygglov och faktiskt låta grannen tycka lite vad han vill. Låter hjärtlöst och kallt men han kanske flyttar eller har haft planer på att flytta och "bara " tycker att estetiken blir fel. Byggtrafiken varar inte för alltid, vad är det att bli upprörd på?!
Försök möta grannen dock, få honom att oroa sig mindre och kanske stryk honom medhårs; en fin blomma vid jul och en flaska prima glögg.
Om det medges i detaljplan så kör på, ni bor där nu och det är erat liv och ändringen är ju för en väsentlig del i hur ni lever/bor idag.

Besvärligt med byggtrafik, hade jag aldrig accepterat.
 
I det här läget så är det ett grannehörande innan bygglovsbeslutet, som jag förstår det.

Kommunen kommer då inte att lägga någon större vikt vid en sådan synpunkt.

Men om vi antar att kommunen accepterar er avvikelse, och beviljar bygglov. Då får grannen en ny chans, och kan överklaga beslutet till länstyrelsen. I den överklagan kan grannen framföra helt andra argument än vid grannehörandet.

Men under förutsättning att kommunen har fattat ett korrekt beslut så bör det inte vara några problem, räkna dock med en fördröjning om det överklagas. Om man kan anta att beslutet står sig, att er avvikelse alltså faktiskt är en mindre avvikelse. Då kan man påbörja bygget även innan bygglovet vunnit laga kraft. Det gäller då att även kommunen accepterar att utfärda startillstånd. Men byggandet sker då på din egen risk. Skulle grannen vinna ex. i markomiljööverdomstolen (högsta instans), så kan du tvingas riva.
 
Jag skulle inte alls prata med grannen rörande ärendet, låt kommunens handläggare sköta det. Lätt hänt att det blir missförstånd m.m.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Närmare än 4,5 m från vems tomtgräns? Finns godkännande från den grannen? Ang tjuriga grannens synpunkter kommer de läggas i runda arkiven direkt, inga konstigheter, tragisk människa.
Ja, grannen som vi hamnar närmre än 4,5 meter ifrån är positiv till bygget, det här är en granne på andra sidan gatan.
 
Bra. Har ni skriftligt godkännande från den grannen?
 
Ja, det är det som är så läskigt. Vill inte ha en process som drar ut på tiden i flera år, det är väldigt angeläget att få komma igång med byggandet.

Och som sagt, säg att en annan instans inte ser avvikelsen som mindre, och att bygglovet då kan återkallas som jag förstår det? Det jobbiga är ju att grannen egentligen inte bryr sig om den del som avviker från detaljplan, utan att det blir två våningar (vilket medges i detaljplan), men som jag förstått det så omprövas ändå avvikelsen (och om den ses som stor eller liten) om ärendet överklagas, även om det inte är den grannen vänder sig emot?
 
Japp, skriftligt samtycke som denne även inkommit med till kommunen.
 
(Svar på Hempularens inlägg)
 
harry73
Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte alls prata med grannen rörande ärendet, låt kommunens handläggare sköta det. Lätt hänt att det blir missförstånd m.m.
Bra förslag. Och diskuterar ni saken med grannen, säg då bara att ni har förståelse för hans synpunkter och att ni låter entreprenören och kommunen sköta bygglovsprocessen, så att allt sköts på rätt sätt och ni inte behöver bli ovänner med grannarna.
 
O
Det bästa tipset som TS fått är att låta kommunen sköta alla kontakter med grannarna. Sedan är det bara å hoppas att grannen inte överklagar kommunens beslut. Jag tror inte att kommunen lägger så stor vikt vid grannens klagande.
Vi får dessutom hoppas att kommunen godkänner bygglovet! Man vet aldrig när det handlar om avsteg från DP
 
Egentligen har grannen en ganska stark position om denne motsätter sig bygglovet pga detaljplaneavvikelsen. Lyckligtvis verkar grannen inte ha förstått det. Det jag hade gjort i det här läget är att försöka få grannen att inte överklaga bygglovet. Om grannen börjar sätta sig in i det hela finns det risk att denne förstår att det kan vara möjligt att ha framgång genom att påpeka avvikelsen. Här är ett strategiförslag.

- Kolla upp grannen om denne har några bygglovsavvikelser eller gör något som kan tänkas bryta mot andra regler. T.ex. expanderar sin tomt över kommunal mark eller lägger upp prylar där, anlitar svart arbetskraft eller dumpar snö på gatan, har ett dåligt avlopp eller liknande.

- Betona att du är ute efter god grannsämja. Om grannen har några regelavvikelser så kan du påtala att tycker att det känns fel men att du har accepterat det för grannsämjans skull och att du föredrar att man samtalar med varandra istället för att dra in kommunen. Det blir ett indirekt hot om att anmäla grannen ifall denne överklagar bygglovet. Du kan också påpeka annat du haft överseende med, typ gräsklippning på söndagmorgonar och liknande.

- Säg att du gärna vill gå grannen till mötes så att bygget blir så lite störande för denne som möjligt, och fråga hur du kan hantera byggtrafiken så att grannen inte störs av den. Där kanske du kan komma undan med att lova att försöka undvika att köra grävmaskin före kl 7 på morgonen eller liknande. Att göra eftergifter med byggtrafiken är en struntsak och kostar dig nästan ingenting.
 
Odjuret skrev:
Det bästa tipset som TS fått är att låta kommunen sköta alla kontakter med grannarna. Sedan är det bara å hoppas att grannen inte överklagar kommunens beslut. Jag tror inte att kommunen lägger så stor vikt vid grannens klagande.
Vi får dessutom hoppas att kommunen godkänner bygglovet! Man vet aldrig när det handlar om avsteg från DP
Nej, steg 1 är ju att se om kommunen godkänner avvikelsen. Vi har fått rätt starka indikationer på att de är positiva, men man vet ju aldrig förrän beslutet är taget. Min tanke är nog också att försöka vi bör låta kommunen hålla kontakten med grannen. Mest rädd är jag som sagt att de överklagar om vi får bygglov, då vi har behov av att få igång bygget, och för att en annan instans kanske skulle se den avvikelse som kommunen ser som mindre som en större avvikelse. Jag tänker att kommunen dock förhoppningsvis ser att de argument grannen kommer med inte över huvud taget rör själva avvikelsen, utan som sagt att huset (liksom de andra i området) blir ett tvåvåningshus.

Alternativet för oss är att korta av huset något (så att det blir 4,5 m från tomtgräns), men fortfarande bygga i två våningar. Vi kan också fortsätta att bygga huset framåt tomten i två plan, men då gör vi det sämre för grannen bredvid. Det har vi förvisso rätt till enligt detaljplan, men vi vill gärna ha en god grannsämja. Att inte bygga på en våning är dock otänkbart, då det är det enda möjliga sättet att utöka arean så pass mycket att vi får plats, och då kommer grannen på andra sidan gatan fortfarande vara negativt inställd. Jag förstår att grannen inte kommer att höras i förhand i så fall då vi då följer detaljplanen, men har han fortfarande rätt att överklaga ett sådant beslut?
 
Jonatan79 skrev:
Bra. Har ni skriftligt godkännande från den grannen?
Ja, vi har skriftligt godkännande, som kommunen också fått ta del av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.