Vi är nybörjare på det här med husbyggen och ska nu försöka oss på att bygga hus för första gången. Vi har en tomt reserverad via kommunens tomtkö och har börjat klura på var och hur man borde placera ett hus på den. Vår tomt är markerad med rött runtomkring i samtliga bilder nedan. Norr är uppåt i alla bilderna.

Huset måste vara minst 4 meter från tomtgräns men i övrigt är det fri placering på tomten. Vår tomt är 1004 kvm stor och maximal byggnadsarea är 251 kvm. Garage och uthus måste vara minst 1 meter från tomtgräns. Detaljplanen tillåter 1 eller 2 våningar så de flesta hustyper funkar även om vi är mest inne på 2-planshus. Vi är inte sugna på souterränghus.

Tomten ligger som sagt öster om gatan. Det är ett helt nytt område utan tidigare bebyggelse. De närliggande grannarna har samma byggnadsregler och vi har ingen aning om vad de tänkt bygga.

Översiktsbild:
Tomtkarta som visar en tomtyta markerad med rött, angiven norr riktning, och omgivande gatumönster och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs med den nordostliga tomtgränsen går det ett dike, ca 2 meter brett. Därefter är det öppen mark med en del sly och sisådär 10 meter längre åt nordost är det skog. Skogsbrynet löper parallellt med bakkanten på tomterna. Väster om gatan kommer det att bli bebyggelse av tvåplanshus längs med hela gatan (även vitmarkerat område på bilderna nedan).

En detaljerad bild på tomten inklusive mått:
Tomtkarta med måttangivelser och en tomt utmärkt med en röd linje, sluttande mot gatan, inför potentiellt husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten sluttar svagt neråt mot gatan med ett fall på ungefär 1.5 meter totalt. Höjderna ser ut såhär:
Tomtkarta med höjdkurvor och en markerad tomt omgiven av rött, planer för husbygge diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte som sagt bygga ett hus. Vi tänkte även klämma in en carport med tillhörande hyfsat stort förråd. Vi är en småbarnsfamilj så enkel tillgänglighet med barnvagn hela vägen fram till huset behövs. Separat huvudentré och groventré vill vi också ha. Vi gillar skogen och vill gärna ta tillvara på den utsikten. Samtidigt är det trevligt att ha uteplats i kvällssol.

Frågan är nu, hur tänker vi kring husplacering och tillhörande altan(er)? Enligt http://www.movehome.se/bygga-hus/valja-ratt-hus-tomt borde vi dra in huset en bit och bygga altan i södra hörnet av huset.

Finns det fler varianter? :confused:

Kan man utnyttja det faktum att bakkant av tomten är högre än framkant på nåt fiffigt sätt?
 
En sådan här mojäng för att se hur solen står under året kan kanske hjälpa till?
Solpositioneringshjul som visar solens riktning vid olika tider på året för bättre placering av byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skulle kunna placera ett hus, rakt eller i vinkel, med gavlarna mot gatan och skogen för att utnyttja utsikten från gavelfönster/fönsterparti mot öst.
 
Sånt här BORDE arkitekter vara bra på, men jag tvekar när jag ser nybyggda områden där vissa hus verkar ha hamnat i evig skugga - dock tror jag detta är i områden där arkitekten kanske ritat 2-3 olika hus som sen byggföretaget placerat ut så gott det går men utan någon större eftertanke till terräng och kringliggande hus och vägar.

Finns ju även appar i telefonen som med AR visar på skärmen solkurvor hur solen vandrar över himlen över dagen vid olika årstider. Var perfekt att kolla när man var på husvisningar. Borde vara ännu bättre när man bygger nytt...

Gamla hus anpassades nästan alltid till omgivningen och fönster, kök, etc placerades (med dåtidens krav) optimalt till väderstrecken. Själv är jag förtjust i områden där husen ligger nära gatan och tomterna omsluts av hus och bildar "privata rum". Likaså där gatorna inte är raka, utan man har böjda kvarter. Typiskt många äldre trädgårdsstäder. Men många äldre hus (ofta tycks det vara ganska små hus på stora tomter där troligen stor trädgård för visst självhushåll var tanken) står huset mitt på tomten, med tomt runtomkring allt. Dessa är idag oftast omgjorda till skafttomter. Bor i sådant område, men jag hade föredragit det förstnämnda - man kan inte få allt.

Ska man ha separat garage så kanske det går att uppnå ett "solhörn" genom att dra in garaget mot tomten och dra ut huset mot gatan? Men låta hus och garage skapa ett lite mera privat "rum" i trädgården utan att skymma för solen.
 
@House3: Intressant pryl men jag tror jag siktar på en AR-app som JohanLun föreslog. Tanken med gavelfönster låter spännande, dock kan man fundera på hur det passar in med våra tankar om att bygga ett hus i lite mer klassisk stil. Inte så lätt att veta såklart eftersom det var en grej jag glömde nämna bland våra önskemål. Men vi klurar lite på gavelfönster så får vi se vart det landar. Eftersom tomten är rätt långsmal borde ju en sådan husplacering kännas ganska naturlig.

@JohanLun: Vi funderade på att åtminstone prata med någon på kommunens gratis arkitektrådgivning om de har några idéer på hur man kan göra. Låter som att vi borde genomföra åtminstone det. En app med förstärkt verklighet som visar hur solen står vid olika klockslag och tidpunkter på året låter ju supersmart, precis nåt sånt vi inte fattat att vi borde leta efter! Vi har labbat lite grand med http://suncalc.net/ men eftersom vi inte har fri sikt till horisonten utan det är träd som solen går ner bakom (framgår inte på kartorna i den här tråden) så har det känts som att det blir rena gissningsleken. En AR-app borde ju däremot göra saker mycket enklare, så länge man kommer ihåg att träd växer...

Dina tankar kring arkitektur i bostadsområden verkar stämma rätt bra med vad som skrivits i detaljplanen här. De här tomterna är de enda där man fritt får placera husen vilket jag gissar hänger ihop med det faktum att tomten är öster om gatan och att det finns bättre solläge en bit in på tomten. På alla övriga gäller att huset ska stå nära gatan.

@Alla: Förutom önskemålet om att bygga ett hus i någorlunda klassisk stil så glömde jag också att skriva att man kommer åkandes söderifrån för att komma hem till tomten. Notera förresten även att klassisk stil i vår tolkning av det inte nödvändigtvis betyder ett hus som är helt symmetriskt.
 
Jag tror att det är väl investerade pengar att ta hjälp av någon som har detta som yrke (arkitekt). Men det finns ju mycket att läsa om stadsplanering, att vara påläst innan känns lämpligt. Tycker det är intressant att läsa om detta och googlar man på villastad eller trädgårdsstad kommer mycket lästvärt upp...

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/stadsplaner/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadsplanering_i_Stockholm
http://www.tmf.se/siteassets/tmf-tycker/okat-och-varierat-byggande/rapport---tradgardsstader.pdf

Själv är jag uppvuxen i ett av P.O. Hallmans områden och de flesta nya områden bleknar ju i jämförelse. Tänk om man kunde tänka om och tänka tillbaka när man gör nya områden... :)

Tyvärr kan du ju inte styra hur grannarna placerar sina hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.