Pagno skrev:
Använder spillbitar till att göra små hobbysaker som dessa:
[bild]
Nackdelen med att arbeta med trä är att man inte uppskattar vad andra betalar för ämnen, dessa bitar hade kasserats, de fyller inte kundens krav, rakt ner i flishuggen går liknande bitar till mötes dagligen, trist!
När man ser vad ni duktiga hantverkare presterar av ämnen mår jag nästan lite illa över vad vi kasserar.
:confused:
Åhh! Sätt ut lite sånna ämnen i köp/sälj-forumet här! :)
 
Pagno skrev:
Använder spillbitar till att göra små hobbysaker som dessa:
Känner mig lite trög men jag förstår inte riktigt vad den där saken ska användas till..?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ola C skrev:
Känner mig lite trög men jag förstår inte riktigt vad den där saken ska användas till..?
Användas? :x En stor träbit blir till en mindre träbit: denna hobbys absoluta essens!
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Känner mig lite trög men jag förstår inte riktigt vad den där saken ska användas till..?
Okej!
:sly:
Hrmmm, om du har varit i ett kök, skurit tex grönsaker/frukt/bröd/kött eller något helt annat så brukar vissa använda dessa, kallas skärbräda.Nu blev de heldissade, men, jag får skylla mig själv som försökte visa något jag gjort.
Nu kanske dessa inte var speciellt snygga men om du fortsätter vara på det viset så kommer inte tomten till dig i år.

Ps, jag förstår att du inte såg vad det är, dessa ämnen är kunderna inte intresserade av så jag gör skärbrädor och "uppläggningsbrädor" av dem, tycker att det är synd och skam att skicka fint material i huggen och göra flis av dem.
Det grövre materialet är en 75mm massiv flambjörk, den tunnare är ett björkämne med kvistskott/flam, passar utmärkt till att göra "brädor" av.
Jag kommer att prata väl till tomten så att du inte får några represalier, vi gör småmissar med jämna mellanrum.;)

Mvh P-A
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
nanowire skrev:
Användas? :x En stor träbit blir till en mindre träbit: denna hobbys absoluta essens!
:rolleyes:
Visst ja, det är ju du som gör ämnena till platta julklapar!
Ps, snygga eukalyptusbrädor du gjorde.
Mvh P-A
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Haha, ok då är jag med :) Tomten är inte så viktigt, brukar ändå gå med massivt underskott varje jul.

För övrigt tycker jag det är bra du tar vara på spillbitarna, jag har också en stor hög spillbitar i udda träslag, kommer väl till pass med jämna mellanrum.
 
nanowire skrev:
Användas? :x En stor träbit blir till en mindre träbit: denna hobbys absoluta essens!
Det ovan blev lite fel ovan, missade slutet; " ... på ett så dyrt sätt som möjligt" ska det så klart vara
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Nedre bladstyrning färdiga, inga problem med 1 tums bladet, snarare är det fabriksstyrningarna på toppen som begränsar där, måste ställa om det övre hjulets vinkel så bladet åker längre fram på hjulet med detta blad för de övre styrningarna har inte tillräckligt med justeringsvidd.

30764367833_1bd026d009_b.jpg
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Inte mycket gjort idag, men det blev en skylt. Plåt, svart hammarlack, vit sprayflaska med hemskuren schablon. Träram återstår.

Svart skylt med texten "VÄNLIGEN STÄNG GRINDEN FÖRSIKTIGT" applicerad med vit sprayfärg och schablon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Detta hände för ett par dagar sen. Raggade lite blandare och folk och gjöt en platta i uthuset. 5.3 m3 gick åt. Snön kom när vi va klara och minusgrader. Tur det är inomhus så det går att ha värme på.
 
  • Byggarbetsplats utomhus med blandare, traktor och byggmaterial efter gjutning av betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Personer som arbetar med att gjuta en betongplatta utomhus med blandare och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongplatta i uthus med armeringsjärn och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
5 kubik med tombola? Ni sov gott sen? :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
5 kubik med tombola? Ni sov gott sen? :)
Hehe. Jodå det gjorde vi. Men va ändå inte så farligt jobbigt. Varje blandningsomgång gjorde ca 500liter på alla tre blandare. Vi startade kl 7 och var klara till ca halvtvå med diskandet osv. Med tanke på att det är på en höjd och jag hade behövt pumpbil så sparade jag nog en 10kkr skulle jag tro. Lätt värt.

Liye besvärligt med det kalla vädret dock och man var tvungen att ha varmvatten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så, då var klädhängaren (och filmen) äntligen klar !

Hemmagjord klädhängare i mörkt trä med tre svarta krokar, monterad på en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är själv nöjd med resultatet men det var roligt och kommer att provas mer i framtiden.

Länk till filmen för de intresserade:
https://youtu.be/qJgfYVLt6Ak
 
Då var jag tillbaka med mina konsolbord i mdf igen; det har inte hänt massor men eftersom jag började visa jobbet med dem så fortsätter jag. Skrik till om ni vill att jag ska sluta...

Mdf-bordskiva märkt för kexning med vinkel mätverktyg och skruvstäd på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordskivan och ryggen ska kexas ihop, huvudsakligen för att linjera delarna vid limningen. Jag gör som jag oftast gör och använder bordskivan (på arbetsbordet) som referens. Här satte jag avståndet mellan kexen till 180 mm, har någon bra input på det, bör de sitta tätare eller blir det ok så här?

Fräsverktyg från DEWALT som används för att arbeta på MDF-trämaterial i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag fräste ryggstycket la jag en distans under sulan på fräsen. På så vis kommer ryggen att skjuta upp en aning över bordskivan vilket jag sedan kommer att avjämna med en kantfräs med kullager för att få det helt flush.

Staplade mdf-konsolbord i processen att skapas med synliga snitt och former mot en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att göra den 60-gradiga fasen på undersidan av bordskivans framkant. Med tanke på att frässtålet är 60 mm i diameter gjorde jag det jobbet i fräsbordet i två steg, här är första steget.

MDF-bordskiva med avfasad kant vilar på arbetsbänk bredvid ett uppmätt verktygsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser fasen ut när den är klar. Och när det jobbet var gjort fick jag evakuera verkstan — trots att grovdammsugarens munstycke satt monterat nära stålet och där spånet kastades ut var det rena Lützendimman när jag var klar. Det var bara att fly och låta dammet lägga sig. Tur att jag äntligen lärt mig att jobba med mask när jag gör sådant här.

MDF-konsolbord under tillverkning med synlig fasad framkant och markerad bordsrygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi dem — två nyfrästa och glada bordskivor...

Konsolbord under konstruktion med bordskiva och upphöjd rygg i mdf på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torrmontering av bordskiva och rygg på prov, so far so good. Jag verkar inte ha klantat till något än men där har ju inte sista tåget gått än.
Ryggen är längre än bordskivan och ska kapas till när de är hoplimmade. Observera att bilden visar bordet upp och ner.

Före limning återstår att såga lite i ryggarna. Under bordskivan ska de vara något indragna för att bordet ska ge ett nättare intryck samtidigt som biten i bordskivans bakkant måste vara kvar. Det kommer lite kompletterande bilder i nästa post som visar hur jag tänker.

//Ronnie
 
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
Här kommer ytterligare några spännande bilder som jag tror att ni alla längtat efter att få se.

En japansåg som används för att såga ryggstycken till ett bord, med tydliga såglinjer och tvingar som håller fast materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag skrev tidigare ska ryggen vara något indragen under bordet och för att åstadkomma det tog jag till japansågen som har blivit en riktig kompis och satte den i ryggstyckena. Ett kort snitt på tvären med lite högre krav på snygg- och noggranhet och ett längsgående som lämnade lite mån för att även på undersidan fräsa den detaljen flush med bordskivan.

Anledningen till att jag gör så här är att jag brukar förstärka konstruktionen genom att från baksidan borra genom ryggen och in i bordskivan och sedan dra i så långa skruv som möjligt. Kanske är det overkill men jag inbillar mig att det bör ge en konstruktion som tål att belastas mer.
Har jag fel får gärna någon visa det för mig så jag kan sluta med det; kör gärna och ofta med hängslen, livrem, hjälm och flytväst...

Trästycken med snittmarkeringar och japansåg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi ett färdigkuperat ryggstycke.

Nu ligger det första bordet i press efter limning men det ser så förbannat taffligt ut så det vill jag inte visa upp. Men det handlar om många tvingar och lim som rinner både här och där.
Det finns två saker (förmodligen fler) som jag inte gillar: att måla för att det är tråkigt och inte blir bra och att limma ihop träbitar för att det är stressigt och alltid känns som att det inte blir bra. Jaja, jag kommer att redovisa resultatet hur det än blir.

//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.