Hej!
Har någon nått tips om hur jag får mina 20år gamla gulna furubalkar mörkare? Fick ett tips på flugger om en Olja som gjorde trä mörkare (en lite fyrkantig burk kommer inte ihåg vad den hette).

Samt vilken färg är enklast att måla med om jag målar vissa bjälkar vita med lack färg? Vill inte ha några spår efter pensel. Antar att pensel kvaliten spelar stor roll?

Tips?

/MP
 
Hej!

Om balkarna är lackade kan du nog glömma färgad olja om du inte vill slipa bort lacken först. I så fall måste du nog ta någon bets som fungerar ovanpå lack.

Om du vill undvika penselstreck så kan du kanske använda roller, eller spä ut färgen lite extra och måla något extra varv med slipning emellan. Då brukar det bli slätt.

/pinebar


 
tror inte de är lackade, kanske oljade lite. Eller helt enkelt gula av ålder. De känns glansiga men inte lackade.

/MP
 
Använd dig av vanlig takfärg för våtutrymme och späd ut den rejält med vatten. Använd dig av en disksvamp och stryk ut färgen rejält på balkarna. Det blir förvånansvärt jämt och du kan reglera hur infärgade du vill ha dom med en eller flera strykningar. Arbeta snabbt för det torkar jämförelsevis mycket snabbare än lösningsmedelbaserad färg eller outspädd takfärg.

Använd handskar annars blir det knepigt att få bort färgen från fingrarna.
/CC
 
Om dom inte är lackade utan bara oljepolerade (känns nästan som lackat när man tar på dom, men inte lika "plastigt") så kan du prova med en patina.

Blanda en halvolja (50/50 balsamterpentin och kokt linolja) och tillsätt lite torrpigment, typ bränd umbra och/eller oxidsvart. Vill du dra mot rött kan du pilla i lite terra di sienna eller umbra (obränd)
En lite gulare ton kan du dra mot med lite guldockra och/eller guldsatinober.

Applicera flödigt med en trasa och låt dra minst 10 minuter, helst en halvtimme eller så.
Torka sedan av överflödet med en torr trasa.

Obs! Änvänd gummihandskar, då alla ingående ämnen är mycket ohälsosamma att få i kontakt med huden, och se till att du har god ventilation!!!

Tycker du att de inte blev helt mörka, kan du med fördel upprepa behandlingen tills du är nöjd.

 
Terraformer! Är det lämpligt att använda balsamterpentin inomhus? Jag målade takbalkar med linolja utspädd med balsamterpentin vid ett tillfälle och det tog minst tre dagar innan all terpentin hade förångats och vädrats ut. Det gick knappt att vara i huset p.g.a lukten och ändå har vi sovrum på nedervåningen och vi vädrade med öppna fönster i hela huset. Lukten är mycket skarpare än t.ex lacknafta och jag har för mig att balsamterpentin är väldigt giftigt att inandas. När jag skulle ta resten av balkarna valde jag utspädd takfärg istället och resultatet blev minst lika bra om inte bättre. Det förutsätter att balkarna är obehandlade förståss.
/CC
 
Hej igen, fick ett slätt resultat på bjälkarna. Nu är det bara mörk toningen kvar, provade med nån olja som hette Biso.. nåt Ljus Ek, och när jag pensla på den hände ingenting. :( SÅ det verkar som att det blir till att slipa skiten. Jag tar ett kort sen så får ni se hur det blev. Märke att när jag målade vitt hade penseln en stor betydelse, Bra kvalite=slätt och fint.
 
Finns något som heter gotisk patina, blir som mörkt gammalt trä. Blir väldigt läckert.
 
Ok, tack. Ska kolla upp det.
 
chris47 skrev:
Terraformer! Är det lämpligt att använda balsamterpentin inomhus? Jag målade takbalkar med linolja utspädd med balsamterpentin vid ett tillfälle och det tog minst tre dagar innan all terpentin hade förångats och vädrats ut. Det gick knappt att vara i huset p.g.a lukten och ändå har vi sovrum på nedervåningen och vi vädrade med öppna fönster i hela huset. Lukten är mycket skarpare än t.ex lacknafta och jag har för mig att balsamterpentin är väldigt giftigt att inandas. När jag skulle ta resten av balkarna valde jag utspädd takfärg istället och resultatet blev minst lika bra om inte bättre. Det förutsätter att balkarna är obehandlade förståss.
/CC
Tja.... Terpentin luktar. Terpentin är ett derivat från samma process som framställning av såpa, d.v.s. torrdestilering av barr. Terpentin ingår naturligt i t.ex. kåda(i form av tepener på molekylstadiet). Själv har jag tuggat kåda utan att bli risig av det. Och visst, terpentin är ju inte direkt nått bra groggvirke. Prefixet Balsam- kommer av att produkten är förädlad ett antal gånger, och därmed "lenare", "mjukare" etc. eller med andra ord: Renare.

Jag använder nästan uteslutande terpentin som lösningsmedel, och framför allt när jag klarlackar (Fluggers Golvfernissa eller annan uretanalkydlack). Man kan få en pensellackad bänkskiva att se sprutlackad ut om man är noga...

Om man använder sig av lösningsmedel, så är faktiskt terpentin det allra bästa ur både miljö- och hälsosynpunkt, trot eller ej.

Lacknafta och/eller alifatnafta, är synnerligen otrevliga saker att hantera. Dessa innehåller oftast tunga och alltid medeltunga kolväten, som t.ex. bensen, benspyrener och annat otyg. :surprised: Ett alternativ är dock bionafta, som framställs av rapsolja... Funkar sisådär enligt min uppfattning.

En sak vill jag dock framhärda: Om man använder lösningsmedelsbaserade produkter, vare sig det är schellack (alkohol), oljebaserade färger, lacker eller annat kladd...
SÖRJ FÖR GOD VENTILATION!!!

Undrar ni något annat så fråga mig gärna.
 
Det bästa är nog ändå att inte använda ngt lösningsmedal som man gjorde förr. Man lät linoljan vandra in långt in i trät på egen hand och det fick ta sin tid.

Terpentin har stark lukt och man bör nog inte använda det inomhus när det finns vattenbaserade alternativ ändå. Trots att det går att vädra så hjälper det som sagt inte alltid.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.