Hej,

Vi har ett hus från 1945, ett enplanshus. Huset är i stort sett oisolerat idag. Vi planerar att bygga på en extra våning på huset. Firman som bygger våningen och gör taklyft säger att man isolerar och plastar hela övervåningen som på ett modernt hus. Min fundering är om detta är korrekt, för då är det ju enbart övervåningen som har ångspärr, medan undervåningen bara har sådan jättegammal svart vindpapp i väggarna samt mellan takstolarna i det gamla vindsbjälklaget.
 
Det är där det är risk för kondens och för att inte värmen ska smita ut. Mellanbjälklag brukar man inte plasta och väggar är ingen större energitjuv, förmodligen inte värt jobbet att riva upp alla innerväggar ?
 
Det ska inte rivas upp några väggar, man bara bygger med nybyggnadsstandard på den våning man lägger på. Låter helt rimligt i mina öron.
 
Okej tack!

På den gamla våningen under då, kan jag sätta ångbroms på innerväggarna om jag tänker tillägsisolera dessa 45mm för eldragning och liknande? Jag kommer även tillägsisolera fasaden, minst 70mm.
 
ja, så länge det inte finns plast i väggen längre ut.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Det finns en tjock papp, som jag tror är från nybyggnadsåret. Är det vindpapp tro? Det gör inget att den sitter där?
 
Nej det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.