Har rivit upp ett gammalt golv med golvbalkar som är ca 120 x 120 mm , avståndet mellan balkarna är 600 mm . Vi ska förstärka golvet ,.ska bli ett badrum .med plastmatta. Vi hade tänkt skriva en regel på vår sida om balken ,ocj samtidigt räta upp golvet.med de nya reglerna.
Längden på reglerna är 4.5 m . Tänker vi rätt och vilken storlek på nya reglar ska vi ha .
Upprivet gammalt trägolv med exponerade golvbalkar och isoleringsmaterial, redo för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det blir svårt att få en ökad hållfasthet enbart på den höjden? 120mm är inte mycket och även om man skruvar såna på bägge sidor av bef bjälkar tror jag inte det blir så mycket förbättring. Enda lösningen är nog att undersöka om det går att få in högre reglar och sen montera dem på moderna avstånd. De gamla reglarna kan ju bara sitta kvar.
Sen beror det ju såklart på vad som är under? Är det backen under så kanske man kan stämpla upp mer bara.
 
Det där var grova reglar men det var klen höjd på dem. Och höjden är ju mycket viktigare än grovleken på dem.

Jag hade övervägt att fälla in stålbalkar eller 115x115 limträpelare mellan befintliga reglar. Dessa limträpelare finns i 5m längder. Sedan sätta ordentligt med kortlingar mellan dessa och befintliga reglar och sedan styva upp golvet med dubbelt skruvlimmat golvspån.

Tyvärr verkar det inte finnas 115 x 115 balkskor. Man kanske kan köpa 115 x 190 och kapa ner. Eller låta specialtillverka på något sätt. Eller göra någon annan slags infästning - typ att man sätter en bit L-balk i bärlinans underkant, fasar ur en bit ur limträbalken och låter den vila på L-balken och sen skråskruvar fast limträbalken i bärlinan.
 
  • Gilla
parwe
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det är undantag för plastmatta men för våtutrymmen gäller väl c-c 300 idag om jag inte minns fel.
Men trots c-c 300 så räcker det inte med 120 mm, precis som Stefan säger.
Enkel 45 x 120 mm c-c 300 C24 räcker för spännvidd 2,88 meter men detta förutsätter att golvspånet limmas så att man får samverkan mellan spån och regel.

Och bara för att belysa att bredden inte spelar så stor roll så kan jag nämn att 45 x 220 räcker för 5,21 meter medan 70 x 220 räcker för 5,8 m, samma förutsättningar som ovan. Dvs höjden är oerhört mycket viktigare än bredden.

Att låta en konstruktör räkna på breddning av befintlig balk kan vara en utväg men jag tror det är att kasta pengarna i sjön, bland annat eftersom det givetvis inte finns nån klassning på befintligt virken och han därför måste räkna med lägsta möjliga klassning, även om det säkert är bra kärnvirke.

Som Stefan säger, högre reglar, stämpning under (om det går). Eller möjligen en uppbyggd balk (typ Kerto eller annan form av lättbalk) men jag tror inte det hjälper i mål det heller.
 
De befintliga bjälkarna ser ju ut som 120 x 120 med CC60. Om man fäller in 115x115 limträ emellan så motsvarar väl detta på totalen ungefär 45 x 120 med CC10. Det borde väl räcka rätt långt ändå. Sen kan man ju göra undantag vid dimensioneringen också bara det funkar i realiteten. Det borde bli betydligt mindre svaj än det nuvarande golvet.

Det gäller också att vara smart med avloppsdragningen så att man inte sågar igenom bjälkarna på mitten med avloppet, då blir det nog svaj med besked.
 
Jag tror att det enda som kan ge en vettig stabilitet på den spännvidden, och tillgänglig höjd är stål.

Det kanske räcker att bulta fast plattjärn, 120 x 10 mm på sidorna av bef. bjälkar, men låt någon som kan, räkna på det.
 
vad finns under?
 
Varför inte riva väck de gamla golvreglarna och lägga nya på andra hållet (=90° vinkel mot nuvarande)?
Det verkar ju vara mindre spännvidd åt det hållet, och det borde passa bra med hur trossbotten är gjord.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
om vi tar bort råsponten under golvreglarna, de som syns på bilden , och skruvar 45*195 på varje sida ,med kortlingar mellan , hade det fungerat . cc måttet på plastmatta , kan vara 60 cc . Det är källare under .
 
KOWs idé är bra. Om ni stämpar upp källartaket kan ni riva de gamla golvreglarna och sätta högre reglar på andra ledden. Ni kan sedan fästa in reglarna som råsponten sitter i i de nya golvreglarna om ni lägger dem parallellt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
jag hade nog skruvat en så stor regel som fått plats, minst 195mm på vardera sida om stocken.

sedan ännu en till regel centrerat i facket som blir, då får man lite tätare än cc300.
samt kortlat rejält.

sedan skruvlimmad golvspån gör att man kan räkna upp regelns höjd med spånets höjd vilket gör det ännu bättre.

en bekant gjorde så på ett golv som sviktade rejält, det vart sedan bra, inte sviktfritt men stabilt

jag är ingen konstruktör utan bara glad amatör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.