Prova att ställa ner starttempen ytterligare 5 grader och se om det blir någon skillnad?

Sitter det kanske någon elpatron i pannan som är ställd på 48°?
 
Blir det varmt inne med 48 graders framledning ? Hur hög framledning fixar din vp? Ser att du verkar ha tunna radiatorer och hög framledning trots att det troligtvis varit varmt ute men du kanske får alldeles för varmt inne nu också ?
 
Med värmepumpen i drift ska du ju även helst ha alla termostater på elementen fullt öppna.
 
Hittade nu det var elpatronen som var fel inställd så nu funkar det fint pumpen är på 40grader och har en temp på 24 inne ca -1 ute och Vp går på läge 1 av 3
 
Kan ju inte säga annat än att jag är väldigt nöjd den verkar ha väldigt bra kapacitet slutnota på 15.100kr
 
Vad menar du med att Vp går på läge 1 av 3? eller är det cirkulationspumpen du menar? I så fall kan de vara en god idé att prova på läge 2 istället för att få ett högre flöde över hela systemet, du kan då troligen sänka tempen på VP några grader till (ex 35-37) så att den jobbar effektivare= det kommer att gå åt mindre ström med bibehållen inomhustemperatur.

Grattis till din mycket prisvärda anläggning!
 
Den som är längst ner menar jag det är inte cirkulationspumpen

Skärmdump av instruktionsmanual för värmepumpsinställningar med symboler, knappar och beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av manual för värmepump med symboler och instruktioner för olika driftslägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kompressor hastighet står det att det är
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Ahhh då e jag med, visste inte att den var varvtalstyrd, Toppen!
 
  • Gilla
Lurven3
  • Laddar…
L lordi skrev:
Även maskiner med snabbkopplingar kräver certifikat numera. Om kan skriva fabrikatet på pumpen så kanske jag kan hitta en lösning
Står JULA på infot
 
V Värmelärlingen skrev:
Står JULA på infot
OK. Men det har nog löst sig ändå för TS, såhär 3 år senare :)
 
L lordi skrev:
Är ganska dålig noggrannhet på de där IR-termometrarna. Sätt en bit svart tejp, t ex eltejp, på radiatorn. Låt sitta några minuter och mät på tejpen.

Kan det vara så att du har ställt starttemp på 42 och att den kanske stoppar på 48? Hittar ingenstans i tråden vilket fabrikat på pump du har. Tänkte kanske man kunde hitta en manual på nätet..
Anslut 416-107 ser det ut som
 
A
V Värmelärlingen skrev:
Anslut 416-107 ser det ut som
ja för 7 år sedan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.